شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع آوارگان مسلمان روهینگیا، نشست فوق العاده برگزار می کند.

به گزارش روز جمعه ایران پرس، «جوانا ورونیکا» نماینده دایم لهستان در سازمان ملل متحد که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را برای ماه مه برعهده دارد، گفت: شورای امنیت 14 مه نشستی فوق العاده برای بررسی اوضاع آوارگان مسلمان روهینگیا و بررسی نتیجه سفر اخیر نمایندگان این شورا به میانمار و بنگلادش برگزار می کند.

ورونیکا پیش بینی کرد: شورای امنیت در نشست آینده بیانیه ای ریاستی درباره اوضاع آوارگان مسلمان روهینگیا صادر کند که این بیانیه فقط نخستین گام خواهد بود و اقدامات بعدی برای حل این بحران در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ورونیکا بر لزوم اتحاد اعضای شورای امنیت در این باره تاکید کرد.

میانمار می خواهد مسلمانان راخین را ریشه کن کند

رئیس سازمان ملی روهینگیای راخین اعلام کرد میانمار قصد دارد مسلمانان راخین را ریشه کن کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی از کلن، نور الاسلام رئیس سازمان ملی روهینگیای راخین میانمار در کنفرانسی بین المللی در آلمان با اشاره به بی عدالتی قومی، مذهبی و سیاسی علیه مسلمانان استان راخین گفت آنها می خواهند مسلمانان راخین را نابود کنند. 

کنفرانس بین المللی راخین روز چهارشنبه به همت انجمن امداد و نجات( Goodwill Relief Society) در کلن آلمان برگزار شد.

نور الاسلام گفت مردم روهینگیا بومی های منطقه راخین هستند و وضعیت آنها در گزارشی که در سال هزار و هشتصد و چهل توسط دولت استعماری انگلیس منتشر شد، به رسمیت شناخته شده است و همه توافق ها این مسئله را تایید می کنند. 

وی افزود: آنها بذر خشونت را میان ساکنان راخین پاشیده اند و حالا برای نابودی مردم ما تلاش می کنند و انسانیت در برابر تمامی این رویدادها شوکه شده است. آنها قانون را به نفع خود تفسیر می کنند و نابرابری قومی ، مذهبی و سیاسی با هدف ریشه کن کردن جامعه مسلمانان راخین ادامه دارد. مسلمانان راخین از شصت سال پیش از حقوق خود محروم هستند. حتی حیوانات حق عبور از چراگاه ها را دارند اما ما حق تکان خوردن نداریم. 

رئیس سازمان ملی روهینگای راخین گفت میانمار مردم روهینگیا را مهاجران غیرقانونی می داند که از بنگلادش آمده اند و از همین رو تلاش می کند آنها را از منطقه اخراج کند.

وی تاکید کرد بحران روهینگیا تنها مسئله مهاجرت غیرقانونی نیست بلکه توطئه ای مشترک میان ارتش، دولت و برخی گروه های افراط گراست. 

وی در مورد احتمال بازگشت مسلمانان راخین به خانه هایشان گفت آنها همه خانه ها را تخریب کردند و مردم روهینگیا حتی اگر بازگردند باید در اردوگاه ها ساکن شوند.

نورالاسلام گفت مردم ما باید از همان قوانین بهره مند شویم که دیگر گروه های قومی کشور از آن برخوردارند. 

طبق آمار سازمان ملل متحد، هفتصد هزار تن از مردم روهینگیا پس از اعمال فشار نیروهای امنیتی در استان راخین در ماه اوت سال دوهزار و هفده از میانمار به بنگلادش گریخته اند. سازمان ملل متحد و آمریکا این اقدام میانمار را پاکسازی قومی دانستند.

پزشکان بدون مرز هم اعلام کرده است بر اثر این حملات تا 24ر سپتامبر سال 2017، دست کم 9هزار تن از مردم روهینگیا کشته شدند.

از نهصدهزار آواره مسلمان روهینگیا در اردوگاه های بنگلادش، حدود دویست هزار نفر در شرایط بسیار آسیب پذیری به سر می برند.

118/110

بیشتر بخوانید:

سفر هیات شورای امنیت به بنگلادش برای دیدار از اردوگاه مسلمانان روهینگیا+ ویدئو

 قطعنامه‌ شورای حقوق بشر در محکومیت اقدامات میانمار ضد مسلمانان روهینگیا

 نگرانی «شورای اروپایی روهینگیا» از نسل کشی مسلمانان میانمار

استقبال شورای عالی سیاسی یمن از قطعنامه شورای امنیت