تحلیل؛

ایران پرس: روند انتقال اموال تجارتی از طریق راه آهن هرات-خواف به زودی آغاز می شود.

راه آهن هرات واقع در غرب افغانستان و خواف واقع در شمال شرق ایران به طول 226 کیلومتر، افغانستان را به خطوط ریلی ایران وصل می‌کند. هفتاد و هفت کیلومتر این خط آهن در خاک ایران و 149 کیلومتر آن در خاک افغانستان ساخته شده است. افغانستان کشوری محصور در خشکی است و عمده راههای مواصلاتی ان از طریق پاکستان و ایران است. جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را به کار بسته است تا افغانستان از طریق ریلی و همچنین راه دریایی دریای عمان از طریق بندر چابهار با بازارهای جهانی مرتبط شود. راه اهن هرات -خواف نیز در همین راستا است و با بهره برداری از ان افغانستان از طریق راه ریلی و جاده ای و دریایی ایران به بازارهای جهانی متصل می شود.

اسدا.... بشیری، کارشناس مسایل اقتصادی در این باره می گوید: با توجه به مشکلات پیش امده در روابط افغانستان و پاکستان که بیشتر اوقات منجر به مسدود شدن گذرگاههای مرزی از سوی اسلام اباد می شود راههای مواصلاتی ایران امن ترین و ارزانترین راههای مواصلاتی افغانستان حتی با کشورهای خارج از منطقه است.

مفتی محمد نسیم محمدی، رئیس خط آهن هرات افغانستان در دیدار با مسئولین اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت هرات، از آغاز انتقال اموال تجارتی از مسیر خط آهن هرات- خواف در آینده نزدیک خبر داد و این نشان می دهد که انتقال کالا از این طریق به زودی عملیاتی خواهد شد و نوید خوبی برای تجار و بازرگانان افغانستان است تا برای انتقال کالاهای خود از این مسیر استفاده کنند.

 

 

به گفته محمدی خط آهن هرات- خواف ایستگاه روزنک شهرستان غوریان هرات آماده بهره برداری بوده و هیچ گونه مشکل و موانعی در این مسیر وجود ندارد.

بدون تردید با عملیاتی شدن این خط اهن رقابتهای منطقه ای برای دستیابی به راههای مواصلاتی امن و ارزان تشدید خواهد شد و پیامد مستقیم ان به نظر می رسد تقویت صلح امنیت و همکاری های دوجانبه و چتد جاتبه منطقه ای باشد. زیرا جمهوری اسلامی ایران با واقع شدن در چهارراه ارتباطی قاره ها و مناطق مختلف جهان می تواند نقش مهم و بی بدیلی را در مرتبط کردن کشورهای همسایه با بازارهای جهانی ایفا کند.

علی صیادی، کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: در جهان امروز و در اقتصاد بین الملل راههای مواصلاتی نقش و جایگاه مهمی پیدا کرده اند و بیشتر رقابتها به راههای مواصلاتی ختم میشود و این بدان معنا است که جمهوری اسلامی ایران در کانون این رقابتها و استفاده از راههای مواصلاتی و ترانزیتی قرار دارد که مهمترین ان کریدور شمال جنوب است که بندر بمبئی در هند را از طریق بندر عباس به اسیای مرکزی و حتی اروپا متصل می کند. از این رو مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات و شماری از تاجران و سرمایه گذاران این ولایت خواستار فراهم ساختن زمینه انتقال خودروهای باربری از بندرعباس الی ایستگاه روزنک شدند. رئیس خط آهن هرات، به تاجران زون غرب اطمینان داد که اداره خط آهن افغانستان متعهد به فراهم ساختن هرنوع سهولت برای آنان می باشد.

تردیدی نیست، طرح راه آهن هرات-خواف نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان میشود بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا نیز است. پیش‌بینی شده با بهره‌برداری راه آهن هرات - خواف در کوتاه مدت سالانه دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر در این مسیر جا به‌ جا و از حجم ترافیک خودروهای باربری در مرز دوغارون و هزینه‌های ترانزیت کاسته شود. این بدان معنا است که افغانستان در حال متصل شدن به بازارهای جهانی از طریق خطوط ریلی دریایی و جاده ای  ایران است که تاثیر مهمی در کمک به رشد اقتصادی افغانستان دارد.

نویسنده: مجید وقاری

116

بیشتر بخوانید:

آمادگی ایران برای تکمیل راه آهن خواف - هرات

 رایزنی‌های نمایندگان ایران و افغانستان در باره خط ریلی خواف-هرات

روند ساخت قطعه چهارم خط آهن هرات ـ خواف در خاک افغانستان 

ایران حمل و نقل ریلی با افغانستان را به حداکثر بهره‌برداری می‌رساند

راه‌اندازی راه‌آهن خواف - هرات؛ رویداد بزرگ تاریخی