امروزه، انتخاب و خرید مبلمان اداری مناسب، یکی از ضروری ترین بخش های یک دکوراسیون اداری است و باید با نگاهی هدفمند، دست به انتخاب آن ها بزنید.

مبلمان اداری باید قبل از خرید، به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار بگیرد تا بتواند به عنوان یک انتخاب استراتژیک؛ با اهداف کسب وکار شما همراه شود و تکمیل کننده فرهنگ سازمانی تان باشد. در این صورت، با تاثیر بر عملکرد کارکنان و در نتیجه، افزایش بهره وری کلی شرکت، باعث پیشرفت هر چه بیشتر شما خواهد شد.

با توجه به موارد گفته شده، ضروری است تا با دنیای مبلمان اداری بیشتر آشنا شوید و بدانید چه نوع مبلمانی مناسب محیط اداری شما است تا راحت تر و مطمئن تر، تجهیزات خود را انتخاب کنید. برای کسب آگاهی در این موضوع بسیار مهم، تا انتهای مطالب، با این مقاله همراه باشید.

مبلمان اداری چیست و هر بخش آن چه وظیفه ای دارد؟

مبلمان اداری می تواند طیف وسیعی از تجهیزات محیط کاری شما را شامل شود. این تجهیزات می توانند در سبک های کلاسیک و مدرن و گاه روستیک و سلطنتی طراحی شوند؛ البته سبک مدرن و کلاسیک بیشترین طرفدار را دارند و شما با هزینه کمتر در مقایسه با دو سبک دیگر می توانید زیبایی، کارایی و دوام را به محیط خود هدیه دهید. در حالت کلی، مبلمان اداری شامل میز، صندلی، مبل ها، محل های ذخیره سازی مانند فایل ها، کتابخانه ها، کشوها، کمدها و جدا کننده ها می شود.

4 نوع کلی مبلمان اداری کدام است؟

مبلمان های اداری می توانند بر اساس ویژگی های منحصربه فرد خود به دسته بندی های متفاوتی تقسیم شوند. به صورت کلی، می توان این مبل ها را به 4 دسته مدولار، قابل تنظیم، چند منظوره و پایدار تقسیم کرد.

مبل مدولار

مبل های مدولار از کنار هم قرار گرفتن چند مبل جدا تشکیل می شوند. این حالت به شما این امکان را می دهد که در چیدمان خود خلاقیت داشته باشید یا با توجه به ابعاد محیط خود، تنها از یک بخش مبل استفاده کنید و در نهایت بتوانید در انتخاب نوع چیدمان انعطاف داشته باشید.

مبلمان تنظیم پذیر

منظور از مبلمان دارای قابلیت تنظیم یا تنظیم پذیر این است که در این مدل مبل ها شما این امکان را دارید که دسته ها، پشتی، قسمت گردنی یا ارتفاع صندلی و میز را تغییر دهید. با توجه به این ویژگی، شما می توانید براساس راحتی خود، اندازه و حالت های استاندارد را تنظیم کنید.

مبل های چند منظوره

این مدل این امکان را به شما می دهند تا با پرداخت هزینه ای کم تر از مدل های دیگر بتوانید چندین کاربرد را در اختیار داشته باشید. همچنین از فضای خود به بهترین نحو استفاده کنید و در صورت لزوم با تغییر چینش و کاربرد هر یک از وسیله ها فضایی پویا برای خود ایجاد کنید.

مبل های پایدار

استفاده از مبلمان پایدار، به طرفداری از فرهنگ حفاظت از محیط زیست اشاره دارد. این مبلمان از مواد بازیافتی که استحکام بالایی دارند ساخته می شود. این مبل ها بعد از استفاده نیز قابلیت بازیافتی خوبی دارند.

معرفی تجهیزات مبلمان اداری و بررسی نقش آن ها

اگر بخواهیم انواع مبلمان اداری را دقیق تر نام ببریم، می توانیم لیستی مانند نمونه زیر تدوین کنیم که در آن با جزئیات بیشتر به معرفی انواع مبلمان اداری پرداخته شده است. مبلمان اداری شامل موارد زیر می شوند:

میزها

میز های اداری می توانند شامل میز مدیریت، میز کارشناسی یا کارمندی، میز جلو مبلی، میز کناری یا عسلی، میز پذیرش، میز کنفرانس، میزهای تنظیم پذیر باشند. یک میز با ابعاد مناسب می تواند دسترسی راحتی را برای کارمندان فراهم کند و به انجام کارها سرعت ببخشد .نکته قابل توجه در این بخش این است که امروزه استفاده از فناوری دیجیتال در فضاهای کاری غیر قابل اجتناب است. به نوعی می توان گفت نوآوری در مبلمان اداری هوشمند، افزایش کارایی و راحتی در محل کار است.

مبل ها

مبل های اداری در انواعی مانند مبلمان انتظار، مبلمان مدیریتی، مبلمان استراحت، مبل های تک نفره و چند نفره، نیمکت ها، پاف ها، مبل تاشو اداری، مبلمان مجهز به تجهیزات الکترونیکی و مدیریت کابل طراحی و ارائه می شوند. هر یک از مبل ها بر اساس ویژگی های که در نام آن ها نیز پیدا است می توانند وظیفه ایجاد راحتی و زیبایی بخشی از دفتر رسمی شما را بر عهده بگیرند.

صندلی اداری

صندلی مدیریتی، صندلی کارشناسی و کارمندی، صندلی انتظار، صندلی پذیرش یا کانتر، صندلی ناهارخوری، صندلی راحتی یا استراحت می توانند از انواع صندلی اداری باشند. صندلی مناسب تاثیر بسیار زیادی بر تجربه کارمندان دارد؛ چرا که این افراد ساعت طولانی را در محیط کار در حالت نشسته هستند؛ در نتیجه، راحتی صندلی آن ها بسیار اهمیت دارد. صندلی مناسب باید از سلامتی اسکلتی و عضلانی کارمندان مراقبت کند و شرایط را برای بهبود عملکرد راحت و بهتر آن ها فراهم کند.

محل های ذخیره سازی

کتابخانه ، قفسه ، کمد ها، کشوها و فایل ها جزئی از محل های ذخیره سازی محسوب می شوند. موارد بیان شده باعث نظم بخشی در محیط اداری می شوند و در نتیجه این شرایط، در افزایش تمرکز کارمندان نیز تاثیر می گذارند. همچنین منظم بودن وسایل، دسترسی به آن ها را راحت تر می کند و می تواند بر سرعت و کارایی افراد تاثیر مثبت بگذارد.

پارتیشن ها

جدا کننده ها یکی از مواردی هستند که می توانند چه در محیط های کوچک و چه در محیط های بزرگ، کارایی زیادی داشته باشند. این تجهیزات به شما کمک خواهند کرد تا از فضای خود به بهترین نحو استفاده کنید و بتوانید ظرفیت های جدیدی در محیط اداری خود ایجاد خلق کنید.

در انتخاب مبلمان اداری باید به چه نکات مهمی توجه کنیم؟

برای انتخاب مبلمان اداری مناسب خود در گام اول باید ابعاد محیط خود را محاسبه کنید.

در ادامه مدل و سبک مورد نظ خود را انتخاب کرده و نوع چیدمان را بر اساس آن ها طراحی کنید. به یاد داشته باشید، نوع چیدمان باید به صورتی طراحی شود که در محیط محدودیت ایجاد نکند بلکه، تردد راحت تر و سریع تر را تسهیل کند و باعث پویایی محیط شود.

توجه به زیبایی و هارمونی اجزای دکوراسیون با یکدیگر و همسو بودن طراحی و تجهیزات با فرهنگ سازمانی نیز از مواردی است که با به آن توجه شود.

تجهیزات باید بر اساس نیاز و کاربری کارمندان شرکت طراحی شود. توجه داشته باشید وسایلی که خریداری می کنید، با دوام، با کیفیت و محکم باشند. خرید وسایل با کیفیت و با دوام، یک سرمایه گذاری بلند مدت است و می تواند هزینه های شما را کاهش دهد.

ارگونومیک بودن هر یک از اجزای مبلمان اداری بسیار اهمیت دارد. این حالت علاوه بر ایجاد رضایت و تجربه کاری مثبت برای کارکنان، از بیماری های مزمن اسکلتی آینده آن ها جلوگیری می کند.

از طراحی های خلاقانه و جدید در طراحی و دکوراسیون غافل نشوید! استفاده از یک طراحی مناسب از محیط شما یک تصویر حرفه ای و رسمی ارائه می دهد. هویت بصری می تواند بر تقویت برند کاری شما اثرگذار باشد و با ایجاد یک پیش فرض مثبت به مخاطبان تان نشان دهد که کدام جزئیات برای شما مهم است.