حملات گسترده هوایی آمریکا و انگلیس به یمن با موجی از محکومیت های کشورهای منطقه و جهان روبه رو شد.

ارتش‌های آمریکا و انگلیس بامداد جمعه (22 دی ماه) بیش از ۱۲ سایت مورد استفاده توسط انصارالله یمن را هدف قرار دادند.

این اهداف نظامی شامل مراکز لجستیکی، سامانه‌های دفاع هوایی و اماکن انبار تسلیحات بوده است.

شبکه خبری «سی.ان.ان» گزارش داد که موشک‌های تاماهاوک از سکوهای هوایی، زمینی و زیرسطحی شلیک شدند و هدف از این حملات کاستن از حملات مداوم «حوثی‌ها» به کشتی‌ها در دریای سرخ بود.

این گزارش افزود که اهداف مورد حمله شامل سامانه‌های راداری، محل نگهداری پهپادها و سایت‌های پرواز آنها، انبار موشک‌های بالستیک و کروز و سایت‌های شلیک آنها بود.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، وزارت امور خارجه عربستان در واکنش به حمله تجاوزگرانه آمریکا و انگلیس به یمن، اعلام کرد که ریاض با نگرانی این «عملیات نظامی» را دنبال می‌کند. 

وزارت امور خارجه عربستان همچنین خواستار خویشتنداری و پرهیز از تشدید تنش شد و بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ تاکید کرده است.

جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق نیز در بیانیه ای حملات آمریکا و انگلیس به یمن را تجاوز آشکار آمریکایی - انگلیسی به امنیت و حاکمیت یمن و مردم آزاده و شریف آن دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

النجباء افزود: حملات و تجاوزات آمریکا به یمن بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که واشنگتن شریک کامل در جنایات و قتل عام های دشمن صهیونیستی در غزه است.

حزب‌الله لبنان هم در بیانیه خود ضمن محکوم کردن این حمله، اقدام آمریکا و انگلیس را تجاوز آشکار واشنگتن و لندن به یمن، امنیت، حاکمیت و مردم آزاده و شریف آن دانست که با تمام قدرت، شجاعت و مسئولیت در کنار ملت مظلوم فلسطین و مقاومت دلیرانه آنها ایستاده اند و با تمام ابزارها و امکانات موجود نهایت تلاش خود را برای شکستن محاصره آن انجام می دهند.

حزب الله لبنان افزود: حملات آمریکا به یمن بار دیگر تاکید کرد که آمریکا شریک کامل در فجایع و کشتارهای دشمن صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و منطقه است و اینکه آمریکا برای حمایت از این رژیم جنایتکار و تامین امکانات و ابزار آلات قتل و خونریزی این رژیم و برای سرپوش گذاشتن بر حملات و جنایت آن و حمله به هرکس که در کنار مردم مظلوم فلسطین در سراسر منطقه ایستاده است، تلاش می‌کند.

همچنین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) حمله به یمن توسط آمریکا و انگلیس را نشان دهنده تصمیم آنها برای گسترش درگیری دانست و تاکید کرد که این حمله عواقبی برای آنها در پی خواهد داشت.

«سامی ابو زهری» از رهبران این جنبش فلسطینی گفت که حمله آمریکا و انگلیس به مواضع ارتش یمن که در کنار مردم مظلوم غزه ایستاده است، تجاوز به امت اسلام و تحریک این ملت است و بیانگر آن است که کشورهایی که به یمن حمله کردند تصمیم به گسترش درگیری به خارج از غزه دارند و این پیامدهایی را در پی خواهد داشت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای در محکومیت حملات علیه یمن اعلام کرد که این تجاوز در چارچوب ایجاد چتر حمایت نظامی انجام شد که کشورهای استعماری غربی برای پادگان نظامی خود در فلسطین ایجاد کرده‌اند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود که حملات آمریکا و انگلیس به یمن حاکی از آن است که واشنگتن اداره کننده اصلی کشتار علیه مردم فلسطین در نوار غزه است.

در این راستا، نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که مسکو خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) در خصوص حملات آمریکا و انگلیس به یمن شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه،‌ ‌حملات آمریکا به یمن را محکوم و اعلام کرد: این حملات، نمونه دیگری بی توجهی کامل به قوانین بین المللی است.

«ماریا زاخارووا» روز جمعه اظهار داشت: حملات هوایی آمریکا به یمن نمونه دیگری از تحریف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط آنگلوساکسون ها و انحراف از آنها و بی‌توجهی کامل به قوانین بین المللی در راستای تشدید تنش در منطقه برای اهداف مخرب خود است.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با بیان اینکه چین نگران تشدید تنش ها در دریای سرخ است، افزود: ما از طرف های مربوطه می خواهیم برای جلوگیری از گسترش درگیری، آرامش خود را حفظ کرده و خویشتن داری کنند.

117

بیشتر بخوانید:

 

پاسخ یمن به حملات نظامی آمریکا و انگلیس

 

ایران حملات آمریکا و انگلیس به شهرهای یمن را به شدت محکوم کرد