تحلیل:

ایران پرس: مردم و شخصیت‌ها در اراضی اشغالی بر این باور هستند که خطر بروز درگیری های داخلی همچنان به عنوان یک تهدید جدی برای این رژیم وجود دارد.

یازدهمین ماه جنگ و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در حال سپری شدن است. روز به روز بر جنایت کابینه «بنیامین نتانیاهو» علیه مردم غزه به خصوص علیه زنان و کودکان افزوده می شود. ترورهای جنایتکارانه نیز همچنان ادامه دارد.

منتقدان بر این باور هستند که مهم‌ترین عامل تداوم نسل‌کشی در غزه منافع شخصی نتانیاهو است. تداوم جنگ و نگه داشتن فضای جنگی برای بقای نتانیاهو در قدرت است. اخیرا نیز قصاب غزه اعلام کرد: "تا زمانی که بتوانم در قدرت باقی خواهم ماند." شخصیت نتانیاهو و اعضای کابینه کنونی وی به حدی افراطی و تندرو است که از یک سو به راحتی حاضر به عبور از قدرت نیستند و از سوی دیگر احتمال ایجاد درگیری از سوی آنها وجود دارد.

بر اساس نتایج نظرسنجی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیوینستی، ۴۶ درصد از صهیونیست‌ها می‌ترسند که جنگ داخلی در این رژیم روی دهد. این در حالی است که پیش تر چهار نفر از فرماندهان نظامی و امنیتی سابق رژیم صهیونیستی گفته بودند که این رژیم با تهدیدات امنیتی بی‌سابقه‌ای مواجه است و این در حالی است که یک کابینه ناکارآمد روی کار است.

این فرماندهان افزودند که کابینه بنیامین نتانیاهو به طور عمد و آگاهانه امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

نکته دیگر این است که جنگ در غزه سبب افزایش اختلاف های درونی در اراضی اشغالی نیز شده است. این اختلافها از یک سو میان کابینه و منتقدان آن و از سوی دیگر میان گروه‌های مختلف مردمی است. منتقدان نتانیاهو معتقد هستند که کابینه کنونی ضعیف است و اوضاع در زمینه های مختلف در اراضی اشغالی نسبت به گذشته بدتر شده است.

پیش از این نیز رسانه‌های صهیونیستی از وجود اختلافات عمیق بین سران این رژیم خبر داده بودند به ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی بسیاری از مقامات فعلی و گذشته این رژیم با نحوه عملکرد کابینه تندروی این رژیم مخالف هستند.

تظاهرات مردمی علیه کابینه نتانیاهو نیز با وجود جنگ پایان نیافته بلکه حتی زمینه های جدیدی برای تظاهرات به وجود آمده است، نظیر تظاهرات برای پایان دادن به جنگ و آزادی اسرای صهیونیست. همچنین جنگ غزه سبب آوارگی صدها هزار نفر و اعتراض آنها به آسیبهای آوارگی شده است.

طی ماه‌های گذشته تقریبا به صورت همه روزه شهرهای مختلف فلسطین اشغالی صحنه اعتراض به عملکرد کابینه نتانیاهو بوده است. این نگرانی وجود دارد که این تظاهرات سبب درگیری پلیس و معترضان و همچنین سبب درگیری معترضان با هم شود که پتانسیل این درگیری نیز به دلیل تبعیض حاکم میان گروه‌های مختلف مردمی وجود دارد.همین وضعیت شکننده داخلی سبب شد که منتقدان نتانیاهو درباره تبعات تداوم جنگ و همچنین گشودن جبهه های جدید جنگ به ویژه در شمال فلسطین اشغالی هشدار دهند.

نویسنده: سیدرضی عمادی

117

 

 

رژیم صهیونیستی