معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه به جامعه جهانی نسبت به عواقب حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب باریکه غزه هشدار داد.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه منازل مسکونی در نزدیکی مقر هلال احمر فلسطین در مرکز شهر رفح را هدف قرار دادند. در پی این حمله دستکم یکصد فلسطینی شهید و بیش از 230 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

منابع خبری اعلام کردند که آمار شهدا و زخمی‌های این حمله همچنان در حال افزایش است.

درحال حاضر حدود 1.4 میلیون نفر از مجموع 2.3 میلیون ساکن باریکه غزه در رفح هستند و در فضای بسیار محدودی زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه ضمن هشدار به جامعه جهانی نسبت به عواقب حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح جنوب باریکه غزه گفت: این حمله ممکن است به کشتار و جنایتی بزرگ‌تر از شمال باریکه غزه منجر شود. 

دانشگاه الازهر نیز با انتشار بیانیه ای با محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به رفح، درباره احتمال وقوع فاجعه انسانی بی‌سابقه در صورت سکوت بین‌المللی هشدار داد.

دانشگاه الازهر در این بیانیه اعلام کرد: در شرایطی که فراخوان ها از سوی نیروهای موثر در سطح بین المللی برای محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در سراسر جهان گسترده شده است، اتحاد مسلمانان و ملت های عرب برای رویارویی با جنایات رژیم صهیونیستی علیه رفح ضروری است.

دانشگاه الازهر در این بیانیه همچنین از جامعه جهانی و نیروهای مؤثر خواست به مسوولیت های خود درباره تهدیدهای فاجعه بار رژیم صهیونیستی (کشتار و نسل کشی همزمان با جلوگیری از ورود کمک های بشر دوستانه به باریکه غزه) عمل کنند.

حماس، عربستان، امارات، مصر و قطر و شماری از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه، بریتانیا و اتحادیه اروپا هم نسبت به تبعات حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داده‌اند.

در همین حال، آفریقای جنوبی از دیوان بین المللی دادگستری درخواست کرده است تا تدابیر اضطراری جدید برای محافظت از فلسطینیان در رفح انجام دهد و برای جلوگیری از حمله رژیم صهیونیستی به رفح ورود کند.

آفریقای جنوبی از دیوان بین المللی دادگستری خواسته است تا از قدرت خود برای جلوگیری نقض حقوق فلسطینیان در رفح با توجه به قصد رژیم صهیونیستی برای گسترش دادن عملیات نظامی در این شهر، استفاده کند.

دیوان بین المللی دادگستری در روزهای 21 و 22 دی ماه (11 و 12 ژانویه 2024) دو جلسه علنی را به عنوان بخشی از آغاز رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی علیه ساکنان باریکه غزه برگزار کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه 6 بهمن (26 ژانویه 2024) حکم ویژه خود در مورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاده را اعلام کرد.

بر اساس این حکم، رژیم صهیونیستی باید اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. این رژیم همچنین باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند.

وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ ای توقف هرچه سریع‌تر حملات رژیم صهیونیستی به رفح و مناطق اطراف را خواستار شد.

در همین حال، وزارت خارجه حکومت طالبان افغانستان در واکنش به حملات وحشیانه‌ رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب باریکه غزه، جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه را به شدت محکوم و توقف فوری این جنایات را خواستار شد و از تمام کشورهای جهان، کشورهای اسلامی و نهادهای حقوق بشر خواست تا برای توقف حملات وحشیانه‌ رژیم صهیونیستی به شهر رفح اقدام جدی کنند.

وزارت خارجه حکومت طالبان افغانستان تاکید کرد: حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، نظم جهانی حاکم و ارزش‌های آن را زیر سوال برده و این اقدامات جنایت‌کارانه اعتبار سازمان‌های جهانی و کنوانسیون‌های بشردوستانه را بیش از پیش از بین خواهد برد.

117

بیشتر بخوانید:

واکنش‌های بین‌المللی به حمله هوایی رژیم صهیونیستی علیه رفح

محکومیت حملات هوایی رژیم صهیونیستی به رفح از سوی ایران

وزارت بهداشت فلسطین: اوضاع در رفح فاجعه‌بار است