ایران پرس - از دیدگاه دین وحدت آفرین اسلام؛ اتحاد، پیوند، همدلی و انسجام مسلمانان با یکدیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در تعالیم قرآن کریم وحدت اسلامی یکی از مهم ترین واجبات است، خداوند متعال در قرآن آنجا که می فرماید: «و اعتصَموا بِحَبل الله جَمیعاً ولاتَفرّقوا همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.»

«مسلمانان را به وحدت فراخوانده و از تفرقه نهی کرده است.»

این اندیشه  ناب و زلال نشان می دهد که از دید گاه اسلام وحدت در میان مسلمانان رمز رسیدن به  سعادت مندی و عزت است  و به همین علت هر مسلمانی وظیفه اخلاقی و دینی دارد که در این امر بیاندیشد و با درک صحیح از اسلام  آگاهانه از اختلاف و تفرقه  اجتناب کند. تفرقه گرائی و ایجاد اختلاف و کینه توزی بین مسلمانان می تواند فرصت سازی برای دشمنان اسلام باشد.

هفته وحدت

 سعادت امت اسلام، در گرو وحدت و همدلی است از این رو مهم ترین هدف  دشمنان اسلام ایجاد تفرقه و اختلاف برای سیطره بر جوامع اسلامی است.

درچنین وضعیتی هوشیاری آحاد جامعه اسلامی و رفع موانع اختلاف و تفرقه امری ضروری است.

از جملۀ عناصر وحدت آفرین در اسلام  تکیه برعناصر مشترک دینی، وحدت درونی و باطنی و گفت وگوی توام با احترام  با دیگر مذاهب اسلامی و تعامل میان ادیان الهی است. این رفتارهای وحدت آفرین را می توان حول محور دین  اسلام ترویج داد.

استفاده از این فرصت ارزشمند اما به مسئولیت پذیری و میزان آگاهی تک تک مسلمانان و تلاش علمای اسلام  و بزرگان دینی در شناساندن و تشریح اهمیت این نعمت برگ الهی و حیاتی به همۀ مسلمانان بستگی دارد.

معیار اتحاد امت اسلامی 

از منظر دین اسلام  تنها معیار برای اتحاد امت اسلامی شناخت حقیقت اسلام و مولفه های ارزشی اسلام در میان مسلمانان است. 

آن چه موجب اختلاف میان مسلمانان شده است اصول جزئی و فرعی است که به سبب مقتضیات زمانی و مکانی پدید آمده است.

با توجه به اشتراک ها در اصول و یگانگی اسلام وجود برخی تفاوت های اعتقادی و مذهبی در میان مسلمانان نمی تواند مانع از پذیرش اصول و مبانی اساسی اسلام و دوری از رویکرد وحدت آفرین قرآنی شود، زیرا وحدت بر مبنای مولّفه های اسلام اهمیت و جایگاه والای ارزش های اسلامی را مورد تأکید قرار می دهد.

دین وحدت بخش اسلام هم چنین بر  ضرورت اتحاد میان ادیان الهی تاکید دارد.

قرآن مبتنی بر دعوت همه اهل کتاب و شرایع آسمانی به اتحاد است، لذا خداوند متعال از آنان می خواهد تا در سایه سخن وعقیده مشترک با مسلمانان گرد آیند و متحد گردند و برای همزیستی با اهل کتاب و شرایع آسمانی و ایجاد اتحاد، راهکارهایی را بیان می دارد.

از این روست که ضرورت رجوع امت اسلامی به آموزه های وحدت آفرین قرآن کریم وظیفه ای بسیار مهم و غیرقابل انکار برای همه مسلمانان  است.

نویسنده: سیدمهرداد هاشمی

116/135

بیشتر بخوانید : 

وحدت از دیدگاه امام‌خمینی(ره)؛ نگاهی به شاخص‌ها و الگوهای وحدت‌آفرین در دین اسلام / تحلیل

آیت الله اراکی: کنفرانس وحدت، نمادی برای وحدت جهان اسلام است