تهران-ایران پرس: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گروه‌های مقاومت در منطقه نماینده کشورها و ملت‌های خود هستند و براساس منافع کشورها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند، با ادامه جنایت گروه‌های مقاومت دست بسته نخواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ادامه و تشدید درگیری‌ها در منطقه نتیجه حمایت‌های همه جانبه سیاسی و نظامی و تداوم سیاست‌های جانبدارانه دولتمردان آمریکا از اقدامات جنایتکارانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی است و در استمرار حملات هوایی و بی وقفه و قتل عام گسترده این رژیم است که در سایه حمایت آمریکا علیه مردم مظلوم غزه مرتکب شده است. 

وی افزود: پشتیبانی همه جانبه و نامحدود دولت آمریکا از جنایات جنگی این رژیم با واکنش‌های جدی در منطقه مواجه شده است. اقدام دولت آمریکا در مخالفت سرسختانه با هر قطعنامه‌ای در شورای امنیت که متضمن و مشتمل بر درخواست برای برقراری آتش بس فوری و قطعی است.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش ایران به اتهام زنی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در دخالت داشتن توقیف کشتی وابسته به آن رژیم در یمن، اظهارداشت: این اتهام زنی‌ها ناشی از شرایط بغرنجی است که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است و بارها ما اعلام کردیم که گروه‌های مقاومت نمایندگان ملت‌های خود هستند و بر اساس منافع ملت خود تصمیم می‌گیرند و بر اساس آن خودجوش اقدام میکنند و این اظهارات به نوعی فرافکنی و برای فرار از شرایط بغرنجی است که این رژیم در آن گرفتار آمده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این رژیم نمی‌تواند بپذیرد که شکستی چند بُعدی را از یک گروه مقاومت فلسطینی در غزه پذیرا شده و به انحای مختلف به دنبال اتهام زنی به این و آن و از جمله جمهوری اسلامی ایران است، اما باید بدانند که این قبیل اتهام زنی‌ها باطل است و فایده‌ای برای رژیم ندارد. 

وی با بیان اینکه ادامه درگیری‌های منطقه نتیجه حمایت همه جانبه دولتمردان آمریکا از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونسیتی است، ادامه داد: به دلیل حمایت غرب و به ویژه آمریکا شاهد حملات بی وقفه زمینی، دریایی و هوایی این رژیم علیه مردم بی دفاع غزه هستیم.

شوراي امنيت به فعاليت هاي هسته اي اسرائيل توجه كند

 

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره گزارش اخیر آژانس درباره میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و سکوت این سازمان در قبال تهدید هسته‌ای اسرائیل گفت: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران مبتنی بر همکاری‌ها با آژانس تحت نظارت این سازمان است.

ناصر كنعاني در پاسخ به سوال خبرنگار ايران پرس افزود: فعالیت‌های ما در چارچوب موافقتنامه پادمان و ان.پی.تی است و همکار‌ی‌های فنی و تخصصی ایران در چارچوب‌های خود ادامه دارد و این همکاری‌ها مستمر است. 

كنعاني تاكيد كرد:طرح مباحثی از این دست با انگیزه‌های دیگری صورت می‌گیرد و ما این مواضع را مواضع فنی و سازنده تلقی نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: مسؤولیت مجامع بین‌المللی، سازمان ملل، شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با توانایی‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی که تحت نظارت هیچ پادمانی نیست مسؤولیت دارند. 

وي تصريح كرد:این رژیم نشان داد هیچ خط قرمزی را رعایت نمی‌‌کند. تهدید یک وزیر کابینه این رژیم برای استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه هیچ تردیدی را باقی نگذاشته که این رژیم هم دارای سلاح است و هم در استفاده از تسلیحات ممنوعه هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست. 

كنعاني خاطر نشان كرد:مستندسازی لازم صورت گرفته که این رژیم در ایام اخیر از انواع و اقسام سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های فسفری و آتش زا استفاده کرده است. 

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم شورای امنیت و سازمان‌های مرتبط به این موضوع توجه کنند. آژانس هم به وظایف خود درباره تجهیزات و تسلیحات و فعالیت‌های ممنوعه و دور از کنترل این رژیم توجه لازم را صورت بدهد.

 

فلسطین خروجی مورد انتظار نشست سران کشورهای اسلامی و عربی را دریافت نکرده است

 

کنعانی درباره خروجی نشست سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض اظهار داشت: اینکه این نشست در سطح سران برگزار شده نشانگر آن است که کشورهای اسلامی به اهمیت موضوع فلسطین توجه دارند. کشورها توافق کردند تلاش کنند جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه را متوقف و محاصره رفع و کمک‌های انساندوستانه ارسال شود و اینکه تلاش کنند جنایتکاران صهیونیست مورد پیگیری قرار بگیرد و کمیته‌ای تشکیل شود. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: خروجی این جلسه آیا ملموس بوده است؟ هنوز ملت فلسطین خروجی مورد انتظار را از این نشست‌ دریافت نکرده است. انتظار است در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و هم در چارچوب ظرفیت‌های ملی کشورهای اسلامی همه تلاش خود را در ارتباط با نیازهای فوری و ضروری فلسطین یعنی پایان دادن به تجاوز صهیونیست‌ها و مقابله با کوچاندن فلسطینی‌ها و ارسال فوری کمک‌های انساندوستانه انجام دهند.

 

آمریکا در مناسبات ایران و آذربایجان مداخله نکند

 

کنعانی در خصوص اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص مناسبات میان ایران و جمهوری آذربایجان عنوان‌ کرد: آمریکایی‌ها بزرگتر از دهان خود حرف می زنند چرا که آمریکا حق مداخله در مناسبات دوستانه ایران با همسایگان خود را ندارد، بهتر است آمریکا از مداخله در امور منطقه دست بردارد.

وی در خصوص انتظارات از چین در خصوص تحولات غزه نیز، گفت: چین کشور مهمی به عنوان عضو دائم شورای امنیت به‌ حساب می‌آید و تمایلی ندارم از انتظار ایران صحبت کنم، اما ملت فلسطین از چین انتظار دارد که در حمایت از آنها در مقابل تجاوز رژیم اقدام کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: متاسفانه آمریکا با استفاده از حق وتو مانع تصویب قطعنامه شده که باعث ایجاد آتش بس شود، این انتظار می رود که اعضای شورای امنیت به وظایف خود عمل کند.

116

بیشتر بخوانید:

کنعانی: رژیم آپارتاید صهیونیستی ذات پلید، جنایتکار و ضدبشری خود را نشان داد

کنعانی: تصویب قطعنامه ضد ایرانی «بی‌آبرویی» و نشان دهنده «کذب فاحش در دفاع از حقوق بش

کنعانی: حمله به بیمارستان شفا حاصل سکوت جامعه جهانی است

کنعانی: لکه ننگ حمایت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی پاک نخواهد شد