تحلیل:

ایران پرس: 5 ماه جنگ بی‌سابقه علیه باریکه غزه، تبعات مختلفی در سطوح سه گانه داخلی، منطقه‌ای و جهانی داشته است.

پنجمین ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه پایان یافت و این جنگ از روز سه شنبه (15 اسفند) وارد ششمین ماه شده است.

این جنگ تاکنون تبعاتی در سطوح سه گانه داخلی، منطقه‌ای و جهانی داشته است:

در سطح داخلی برای غزه، این جنگ به نسل‌کشی منجر شد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: طی این مدت، ۳۰ هزار و ۵۳۴ نفر شهید شدند و شمار زخمی ها نیز به ۷۱ هزار و ۹۲۰ نفر رسید.

زیرساخت‌های غزه نیز تماماً از بین رفت. گرسنگی بر غزه حاکم شد. با وجود این تبعات انسانی، اما مقاومت مردم غزه در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی کاهش پیدا نکرد.

«محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این خصوص گفت: "رژیم صهیونیستی در از بین بردن مقاومت شکست خورد و نتوانست اسرای خود را از غزه بازگرداند."

با گذشت پنج ماه رژیم صهیونیستی نتوانست اهداف اعلام شده خود در جنگ غزه را محقق کند، این رژیم درحال جنگ نیست بلکه عملیات کشتار به راه انداخته است.

در سطح داخلی اراضی اشغالی، آشفتگی، اختلاف و تنش در درون کابینه «بنیامین نتانیاهو» و کابینه جنگی رژیم صهیونیستی آشکار و علنی شده است. تظاهرات در اراضی اشغالی افزایش پیدا کرد و معترضان خواستار انحلال کابینه نتانیاهو شدند.

علاوه بر این، مشکلات اقتصادی رژیم صهیونیستی به خصوص بیکاری نیز افزایش پیدا کرد. مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی نیز افزایش داشته است. با توجه به ناکامی رژیم صهیونیستی در آزادی اسرای صهیونیست، شکست اطلاعاتی این رژیم از زمان طوفان الاقصی بیشتر نیز شده است. 

در سطح منطقه‌ای، جنگ غزه به حاشیه رفتن موضوع فلسطین را نزد کشورهای عربی ثابت کرد. با وجود نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، اما کشورهای عربی فشار جدی بر این رژیم برای توقف جنایت علیه مردم غزه وارد نکرده‌اند.

سازمان همکاری اسلامی نیز به جز برگزاری نشست‌هایی، اقدامی انجام نداد. در این میان، یمن که به تازگی هشت سال جنگ نامتقارن عربستان علیه این کشور را پشت سر گذاشت، در اقدامی عملیاتی و مهم، حمله‌هایی را علیه کشتی‌های عازم اراضی اشغالی انجام داد و مانع حرکت این کشتی‌ها به سمت فلسطین اشغالی شد.

این اقدام سبب تشدید مشکلات اقتصادی برای رژیم صهیونیستی شد و در عین حال، ادعاهای حقوق بشری آمریکا را نیز زیر سوال برد زیرا آمریکا در حمایت از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه یمن حملاتی را انجام داده است. حزب‌الله لبنان نیز با حملاتی در جبهه شمالی، تلاش کرد بخشی از تمرکز رژیم صهیونیستی را به سمت جبهه شمالی منتقل کند. 

در سطح جهانی، اما جنگ غزه بازنده‌های بزرگی داشت. آمریکا و سه قدرت اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه بازندگان اصلی بودند، زیرا رسماً از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی حمایت کردند. آمریکا همه قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل برای توقف جنگ در غزه را وتو کرد و رسماً مدعی شد آنچه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد دفاع مشروع است.

سازمان ملل متحد نیز بازنده بزرگ این جنگ بود زیرا توان متوقف کردن جنگ را نداشت. مهم‌ترین وظیفه شورای امنیت سازمان ملل ایجاد، حفظ و گسترش صلح جهانی است، اما حق وتو سبب شد این شورا هیچ دستاوردی برای توقف جنگ در غزه نداشته باشد. 

جنگ اکنون در حالی وارد ششمین ماه شد که هنوز چشم‌انداز مشخصی برای پایان آن وجود ندارد. 

نویسنده: سیدرضی عمادی

117