کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل، نقش علمای دینی را در وحدت امت اسلامی و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام و مزدوران آنان اساسی و ارزنده توصیف کرد.

رادیو دری ایران پرس: "عبدالطیف نظری" با اشاره به برگزاری دومین همایش علمای دینی تحت عنوان "امنیت، وحدت امت اسلامی و رسالت علما" با حضور علمای شیعه و سنی و نیز آیت الله محسن قمی نماینده حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در کابل گفت: نقش علمای اسلامی در وحدت امت اسلامی ارزنده و مهم است.

 نظری خاطرنشان کرد در حال حاضر جهان اسلام شرایط پیچیده و حساسی دارد و اگر تلاش های لازم انجام نشود چالش ها و مشکلات روز به روز بیشتر خواهد شد و دشمنان تلاش خواهند کرد که واگرایی را در بین امت اسلامی ترویج کنند.

 نظری افزود: چنین همایش هایی می تواند مرهمی باشد بر زخم هایی که امروزه از سوی قدرت های استعماری و استکباری و مزدوران آن ها بر پیکره جهان اسلام وارد می شود و کار ارزشمندی است که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی راه اندازی شده است.

به گفته این کارشناس افغان، این همایش در افغانستان هم می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد و هم همگرایی را بین پیروان دو مذهب تشیع و تسنن بیشتر کند.

نظری تصریح کرد: نخبگان دینی و مذهبی در کشورهای اسلامی این رسالت را بر عهده دارند که در برابر تروریست‌ها و گروه‌های افراطی که تحت حمایت استکبار و رژیم صهیونیستی بوده و به دنبال تفرقه افکنی و به چالش کشیدن هویت تمدنی کشورهای اسلامی هستند، بایستند و توطئه های آنان را خنثی کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: آنان همچنان می توانند چشم انداز جهان اسلام در آینده را ترسیم و تدوین کنند و با توجه به تاثیرگذاری که در سطح کشورهای اسلامی دارند، باید اتحادیه‎ای از نخبگان جهان اسلام شکل بگیرد و مرکزی داشته باشد که هرازگاهی مشکلات جهان اسلام را آسیب شناسی و نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کند و با یافتن راه حل های منطقی بر بسیاری از چالش های جهان اسلام غلبه کند.

نظری خاطرنشان کرد: در حال حاضر تلاش‌هایی برای وارونه جلوه دادن و منحرف کردن آموزه های دین مقدس اسلام وجود دارد تا این دین را دین خشونت جلوه دهند که می تواند بهانه‌ای به دست استکبار دهد تا هم مداخلات خود را در کشورهای اسلامی افزایش دهد و هم فرقه گرایی را در میان امت اسلامی تشدید کند.

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل گفت: علما و دانشمندان جهان اسلام می‌توانند در خنثی کردن توطئه‌ها نقش مهمی ایفا کنند، چنانچه چندی پیش شاهد برگزاری کنفرانس مهمی از علمای اهل سنت در چچن بودیم که در آن فرقه جعلی وهابیت از سوی اهل سنت مطرود و منفور اعلام شد.