سفیر ایران در روسیه صادرات محصولات ایرانی به روسیه در سال ۲۰۲۳ را بیش از دو میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه در آستانه برگزاری نشست‌ کمیته‌های تخصصی هفدهمین کمیسیون دائمی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور که امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) برگزار می شود، از رشد صادرات ایران به روسیه در سال گذشته میلادی خبر داد.

دیپلمات ایران در روسیه با بیان اینکه تمام تلاش مسئولان دو کشور استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه است، افزود: تلاش‌های تهران - مسکو در حوزه پولی و بانکی بر این است که حجم مبادلات بر اساس ارزهای ملی افزایش یابد و این موضوع، رویکرد جدی دو کشور است.

سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: همکاری‌های پولی و بانکی دوکشور در حال گسترش است و با اجرایی شدن توافق های صورت گرفته، بسیاری ازموانع پولی و بانکی برداشته می‌شود.

جلالی همچنین امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا را موفقیتی بزرگ توصیف کرد و گفت: با اجرایی شدن این موافقت‌نامه تعرفه گمرکی افزون بر ۹۰ درصد کالاها در مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا، صفر خواهد شد.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا شامل بلاروس،‌ قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان روز  ۲۵ دسامبر در سن‌پترزبورگ موافقت‌نامه تجارت آزاد امضا کردند.

116

بیشتر بخوانید:

رئیسی: اجرای موافقتنامه اقتصادی کشورهای اوراسیا باعث گسترش روابط طرفین می‌شود

سند راهبردی، روابط ایران و روسیه را ارتقاء می‌دهد

ایران و روسیه در آستانه امضای توافقنامه جامع‌راهبردی