شهادت «یحیی ابراهیم السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی در نوار غزه واکنش مقامات کشورهای مختلف و برخی سازمان های بین المللی را به دنبال داشت.

«خلیل الحیه» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس عصر جمعه اعلام کرد که یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی این جنبش در اقدام تروریستی روز پنجشنبه رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، گردان های قسام شاخه نظامی جنبش حماس در بیانیه ای شهادت یحیی سنوار در درگیری با نیروهای اشغالگر اسرائیل در شهر رفح در جنوب باریکه غزه، تسلیت گفت و بر ادامه جهاد تا ‌آزادی سرزمین فلسطین از اشغال متجاوزان تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است، مسیر «ابوابراهیم» فرمانده ما مسیری شرافتمندانه بود وی از نسل بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس و دستگاه‌های نظامی و امنیتی آن بود، و دوره ی جوانی خود را بیش از بیست سال در زندان های رژیم اشغالگرگذراند.

گردان های قسام در این بیانیه افزد: وی به محض آزادی از زندان به مسیر مبارزاتی خود ادامه داد و راحتی را بر خود حرام کرد و بر کار نظامی جنبش در سه منطقه نظارت داشت و نقشی مهم را در روند اتحاد جبهه های مقاومت در راه بیت المقدس ایفا کرد.

«زیاد النخاله» دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین نیز در پیامی اظهار داشت: "امروز ما در سوگ رهبر بزرگی که عمر خود را صرف آزادیِ فلسطین کرد، سوگواریم. او سال‌ها مجاهدت کرد و در راه خدا جنگید و در این مسیر نه درنگ کرد و نه سست شد."

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی اظهار داشت: نام شهید سنوار با نام طوفان الاقصی، بزرگترین نبردی که مردم فلسطین در طول مبارزات طولانی خود انجام دادند، مرتبط است.

زیاد النخاله گفت: پرچم های فلسطینیان برافراشته است و ملت فلسطین و مقاومت به روح رهبر بزرگ خود یحیی سنوار وفادار خواهند ماند.

«محمود مرداوی» یکی مقامات ارشد جنبش حماس هم در واکنش به شهادت یحیی السنوار گفت: رهبر جدیدی را برای جنبش انتخاب خواهیم کرد و پس از شهادت السنوار، شروط ما در خصوص مذاکرات آتش‌بس هرگز تغییر نخواهد کرد.

همچنین «مصطفی البرغوثی» دبیرکل طرح ملی فلسطین تاکید کرد: ترور السنوار را دستاورد یا پیروزی برای رژیم صهیونیستی  نیست بلکه یک شکست است.

دبیرکل طرح ملی فلسطین گفت: یحیی السنوار، فرمانده، مبارز، مجاهد با نیروهای اسرائیلی در حالی درگیر شد که یونیفرم نظامی خود را پوشیده بود و مثل یک رزمنده مبارز به شهادت رسید.

در همین پیوند، «ماهر الطاهر» مسئول روابط بین المللی جبهه خلق برای آزادی فلسطین در واکنش به شهادت یحیی السنوار گفت: ملتی که فرماندهانش شهید می شوند، هرگز شکست نخواهند خورد، همه رهبران فلسطینی در مسیر شهادت هستند و ما به مبارزه مقاومت ادامه خواهیم داد.  

مردم یمن نیز در پایان راهپیمایی میلیونی خود در شهرهای مختلف این کشور تحت عنوان «با غزه با لبنان در یک صف واحد» با انتشار بیانیه ای شهادت یحیی سنوار رییس دفتر سیاسی حماس را به مردم فلسطین و امت عربی اسلامی تسلیت گفتند.

جنبش انصارالله یمن هم پس از تایید خبر شهادت یحیی سنوار، ضمن تسلیت شهادت این مجاهد و رهبر بزرگ تاکید کرد: حمایت ما از مقاومت فلسطین ادامه دارد.

همچنین «محمد عبد السلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: شهید سنوار حماسه‌های قهرمانانه‌ را در راه مبارزه با رژیم جنایتکار اسرائیلی رقم زد.

سخنگوی انصارالله گفت: اطمینان داریم که سرنوشت غزه و مساله فلسطین پیروزی است، حال جان فشانی‌ها در این راه هرچقدر باشد.

شورای عالی سیاسی یمن نیز در بیانیه‌ای شهادت سنوار را به امت اسلامی و عربی به ویژه جنبش حماس تبریک گفته و به خانواده این شهید تسلیت گفت و تاکید کرد: شهادت این رهبر بزرگ و خون پاکش سوختی خواهد بود که صهیونیست‌ها در آتش آن غوطه ور خواهند شد و بر عزم و اراده رزمندگان فلسطینی خواهد افزود.

در این بیانیه تاکید شده است: ما به راه آن شهید و جهاد در راه خدا در تمام زمینه های نظامی و سیاسی و تبلیغاتی ادامه خواهیم داد و طوفان الاقصی تا آزادی فلسطین و اخراج صهیونیستها آرام نمی شود و ما به حمایت از مردم و مقاومت لبنان در برابر دشمن صهیونیستی ادامه خواهیم داد.

در این راستا، جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء در واکنش به ترور یحیی سنوار بیانیه‌ای صادر و ترور رهبران حماس توسط رژیم صهیونیستی را نشان دهنده ضعف این رژیم در برابر نیروهای مقاومت توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است: "به برادران مجاهدمان در حماس، شهادت «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش مقاومت اسلامی را تبریک می‌گوییم؛ شجاع‌مردی که همچون دیگر فرماندهان شهید، در میادین نبرد همواره پیشتاز بود و عقب نمی‌نشست.

پاداش حرکت در مسیر جهاد، شهادت است و مسیر شرافتمندانه محور مقاومت، خط مبارکی است آغشته به خون‌های مطهر که زمینه رهایی از بند اشغالگری را فراهم می‌کند.همچنین

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز در پاسخ به این سوال که کرملین به اقدام اسرائیل در ترور یحیی سنوار چه واکنشی نشان می‌دهد، گفت: "نکته اصلی برای ما پیامدهایی است که ما شاهد آن هستیم. فاجعه انسانی و پیامدهای آن برای غیرنظامیان در نوار غزه و لبنان بیشترین نگرانی را در خاورمیانه برای مسکو ایجاد کرده است."

«فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل هم در پی شهادت یحیی سنوار اظهار داشت: دبیرکل سازمان ملل امیدوار است که این شرایط، به آتش بس فوری، آزادی فوری اسرا و دسترسی نامحدود بشردوستانه به غزه منجر شود.

117

بیشتر بخوانید:

نگاهی به زندگی شهید «یحیی ابراهیم السنوار»

پیام حزب الله لبنان در پی شهادت «یحیی السنوار»

حذف جسمانی مجاهدان راه عزت، خللی به مکتب مقاومت وارد نمی‌کند