تهران-ایران پرس: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مدعیان دفاع از حقوق بشر که با اعمال فشار دنبال اهداف سیاسی خود هستند امروز چشمان خود را بر روی غزه و مظلومیت مردم فلسطین بسته اند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد مقاومت ملت غیوری هستیم که قدمتی ۱۰۰۰ساله از حضور در فلسطین و غزه دارند. این روزها تاریخ بیش از ۷۰ ساله جنایت صهیونیست ها درحال تکرار است.

وی افزود: فلسطینیان مظلوم ترین ملت جهان هستند که فریاد شجاعت و مظلومیتشان را از چهره غرق به خون کودکان مظلوم غزه می بینیم و می شنویم.

ناصر کنعانی با نشان دادن تصاویر دردناکی از غزه گفت: آیا حقوق بشر شامل فلسطین هم می شود؟

وی ادامه داد: این مسئولیت دولت‌ها و مجامع بین‌المللی است که از فلسطین حمایت کنند و ایران هم به عنوان کشوری مسئول و متعهد به پیگیری‌ مظلومین در جهان، حمایت از فلسطینیان را در دوران مختلف و سالیان متمادی مورد پیگیری قرارداده است. در موضوعات اخیر هم ایران تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی خودش را افزایش داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اولویت اول پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها علیه غزه است و قطع بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌های حیاتی  و گسیل اینکه کمک‌های انسانی به سمت غزه است. متأسفانه امروز آمار تکان دهنده‌ای را از شهدای فلسطینی که اکثرا زنان و کودکان هستند را شاهدیم‌. 

 

عادی سازی روابط  با رژیم صهیونیستی غیرقابل قبول است

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: این اقدام از نظر ما غیرقابل قبول است و گفتیم این اقدام کمکی به تحکیم ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. بارها گفتیم راهبرد رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد ناامنی است. آنانی که فکر می‌کردند عادی سازی روابط با این رژیم می‌تواند بازدارنده جنایات آنها علیه ملت فلسطین باشد آنچه در حال رخ دادن است نشاندهنده آن است که تصورات آنها درست نبوده است. اگر گمان می‌کردند در پرتو ایجاد روابط با رژیم می‌توانستند امنیت خود را تامین کنند شاهدند که این رژیم از تامین امنیت خود ناتوان است.

کنعانی ادامه داد: حرکت برخی‌ به سمت عادی سازی روابط با این رژیم تاثیری بر تصمیم ملت فلسطین و اراده آنها برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادی سرزمینشان نخواهد داشت. ملت فلسطین اخیر نشان داد که از اراده و خواست و توان و قدرت لازم برای مقابله با اقدامات ضد انسانی این رژیم برخوردار است و در تلاش برای آزادسازی سرزمین خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. این ملت فلسطین است که نسبت به سرنوشت خود تصمیم می گیرد و آن را رقم خواهد زد. 

 

برگزاری اجلاس سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه 

 

ناصر کنعانی افزود:  رئیس جمهور کشورمان هم از ظرفیت دیپلماسی عالی استفاده کردند و تماس های خوبی را با مقامات عالی برخی کشورها انجام دادند و در نتیجه گفتگوهای انجام شده قرار شد اجلاس سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در سطح وزاری امور خارجه در جده برگزار شود. 

وی بیان کرد: تعداد قابل توجهی از وزرای امور خارجه برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کردند و فرصت مناسبی است که توجه کشورهای اسلامی به صورت ویژه به سمت تحولات در فلسطین معطوف شود و تلاش‌های دیپلماتیک ایران در این ارتباط همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مستند سازی این جنایات یک ضرورت است که سازمان های بین المللی و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند نقش خویی را ایفا کنند. در بازه زمانی آینده نزدیک می‌تواند این مستند سازی‌ها به صورت جدی پیگیری شود تا جنایتکاران صهیونیستی در محاکم بین المللی مورد محاکمه قرار بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه، بیان کرد: اگر برخی گمان می‌کردند در پرتوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امنیتی خود را تامین کنند، در حال حاضر می‌بینند که این رژیم‌ از تامین امنیت خودش هم ناتوان است. اما اینکه برخی خواهان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند یا هستند تاثیری بر تصمیم ملت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادسازی سرزمین خود و احقاق حقوق تضییع شده خودشان نخواهد داشت. 

 

 رهبران مقاومت از ایران چه مطالبه ای داشتند؟

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار المنار درباره دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز بیان کرد: همواره مشورت‌هایی را با منطقه با دولت‌های منطقه و رهبران مقاومت داریم و شرایط کنونی ایجاب می‌کرد این مشورت در این مرحله انجام شود.در چارچوب سفر به لبنان هم با مقامات دولت لبنان و سید حسن نصرالله دیدار و گفت‌وگو شد.

وی بیان کرد: گفت‌وگوهای انجام شده در این سفر ناظر بر شرایط و ارزیابی وضع موجود و نحوه کمک به ملت فلسطین در استمرار مقاومت و پایان دادن به تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی بود. مقاومت و رهبران مقاومت نسبت به توانایی مقاومت در صحنه فلسطین برای پایدای و مدیریت صحنه جنگ تأکید داشتند. تردیدی وجود نداشت که مقاومت فلسطین مقتدر و توانمند است. 

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: مطالبه رهبران مقاومت از ایران این بود. اسماعیل هنیه و مدیران ارشد جنبش حماس در گفت‌وگو در دوحه بر این خواسته تأکید داشتند که کمک کنید صهیونیست‌ها جنایات خود را علیه شهروندان متوقف کنند. ملت فلسطین اولین قربانی است و دولت خودگردان فلسطین مسؤولیت دارد که استیفای این حقوق را نمایندگی کند. کشورهای اسلامی به عنوان حلقه اول کشورهای دارای مسؤولیت هم برای دفاع از ملت فلسطین و هم مقدسات دینی و اسلامی مسؤولیت دارند. مجامع بین المللی مسؤولیت دارند و اینها مسؤولیت‌های جمعی است.امیدواریم در قالب اجتماعاتی که شکل می‌گیرد به ویژه سازمان همکاری اسلامی تدابیری اتخاذ شود که حقوق ملت فلسطین مورد توجه قرار بگیرد.

 

نقش چین و روسیه در مدیریت بحران غزه

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی‌ها با چین و روسیه گفت: با نگاه به ضرورت جلب توجه بیشتر نسبت به تحولات در فلسطین از تلاش‌های دیپلماتیک  دریغ نخواهیم کرد. گفت‌وگوهای مختلفی را وزیر خارجه با همتایان در کشورهای مختلف انجام داد. در این زمینه نقش شورای امنیت سازمان ملل کلیدی است و در قبال صلح و امنیت بین‌المللی مسئولیت دارد و باید به آن عمل کند. گفت‌وگو با وزرای خارجه روسیه و چین با نگاه به اهمیت نقش این دو کشور در عرصه بین‌الملل و عضویت آنها در شورای امنیت است. همه معتقدند شرایط بسیار حساس و نگران کننده است و در صورت عدم مدیریت بحران دامنه بحران می‌تواند فراتر از مرزهای فلسطین گسترش یافته و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کند. کشورها مسئولیت دارند و با کشورهای مختلف به مشورت‌های خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه جامعه جهانی مسئولانه‌تر و قوی‌تر عمل کند.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: دلیل اصلی و ریشه بحران در منطقه، اشغالگری و شکل گیری یک رژیم نامشروع و جعلی و اشغال سرزمینی که متعلق به دیگران و ملت دیگر است. تا زمانی اصل اشغال در منطقه وجود دارد و عده‌ای از رژیم اشغالگر حمایت می‌کنند بحران در منطقه وجود دارد. 

ناصر کنعانی ادامه داد: ایران حقوق ملت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و از حق ملت فلسطین حمایت می‌‌کند. اینکه عده‌ای چشم خود را به روی جنایات رژیم صهیونیستی ببندند، قابل قبول نیست. کسانی که مایلند به روایت‌‌های یکجانبه حقایق را وارونه جلوه دهند می‌توانند چنین روایتی را داشته باشند و این روایت کمک کننده نیست. 

 

آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد و گسیل ناوگان نظامی به آب های منطقه چیزی جز حمایت از ظالم نیست. به نظر ما هرطرفی که از رژیم صهیونیستی حمایت کند به همان میزان مسئولیت بین المللی دارد و باید پاسخگوی ملت فلسطین باشد.

وی در خصوص احتمال درگیر شدن نظامی آمریکا در تحولات اخیر منطقه، اظهارداشت: ما اعتقاد داریم که همین الان هم آمریکا به صورت نظامی درگیر در این جنگ هست چرا که گفتند ناو هواپیمابر را به منطقه گسیل می‌کنیم و دومین ناو هواپیما بر را هم اعزام کردند، همچنین مبلغی حدود ۸ میلیاردر دلار را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند و کمک‌هایی هم برای ذخایر راکتی گنبد آهنین داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: بنابراین امروز آمریکا به صورت مستقیم در جنگ علیه مردم غزه و جنایات جنگی علیه مردم مظلوم فلسطین در گیر است و در نقض فاحش حقوق بشر از سوی صهیونیست‌ها شریک است.

وی ادامه داد: تداوم این قبیل رفتارهای رژیم صهیونیستی و جنایات جنگی علیه مردم غزه و کرانه باختری می‌تواند منجر به ملتهب شدن بیشتر شرایط شود. 

116

بیشتر بخوانید:

امدادگرانی که قربانی حملات رژیم غاصب شدند

تجمع اتحادیه روزنامه‌نگاران سوریه در حمایت از غزه 

تجمع میلیونی دفاع از مظلومیت‌‌ غزه در استانبول  

تظاهرات حامیان مردم مظلوم غزه در اتاوای کانادا