دولت "دونالد ترامپ" رییس جمهوری امریکا، کنگره این کشور و بیشتر دولت های غربی، واکنش بسیار محتاطانه ای به جنایات ارتش میانمار ضد اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور داشته اند؛ و این در حالی است که جنایات رخ داده در میانمار یکی از وحشیانه ترین و خونبارترین پاکسازی های قومی در تاریخ اخیر بوده است.

روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود با اشاره به این موضوع نوشت: وزارت خزانه داری امریکا تنها پنج فرمانده و دو واحد نظامی میانمار را هدف تحریم خود قرار داد؛ در حالی که "میچ مک کونل" رهبر اکثریت سنای امریکا طرح تحریم مسئولان نظامی میانمار را ناکام گذاشت.

وزارت امور خارجه امریکا نیز هنوز گزارش وعده داده شده خود را در خصوص اینکه چه واژه ای به نسل کشی میانمار اطلاق خواهد کرد، منتشر نکرده است.

تا اینجا تنها یک اتفاق امیدوار کننده و سازنده روی داده، و آن اینکه گروه سه نفره ای که از سوی سازمان ملل متحد به منظور تحقیق در خصوص جنگ های دولت میانمار ضد مردم روهینگیا و سایر اقلیت های این کشور تشکیل شده، در گزارشی که این هفته منتشر کرد، دروغ پردازی نکرده و از حقیقت طفره نرفته است. "هیات مستقل حقیقت یاب بین المللی سازمان ملل متحد" در گزارش خود، با صراحت اعلام کرد که موارد نقض حقوق بشر در میانمار به دلیل ماهیت هولناک و گسترده آن بسیار هولناک و تکان دهنده بوده و بدون شک و بر اساس قوانین بین المللی، جزو شدیدترین جرایم به شمار می رود.

این هیات همچنین انجام تحقیق درباره فرماندهان ارشد نظامی میانمار و تعقیب قضایی این افراد به اتهام نسل کشی را خواستار شده است. "هیات مستقل حقیقت یاب بین المللی سازمان ملل متحد" همچنین نام شش مظنون اصلی از جمله "مین آنگ هلینگ" (1) فرمانده کل ارتش میانمار که تا کنون هدف تحریم و یا محکومیت بین المللی در این خصوص قرار نگرفته را به عنوان مظنون اصلی در گزارش خود ذکر کرده است.

لازم به ذکر است که از این شش نفر تنها نام دو نفر در فهرست تحریم های دولت امریکا قرار دارد. در گزارش "هیات مستقل حقیقت یاب بین المللی سازمان ملل متحد" آمده است که به رغم ادعاهای رسمی دولت میانمار مبنی بر اینکه حملات ارتش این کشور به مردم روهینگیا در پاسخ به حملات آنها بوده، آمده است که این حملات کاملا از سوی "مین آنگ هلینگ" فرمانده کل ارتش میانمار و دستیاران وی طراحی شده بوده و نیروها و تجهیزات نظامی ارتش پیش از درگیری های 25 اوت 2017، در مناطق مختلف ایالت راخین مستقر شده بودند.

بر اساس گزارش این هیات، عملیات مختلف ارتش میانمار به طور قابل توجه مشابه هم بودند؛ به طوری که در همه موارد، نیروها صبح زود وارد روستا شده و به روی اهالی روستا آتش می گشودند. سپس مردان و پسران جمع آوری شده و برده می شدند و دختران و زنان مورد تجاوز وحشیانه جمعی قرار می گرفتند. همچنین شمار زیادی از مردم در در یک خانه قرار داده شده و سپس آتش زده می شدند.

بنابر این گزارش، دستکم 392 روستا تخریب شده اند؛ و تا اواسط اوت 2018، حدود 725 هزار نفر از مردم روهینگیا به مرزهای میانمار و بنگلادش فرار کرده و هم اکنون در اردوگاه های بسیار شلوغ زندگی می گذرانند.

همچنین، آمار کل کشته های حوادث میانمار هنوز مشخص نیست، ولی گفته می شود حدود 10 هزار نفر در این حملات کشته شده اند.

همه اینها در حالی است که "میچ مک کونل" رهبر اکثریت سنای امریکا و برخی دیگر از مسئولان دولت این کشور، به بهانه همسویی و همدردی با "آنگ سان سوچی" و آنچه تلاش وی برای بازگرداندن دموکراسی به میانمار می خوانند، در مقابل اتخاذ موضع شدیدتر در مقابل این جنایات هولناک جلوگیری می کنند.

نظریه این افراد نیز این است که "آنگ سان سوچی" که برنده جایزه صلح نوبل نیز بوده و اکنون کنترل دولت غیرنظامی در میانمار را به عهده دارد، اختیاری در خصوص ارتش ندارد.

"هیات مستقل حقیقت یاب بین المللی سازمان ملل متحد" اما در گزارش خود تاکید کرده است که "آنگ سان سوچی" نه از موقعیت خود به عنوان رییس دولت و نه از موقعیت های دیگر خود برای جلوگیری از وقوع این حوادث استفاده نکرده است.

به گزارش این هیات، علاوه بر این، مسئولان دولت غیرنظامی میانمار، اقدام به انتشار روایت های نادرست در خصوص این حملات کرده و اقدامات اشتباه ارتش را تکذیب کرده اند. آنها همچنین از انجام تحقیقات مستقل در میانمار جلوگیری کرده و مدارک موجود در این خصوص را از بین برده اند.

از سوی دیگر، گفته می شود درخواست اعضای گروه تحقیق سازمان ملل برای ارجاع پرونده میانمار به دادگاه جرایم بین المللی نیز مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

به هرحال و با وجود همه اینها، دولت ترامپ باید تحریم های جداگانه ای را ضد فرمانده کل ارتش میانمار و سایر افرادی که نام آنها در گزارش "هیات مستقل حقیقت یاب بین المللی سازمان ملل متحد" ذکر شده، در نظر گرفته و تمامی همکاری های نظامی خود را با ارتش میانمار قطع کند.

همچنین، "مایک پُمپئو" وزیر امور خارجه امریکا باید اطمینان دهد که گزارش وزارتخانه تحت ریاست وی کاملا صادقانه بوده و در نهایت عنوان نسل کشی را به حوادث میانمار اطلاق کند.

بیشتر بخوانید:

گوترش: عاملان کشتار مسلمانان در میانمار باید محاکمه شوند+ ویدئو

به‌سبب کشتار مسلمانان؛ فرماندهان ارتش میانمار محاکمه شوند/ تحلیل

سازمان ملل: فرماندهان ارتش میانمار باید محاکمه شوند

هشدار سازمان ملل درباره کودکان روهینگیا در میانمار

پیامدهای سکوت جهانی در قبال جنایات در میانمار/ فرزندان ناخواسته + ویدئو