تحلیل؛

ایران پرس: شانزدهمین اجلاس سران بریکس از امروز۲۲ تا ۲۴ اکتبر با حضور «مسعود پزشکیان» رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود.

گروه بریکس سال ۲۰۰۹ با حضور برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد. در سال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد. مصر، اتیوپی، ایران و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ به آن پیوستند. شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است از فردا سه شنبه تا پنجشنبه در کازان روسیه برگزار شود و مسعود پزشکیان به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه امروز سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ عازم کازان روسیه خواهد شد. 

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفته و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند. پوتین اوایل ماه جاری گفت که از طریق ریاست کشورش بر مجموعه بریکس در سال جاری، به دنبال تلاش برای افزایش نقش‌آفرینی این مجموعه در نظام مالی بین‌المللی، توسعه همکاری میان بانک‌ها، گسترش استفاده از ارز‌های کشورهای عضو بریکس و همچنین تقویت همکاری میان سازمان‌های مالیاتی و گمرکی است.

جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای سال ۲۰۲۴ به گروه بریکس پیوسته است، برای نخستین بار به عنوان عضو و به صورت رسمی در اجلاس سران این گروه شرکت می‌کند. شرکت پزشکیان در نشست بریکس تأکید مجددی بر توسعه همکاری‌های چندجانبه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه عنوان کرد در اجلاس سران بریکس در کازان، برای نخستین‌بار رئیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی شرکت می‌کند که نکته مهمی در راستای توسعه همکاری‌های چندجانبه کشورمان محسوب می‌شود. علاوه بر سران کشورهای بریکس، سران و مقامات عالی‌رتبه از بیش از  سی کشور و سازمان بین‌المللی نیز در این نشست حاضر خواهند بود. 

محمدمهدی سنایی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود. در این اجلاس که تحت شعار «تقویت مشروعیت چندجانبه برای توسعه جهانی عادلانه و امن» برگزار می‌شود، تلاش‌ها برای تقویت همکاری و انسجام میان کشورهای عضو به ویژه پس از توسعه اخیر این مجموعه و حضور عربستان، امارات و سایر کشورها در آن بررسی خواهد شد.

عضویت ایران در سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ضمن اینکه خط بطلانی بر راهبرد منزوی‌سازی جمهوری اسلامی ایران است، فرصتی نیز برای تعاملات اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها است به خصوص اینکه کشورهای مهمی در بریکس عضویت دارند. بریکس ۴۵ درصد از جمعیت جهان و ۲۸ درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارد. کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازوکارهای همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای همچون سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس و امضای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی سال‌های اخیر به عنوان فرصت‌هایی برای تقویت مناسبات کشورمان در جهان یاد کرد.

نویسنده: سید رضی عمادی