تهران-ایران پرس: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: استعفای کابینه رژیم صهیونیستی بیانگر فروپاشی داخلی و عدم دستیابی به اهداف در حملات هشت ماهه علیه غزه و شکست راهبردی و مدام این رژیم است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری روز دوشنبه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پرس ضمن محکوم کردن جنایت غیر انسانی رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات مرکز نوار غزه، گفت: در این حمله وحشیانه صدها نفر در خاک و خون غلتیدند.

کنعانی بیان کرد: آمریکا و انگلیس در یک عملیات سه جانبه همدست این رژیم شده‌اند. ضرورت دارد جامعه جهانی یک بار دیگر با نگاه به وضعیت دردناک غزه مسئولیت‌های حقوقی و بین‌المللی خود را درک کرده و برای متوقف کردن ماشین جنایت این رژیم اقدام فوری و جدی انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دوم ایران پرس درباره موضوع آتش بس در غزه گفت: هشت ماه جنایت جنگی رژیم غاصب صهیونیستی علیه شهروندان در نوار غزه با حمایت تمام عیار دولت آمریکا از آغازین روز تا امروز صورت گرفته و آمریکا در تمامی این جنایات با همه روش‌ها حمایت‌های نظامی و سیاسی و تبلیغاتی در کنار این رژیم بوده است.

وی گفت: شرایط نشان نمی‌دهد آمریکا اراده جدی برای برقراری آتش بس دارد. آمریکا برای اولین اقدام باید از ارسال تجهیزات نظامی برای رژیم صهیونیستی و پر کردن زرادخانه این رژیم اجتناب کند.

کنعانی افزود: استعفاهای مکرر در کابینه این رژیم نشانگر فروپاشی داخلی و عدم دستیابی این رژیم به اهداف تعریف شده خود در حملات هشت ماه علیه نوار غزه و نشانگر شکست‌های راهبردی و مداوم این رژیم در جنگ علیه غزه است. البته عوض شدن چند قاتل و جنایتکار از ترکیب کابینه و جایگزین شدن جنایتکاران دیگر تغییری در رفتارهای این رژیم علیه ملت فلسطین ایجاد نخواهد کرد. 

وی تاکید کرد: چیزی از مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی و جامعه جهانی و شورای امنیت نسبت به مسأله فلسطین کم نشده و آنها باید به وظیفه قانونی و اخلاقی خود در حمایت از مردم فلسطین مجدانه عمل کنند.

 

فشار کشورهای غربی سرمنشا انحراف آژانس

کنعانی با اشاره به فشار غرب به ایران در زمینه هسته‌ای، تصریح کرد: طبیعی است اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران در مورد موضوع هسته‌ای اقدامات غیر سازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط وضعیت موضوع هسته‌ای و برجام‌متهم اول و آخر هستند. ایران به قوانین و مقررات و معاهدات بین المللی پایبند است و فعالیت هسته‌ای خود در چارچوب توافق با آژانس بین المللی و معاهدات بین المللی و ان پی تی عمل می‌کند. فشار کشورهای غربی باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد و حرفه‌ای خود شده است.

وی در مورد اینکه ایا اروپا به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشه است، گفت: اینکه در نیت اروپا چه می‌گذرد، نیت خوانی نمی‌کنم. به رفتارهای سازنده عکس العمل سازنده نشان خواهیم داد و در مقابل رفتارهای غیر سازنده عکس العملی مطابق قوانین بین الملل خواهیم داشت.

 

در کشورهای دارای نمایندگی سیاسی و کنسولی انتخابات برگزار می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: در هر کشوری که نمایندگی سیاسی و کنسولی داریم صندوق اخذ رای و شعبه اخذ رای برگزار می‌شود و شهروندان ایرانی که در آنجا حضور دارند در مدیریت برگزاری انتخابات نقش ایفا می‌کنند.

وی تاکید کرد: زمان برگزاری انتخابات در خارج از کشور همزمان با زمان برگزاری انتخابات در داخل کشور است.

کنعانی گفت: مکاتبات لازم نیز با مقامات ذی‌ربط کشورها که انتخابات ریاست جمهوری در آنها برگزار می‌شود برای مشارکت امن و راحت شهروندان ایران در انتخابات انجام می‌شود و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مکانیزم اخذ رای از حجاج ایرانی در مکه و مدینه گفت: موضوع اخذ رای از حجاج ایرانی به صورت جدی در دستور کار  و هماهنگی قرار دارد و نتایج اقدامات در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

رایزنی با عراق برای برگزاری مراسم اربعین

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری مراسم اربعین و تشکیل کمیته سیاسی  و کنسولی اربعین در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:  مذاکرات لازم با مقامات عراق  در این زمینه انجام شده و نشست‌های مشترک در تهران، بغداد، نجف و کربلا برگزار شده است.

 وی با بیان این که ما در وزارت خارجه از چند ماه  پیش خود را برای کمک موثر به برگزاری پرشکوه مراسم اربعین حسینی آماده کرده‌ایم، تصریح کرد: در این مسیر هر چه به سمت ماه‌های  عزاداری محرم و صفر و ایام اربعین نزدیک‌تر می‌شویم، اقدامات لازم توسط دستگاه دیپلماسی در این ارتباط تکمیل و تقویت خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت روابط ایران و مصر گفت: روند گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان ایران و مصر تا پیش از شهادت وزیر امور خارجه متناسب با توافق رسای جمهور دو کشور ادامه داشت و بعد از شهادت آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگو ها بین  سرپرست وزارت خارجه ایران و وزیر خارجه مصر ادامه پیدا کرده است و اراده  دو طرف پیشبرد نقشه راهی است که روسای  جمهور دو کشور در ارتباط با پیشبرد روابط و گسترش آن تدوین کرده‌اند.

 

ادامه تلاش‌ها تا آزادی «بشیر بی‌آزار»

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت «بشیر بی‌آزار» شهروند بازداشت شده ایرانی در فرانسه خاطرنشان کرد: وزارت خارجه اطلاع روشنی از وضعیت این شهروند ایرانی دارد و پیگیری این موضوع به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد و تلاش‌ها تا آزادی وی ادامه پیدا می‌کند.

کنعانی با تشریح برخی از اقدامات انجام شده از سوی دستگاه دیپلماسی جهت مشخص شدن وضعیت این شهروند ایرانی و آزادی هرچه زودتر او خاطرنشان کرد: برای آزادی این شهروند ایرانی، اقدامات دیپلماتیک چه در قالب تماس و یا ارسال یادداشت رسمی برای مقامات ذیربط  فرانسه انجام شده است. با سفیر فرانسه در ایران در این زمینه صحبت شده و یادداشت رسمی در این ارتباط به او داده شده است.

116

بیشتر بخوانید:

کنعانی: جنایت النصیرات نتیجه بی‌عملی دولت‌ها و شورای امنیت به نسل‌کشی فلسطینیان است

کنعانی: در سایه سکوت دولت‌ها، مسئولیت ملت‌ها در حمایت از مردم فلسطین افزایش می‌یابد

کنعانی: نیمی از ساختمان‌های غزه در سایه بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی تخریب شد