تحلیل:

ایران پرس: 47 روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه می‌گذرد، اما هنوز نشانه‌های دال بر خاتمه جنگ دیده نمی‌شود.

در 47 روز گذشته بیش از 13 هزار و 300 فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند که پنج هزار و 600 نفر کودک و سه هزار و 500 نفر نیز زن هستند. بیش از 30 هزار نفر نیز تاکنون زخمی شده‌اند.  64 خبرنگار هم در اثر این جنگ به شهادت رسیده‌اند. مراکز درمانی غزه یا تخریب شده و یا به علت نبود سوخت تعطیل شده‌اند. 

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد: نزدیک به 2.2 میلیون نفر در غزه به کمک‌های فوری غذایی نیازمندند. شخصیت‌ها و نهادهای مختلف بارها اذعان کردند آنچه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه انجام می‌دهد مصداق بارز نسل‌کشی است. سوال مهم این است که چرا جنگ متوقف نمی‌شود؟

به نظر می‌رسد دو دلیل درباره متوقف نشدن جنگ غزه وجود دارد:

دلیل نخست این است که بعد از گذشت 47 روز از جنگ، رژیم اشغال‌گر قدس هنوز موفق نشده است دستاوردی داشته باشد. آزادی اُسرا و از بین بردن حماس دو هدف اصلی رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه بود.

هنوز رژیم صهیونیستی موفق به آزادی یک اسیر خود هم نشده و حتی از مکان نگهداری اسرا نیز خبری ندارد. این رژیم تصور می کرد اسرا در زیر بیمارستان‌ها و مدارس هستند، اما اثبات شد که این برداشت نادرست بود و شکست اطلاعاتی دیگری برای رژیم رقم خورد. اراضی اشغالی شاهد برگزاری تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو است و دلیل اصلی این تظاهرات نیز ناتوانی کابینه در آزادی اسرا است. علاوه بر این، از بین بردن حماس نه تنها محقق نشد بلکه رزمندگان حماس در جنگ زمینی، ضربات زیاد مادی و انسانی به رژیم اشغالگر قدس وارد کردند.

توقف جنگ در چنین شرایطی شکست رژیم صهیونیستی و پیروزی مقاومت فلسطین محسوب می‌شود. در همین راستا، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: "ما هنوز باور نداریم که زمان مناسب برای انجام آتش‌بس کلی فرا رسیده است. آتش‌بس کلی به معنای توقف کامل درگیری‌ها در سراسر غزه است که به باور ما این موضوع در حال حاضر به سود حماس است."

دلیل دوم نیز این است که هنوز اراده قدرت‌های غربی بر پایان دادن به جنگ نیست. زمانی که یک طرف جنگ نمی‌تواند پیروز شود و جنگ به سمت فرسایشی شدن حرکت می‌کند فشارهای خارجی می‌تواند زمینه توقف جنگ را فراهم کند. قدرت‌های غربی مانند صهیونیست‌ها در پی پیروزی رژیم اشغالگر در این جنگ هستند، موضوعی که هنوز اثری از آن دیده نمی‌شود.

«یاکوف آمیدرور» مشاور امنیت ملی اسرائیل از سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و ژنرال عالی‌رتبه بازنشسته ارتش اسرائیل معتقد است که دولت کشورش در حال حاضر فشار واقعی از جانب آمریکا حس نمی‌کند. او می‌گوید: "تنها فشار برای این است که آمار کشتار غیرنظامیان کاهش یافته و کمک‌های بشردوستانه بیشتری برای غیرنظامیان اجازه ورود به نوار غزه پیدا کنند."

«فرد کاپلان» تحلیلگر غربی در این خصوص می‌گوید ایالات متحده که به سرعت در حال تبدیل شدن به تنها متحد قدرتمند اسرائیل است «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و کابینه ائتلافی او در زمان جنگ را تا حدودی به خویشتن داری دعوت کرده است، اما صرفا تا حدودی موفق بوده است.

نتانیاهو از خواست امریکا مبنی بر وقفه بشردوستانه در بمباران غزه خودداری ورزیده اگرچه او و رهبران کشور مصر مرز‌ها را باز کرده اند تا مقداری مواد غذایی، آب و تجهیزات پزشکی وارد غزه شود. 

نویسنده: سیدرضی عمادی

117

بیشتر بخوانید:

اعلام آتش‌بس ۴ روزه در غزه و تبادل بازداشت‌شدگان