تحلیل؛

ایران پرس: با وجود تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی و عبری و برخی از رسانه‌های عربی، اما نظرسنجی‌ها حاکی از این است که اکثریت قابل توجهی از مردم باریکه غزه از عملکرد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) راضی هستند.

مرکز تحقیقات سیاسی فلسطین با انجام یک نظرسنجی از افزایش سطح رضایت فلسطینی‌ها از عملکرد جنبش حماس در جریان تجاوزات ارتش اشغالگر به باریکه غزه خبر داد. مطابق این نظرسنجی بیش از ۷۰ درصد مردم غزه از عملکرد حماس رضایت دارند.پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر که سنگین ترین شکست تاریخ رژیم صهیونیستی را رقم زد، این رژیم ضمن اینکه نسل‌کشی در غزه انجام داد، با تبلیغات بسیار زیاد، تلاش کرد این نسل‌کشی را دفاع مشروع جلوه داده و حماس را مسبب آن معرفی کند.

آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی نیز با این تبلیغات گسترده همراه شدند. نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه شورای امنیت مدعی شد نسل کشی در غزه نتیجه حملات و خشونت جنسی حماس علیه اسرائیل است.هدف اصلی این تبلیغات گسترده، بی اعتبارسازی حماس نزد افکار عمومی در غزه و توجیه حملات ددمنشانه برای نابودی جنبش حماس بود. با این حال، برخلاف تبلیغات رژیم اسرائیل و برخی نظام‌‌های عربی و حتی تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر آنکه حوادث غزه حاصل عملیات حساب‌ نشده مقاومت علیه رژیم اسرائیل بوده است، نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات سیاسی فلسطین نشان داد که محبوبیت جنبش حماس در غزه بعد از جنگ افزایش پیدا کرد.

سوال مهم این است که چرا تبلیغات گسترده علیه حماس با شکست مواجه شد؟ علل افزایش محبوبیت حماس در غزه چیست؟ مهمترین دلیل مربوط به رویکرد مقاومت محور جنبش حماس است. حماس پس از عملیات طوفان الاقصی نه تنها در مقابل نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه تسلیم نشد بلکه حتی در مذاکرات نیز حاضر نشد از مواضع خود عقب نشینی کند و امتیاز قابل ملاحظه ای به تل آویو دهد.

حماس ضمن اینکه ضربات سنگینی به رژیم صهیونیستی وارد کرد، حاضر نشد اسرای صهیونیست را با توقف موقت جنگ، آزاد کند. نوع بازیگری جنبش حماس سبب شد رژیم صهیونیستی علاوه بر شکست نظامی، شاهد شکست اطلاعاتی و سیاسی نیز باشد. علاوه بر این، بازیگری حماس در شرایطی انجام شد که آمریکا و کشورهای اروپایی نیز حمایت همه جانبه ای از رژیم صهیونیستی به عمل آوردند.

در طول سالیان متمادی امپراتوری رسانه‌ای صهیونیسم این گونه در فضای خبری در بوق و کرنا کرده بود که ارتش آنها نیروی اول نظامی در منطقه غرب آسیا و چهارمین ارتش قدرتمند دنیا است اما امروز در بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان از جمله در آمریکا و کشورهای حامی رژیم و حتی فرماندهان و مقام‌های ارشد پیشین صهیونیستی، به موضوع شکست ارتش اسرائیل اذعان می‌کنند. با توجه به این دلایل و همچنین با توجه به اینکه رویکرد سازش کارانه تشکیلات خودگردان فلسطین دستاوردی برای فلسطینی‌ها نداشته، بر محبوبیت جنبش حماس افزوده شده است.

نویسنده: سید رضی عمادی

بیشتر بخوانید:

موضع‌گیری حماس درمورد کارشکنی رژیم صهیونیستی درمذاکرات قاهره

واکنش حماس به عملیات نیروهای مقاومت علیه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری