تحلیل؛

ایران پرس: آنتونیوگوترش، دبیر کل سازمان ملل درباره پیامدهای فاجعه بار حملات نظامی رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داد.

آنتونیوگوترش، دبیر کل سازمان ملل ضمن محکوم کردن حمله رژیم اسرائیل به مقر آژانس بین المللی امدادرسانی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در قدس شرقی گفت: باید هدف قرار دادن کارکنان امداد و تاسیسات انسانی متوقف شود. گوترش افزود: حمله زمینی به رفح به فاجعه انسانی بزرگی منجر خواهد شد و همه تلاش‌ها را از بین خواهد برد.

هشدارهای گوترش در شرایطی مطرح می شود که با ادامه حملات رژیم صهیونیستی به شرق رفح، فلسطینی ها با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه هستند و در دیرالبلح در شرق غزه فقط یک منبع آبرسانی فعال است. 

حملات جنگنده های رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر  در شرق رفح شدت گرفته است و بسیاری از ساکنان این منطقه مجبور شده اند به مرکز غزه بروند، این امر فشار را بر منابع محدود آب  باقیمانده که در آنجا وجود دارد، افزایش داده است. غزه سال هاست که به علت اقدامات تخریبی رژیم صهیونیستی با  کمبود آب آشامیدنی مواجه شده است. 

منبع اصلی آب در غزه با آب فاضلاب و دیگر آلاینده‌ها آلوده شده است و کل آب آن را برای مصارف انسانی بی استفاده کرده است. پیش از جنگ غزه  افراد هر روز به ۸۰ لیتر آب دسترسی داشتند که بسیار پایین‌تر از میزان توصیه شده سازمان ملل بود. اما اکنون این میزان به ۲ تا ۳ لیتر برای هر نفر در هر روز رسیده است.اوضاع هر روز با توجه به تخریب زیرساخت‌های آب و دیگر زیرساخت‌ها در حملات هوایی رژیم صهیونیستی، وخیم‌تر شده است.

رژیم صهیونیستی، در سال های قبل نیز در شکل گیری فجایع انسانی با هدف نابودی سرزمین های فلسطینی نقش اصلی داشته است. محدود کردن دسترسی مردم عادی به منابع آب، محاصره غیرانسانی دریایی و زمینی غزه در کنار اقداماتی ازجمله مسموم کردن آب آشامیدنی و آب مورد استفاده برای کشاورزی بخش کوچکی از جنایت های صهیونیست ها است که علیه مردم فلسطین انجام شده است. 

با شروع عملیات طوفان الاقصی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳  و ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با گروههای مبارز فلسطینی قابل پیش بینی بود که  صهیونیست ها  برای  جبران شکست های پی در پی در عرصه جنگ غزه  اقدامات غیرانسانی و همیشگی خود را که سابقه تاریخی دارد دوباره تکرار و پیگیری کند. 

رژیم صهیونیستی همچنین به نوعی هدف اصلی خود برای حمله به زیرساخت ها و از بین بردن منابع آبی سرزمین فلسطینی ها را با هدف کوچ اجباری ساکنان اصلی آن دنبال می کند تا با سوء استفاده از این فرصت به اهداف شوم خود برای اسکان صهیونیست ها و ساخت شهرک های صهیونیست نشین برسد. 

هشدار دبیرکل سازمان ملل،  درمورد جنایات رژیم صهیونیستی تنها در شرایطی به فلسطینی ها کمک خواهد کرد که  جنایتکاران و بانیان اصلی شرایط فعلی در غزه  پاسخگوی جنایات خود باشند و سازمان های بین المللی نیز به وظایف خود برای دفاع از حقوق  مردم فلسطینی درمقابل غاصبان تاریخی ادادمه دهند. 

جنایات رژیم صهیونیستی، در شرایطی روی می دهد که آمریکا و متحدان اروپایی کاخ سفید کماکان به حمایت های مالی و تسلیحاتی خود از رژیم صهیونیستی ادامه می دهند و شریک جنایات صهیونیست ها در فجایع انسانی شکل گرفته در غزه  همچنین رفح هستند. 

نویسنده: شاه ابراهیم

بیشتر بخوانید:

الحوثی: حمله به رفح با چراغ سبز آمریکاست

 پزشکان بدون مرز: بستن گذرگاه رفح شرایط مردم غزه را وخیم‌تر می‌کند

هشدارهای جهانی درباره تبعات فاجعه آمیز حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح

 حمله به رفح؛ دلایل و پیامد

کنعانی: حمله به رفح بیانگر درنده‌خویی رژیم یاغی است