وزارت خارجه قطر به عنوان میانجی، گزارش خود از اولین روز عملیات تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی را منتشر کرد. 

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «ماجد بن محمد الأنصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر در گزارش خود در مورد اولین روز آتش‌بس و عملیات تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی گفت: اسرائیل عصر روز جمعه، ۳۹ اسیر زن و کودک فلسطینی را از زندان‌های خود آزاد کرده و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز ۱۳ نفر از زنان و کودکان اسرائیلی و ۱۰ تایلندی و یک اسیر فیلیپینی را آزاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر افزود: کامیون‌های امدادرسانی که قرار بود وارد نوار غزه شوند، موفق به عبور از مرزها شدند تا کمک‌های معیشتی و حیاتی را به فلسطینی‌های محاصره شده در نوار غزه برسانند.

الانصاری ادامه داد: دولت قطر ارتباط مستقیم با دو طرف توافق و کمیته صلیب سرخ را در طول عملیات ادامه می‌دهد. دولت قطر از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و عملیات تبادل اطلاعات بین دو طرف و صلیب سرخ را در زمان مشخص برای بررسی تحولات و اتفاقاتی که ممکن است پیش بیاید، تسهیل می‌کند.

گروه‌های مقاومت فلسطین روز شنبه 15 مهر - هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) ضد مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، تمام گذرگاه‌های باریکه غزه را بسته و اقدام به بمباران گسترده این منطقه کرد.

 رژیم صهیونیستی پس از ۴۷ روز بمباران همه جانبه علیه مردم غزه روز چهارشنبه (1 آذر) بدون دستیابی به اهداف نظامی و آزاد کردن اسرای صهیونیستی با پیشنهاد آتش بس چهار روزه موافقت کرد.

این آتش بس قرار بود روز پنج‌شنبه (2 آذر) ساعت ۱۰ به وقت محلی در غزه اجرایی شود که به دلیل آنچه مسائل فنی و لجستیک عنوان شده با یک روز تاخیر از امروز جمعه در غزه اجرایی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در توضیح جزئیات این آتش‌بس اعلام کرد که آتش‌بس موقت در غزه ساعت ۷ صبح امروز جمعه اجرا خواهد شد و تماس با همه طرف‌ها و میانجی‌گران پایان یافته و فهرست اسامی کسانی که آزاد می‌شوند، تحویل داده شده است.

117

بیشتر بخوانید:

استقبال گسترده از اسیران آزاد شده در فلسطین

تکمیل فرآیند آزادی ۳۹ اسیر فلسطینی از زندان های رژیم صیهونیستی

قطر: توافق آتش‌بس در غزه صبح جمعه اجرا می‌شود

بیانیه گردان‌های القسام درباره آتش‌بس موقت در غزه

واکنش‌های جهانی به اعلام آتش بس 4 روزه در نوار غزه