«شی یی» سخنگوی ارتش چین از آغاز رزمایش این کشور در تنگه تایوان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، به گزارش خبرگزاری فرانسه، «شی یی»، سخنگوی ارتش چین صبح شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این رزمایش سه روزه هشداری جدی به تبانی نیرو‌های خارجی و نیرو‌های جدایی طلب است که به دنبال استقلال تایوان هستند.

چین چند روزی است بر تعداد نیرو‌های گارد ساحلی خود در تنگه تایوان برای گشت زنی‌های اضطراری افزوده است. باریک‌ترین بخش تنگه تایوان میان سواحل چین و این جزیره تقریبا ۱۳۰ کیلومتر عرض دارد.

چین، تایوان (با ۲۳ میلیون نفر جمعیت) را یکی از استان‌های خود می‌داند که از پایان جنگ‌های داخلی در سال ۱۹۴۹، هنوز موفق نشده است آن را به خاک خود ملحق کند.

بعد از دیدار روز چهارشنبه تسای اینگ-ون رییس تایوان و کوین مک کارتی رییس مجلس نمایندگان آمریکا، چین وعده اتخاذ "اقداماتی قاطع و قوی" داد.

به گفته سخنگوی ارتش چین، رزمایش مذکور از امروز شنبه آغاز و تا دوشنبه به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و شامل گشت‌زنی و تمرین‌های آمادگی رزمی نیروهای ارتش چین است.

در همین حال مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در نشستی مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل اعزام ناوشکن از سوی پکن به تنگه تایوان اعلام کرد: چین همچنان به اتخاذ اقدامات لازم برای حفاظت قاطع از تمامیت ارضی و استقلال خود ادامه خواهد داد.

116