دو روش اصلی برای جمع آوری و نیز تصفیه فاضلاب وجود دارد: تصفیه متمرکز فاضلاب و تصفیه غیرمتمرکز فاضلاب. در شهرهای بزرگ، عمدتاً فاضلاب کل شهر از طریق یک شبکه یکپارچه جمع آوری شده و در یک تصفیه‌خانه فاضلاب متمرکز تصفیه می‌شود. روش دیگر، استفاده از تصفیه‌خانه‌های غیرمتمرکز است.

در این طرح‌ها، فاضلاب در محل تولید، با صرف هزینه‌هایی به مراتب کمتر در بخش جمع‌آوری و با پمپاژ به تصفیه‌خانه‌های کوچک، منتقل و مورد تصفیه قرار می‌گیرد.پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟در سال‌های اخیر تصفیه‌خانه‌های غیرمتمرکز یا پکیج‌های تصفیه‌فاضلاب،  توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند.  به دلیل آنکه این نوع از طرح‌های تصفیه مزایای فراوانی نسبت به تصفیه‌خانه‌های متمرکز دارند. این پکیج‌ها، قابل نصب برای یک خانه یا یک مجتمع مسکونی، بیمارستان، شهرک‌های مسکونی یا واحدهای صنعتی هستند.

قابلیت کنترل آسان بر روی فرایند تصفیه و تجهیزات مورد استفاده و همچنین استفاده از پساب تصفیه شده در مصارف غیرشرب در محل تولید و قابلیت توسعه این تصفیه‌خانه‌های کوچک هنگام افزایش جمعیت یا تغییر مشخصات فاضلاب، موجب گسترش استقبال از این طرح‌ها شده است.پکیج‌های تصفیه فاضلاب معمولاً شامل مخازن اغلب پیش‌ساخته‌ای هستند که با متریال‌های مختلف مانند فلز، پلی‌اتیلن، فایبرگلاس، یا بتن طراحی و در محل تولید فاضلاب نصب می‌شوند.

 واحدهای مختلف تصفیه در این مخازن استقرار می‌یابند و فاضلابی که قرار است تصفیه شود، به اولین واحد تصفیه (که غالباً حاوی آشغال است) وارد می‌شود و نهایتاً از واحد تصفیه نهایی (که عمدتاً مسئولیت گندزدایی را برعهده دارد) خارج می‌شود.پکیج‌های تصفیه فاضلاب، تمامی واحدهای تصفیه مستقر در تصفیه‌خانه‌های متمرکز شهری را شامل می‌شوند که شامل واحدهای تصفیه فیزیکی (شامل آشغالگیر، ته‌نشینی،)، واحدهای تصفیه بیولوژیکی (شامل هوازی و بی‌هوازی)، واحدهای تصفیه شیمیایی (شامل انعقاد شیمیایی، اکسیداسیون، ترسیب) و واحدهای گندزدایی یا ضدعفونی (شامل کلرزنی، استفاده از اشعه‌یونیزه و استفاده از ازن) را در اندازه‌های کوچکتر دارند. به دلیل ماهیت طراحی این واحدها، نگهداری و بهره‌برداری آنها آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌باشد.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج‌های تصفیه فاضلاب بر اساس نوع فاضلاب مورد تصفیه، به دو دسته کلی پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی  تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه به معرفی هر یک از این پکیج‌ها می‌پردازیم:

1- پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

فاضلاب مناطق مسکونی که شامل انواع استفاده‌های بهداشتی از آب می باشد، به نام فاضلاب بهداشتی شناخته می‌شود. این نوع از فاضلاب دارای مواد آلی، مواد مغذی، چربی و رروغن و همچنین مقادیری از  پاتوژن‌های بیماری زا می‌باشد. تصفیه فاضلاب بهداشتی اغلب به وسیله مجموعه‌ای فرایندها با تاکید بر فرایندهای بیولوژیکی صورت می‌پذیرد.

 پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، قادر به تصفیه فاضلاب منازل مسکونی، اداری و تجاری در محل ساختمان می‌باشد و به این ترتیب، هزینه انتقال فاضلاب را کاهش داده، امکان دفع بهداشتی فاضلاب را فراهم می‌کند و در نتیجه می‌توان از پساب تصفیه شده به منظور مصارف غیر شرب همچون آبیاری فضای سبز، کارواش یا محوطه شویی استفاده کرد. این پساب‌های روان و بهینه شده می‌توانند به منظور مصارف متنوعی مورد استفاده قرار گیرند.

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

با افزایش جمعیت و نیازهای متنوع، صنایع و شهرک‌های صنعتی به شدت توسعه یافته‌اند. فعالیت‌های صنعتی منجر به تولید حجم قابل توجهی از فاضلاب صنعتی می‌شود. این نوع از فاضلاب نمی‌تواند بدون تصفیه دفع شود زیرا حاوی آلاینده‌های خطرناکی است.

آلاینده‌هایی از قبیل فلزات سنگین، مواد رادیواکتیو، مواد آلی سخت تجزیه‌پذیر، رنگ، و مواد شیمیایی که ماهیت فاضلاب صنعتی را تشکیل می‌دهند، قبل از تخلیه به محیط زیست نیازمند تصفیه و حذف آن‌ها هستند. همچنین، بحران آب باعث افزایش توجه به مسئله بازیافت فاضلاب شده و استفاده مجدد از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی در صنایع مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

پکیج تصفیه فاضلاب چه کاربردی دارد؟

پکیج های تصفیه فاضلاب واحدهای پیش‌ساخته ای هستند که برای تصفیه فاضلاب قبل از تخلیه به محیط زیست یا استفاده مجدد برای اهداف مختلف طراحی شده‌اند. این سیستم‌ها اغلب در محیط‌های صنعتی، شهری و تجاری به کار می‌روند تا اطمینان حاصل شود که فاضلاب به طور موثر تصفیه می‌شود، استانداردهای قانونی رعایت می‌شود و اثرات زیست‌محیطی را به حداقل می‌رساند. در اینجا به برخی از موارد کاربرد پکیج‌های تصفیه فاضلاب اشاره می‌کنیم:

1- تصفیه فاضلاب شهری و بهداشتی: نصب پکیج‌های تصفیه فاضلاب در روستاها، شهرک‌ها و یا شهرهای با جمعیت کم یا در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و نیز اداری، یکی از روش‌های مدیریت تصفیه فاضلاب شهری می‌باشد. این واحدهای تصفیه آلودگی‌ها، جامدات و عوامل بیماری‌زا را از فاضلاب حذف می‌کنند تا تخلیه آن به آب‌های سطحی یا چاه جذبی بی‌خطر باشد یا برای استفاده‌های غیر شرب مانند آبیاری بازیافت شود.

2- پاکسازی فاضلاب صنعتی: در بسیاری از صنایع، پسابی تولید می‌شود که حاوی انواع مختلف آلاینده‌ها از جمله فلزات سنگین، مواد شیمیایی و ترکیبات آلی است. شما می‌توانید پکیج‌های تصفیه فاضلاب را برای برآورده کردن نیازهای خاص صنایع مختلف به طور سفارشی طراحی کنید و به این ترتیب اطمینان حاصل کنید که مقررات زیست‌محیطی رعایت می‌شود.

3- تصفیه فاضلاب در کشاورزی: در مزارع و واحدهای تولید محصولات کشاورزی، فاضلاب اغلب در اثر فعالیت‌هایی مانند آبیاری محصولات تولید می‌شود. پکیج‌های تصفیه فاضلاب می‌توانند به حذف مواد مغذی اضافی، پاتوژن‌ها و همچنین مواد آلی از فاضلاب کشاورزی کمک کنند و اثرات مخرب زیست‌محیطی آن را کاهش دهند.

4- محصولات غذایی و نوشیدنی: کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی غذاهایی تولید می‌کنند که فاضلاب آن‌ها شامل مواد آلی است. سیستم‌های تصفیه فاضلاب می‌توانند در جداسازی و حذف مواد آلی، مواد جامد و مواد مغذی به کار گرفته شده و آب را برای دفع یا استفاده مجدد مناسب کنند.

سخن آخر

در سال‌های اخیر، تدابیر مختلفی برای تصفیه و بازیافت فاضلاب در محل‌های تولید آن به اجرا درآمده است. به عنوان نمونه،  تصفیه فاضلاب صنعتی در واحد‌های صنعتی و یا الزام شهرک‌های صنعتی به احداث تصفیه‌خانه در داخل شهرک، یکی از شرایط اعطای مجوز برای احداث واحد یا شهرک صنعتی محسوب می‌شود.شرکت مهندسی فرآب تدبیر تصفیه، با بهره‌مندی از تجارب ارزشمند متعدد در طراحی، ساخت و راه‌اندازی پکیج‌های تصفیه فاضلاب و با تأکید بر رسالت خود برای بازیافت فاضلاب و حفظ محیط زیست، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای و فنی در این حوزه می‌باشد.