مشروح اخبار فرهنگی، هنری و ورزشی

 

یادداشت وزیر فرهنگ به مناسبت هفته دولت

ارزش ها و روش ها

یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان ' ارزش ها و روش ها' به مناسبت هفته دولت منتشر شد.

علی جنتی در بخشی از  این یادداشت آورده است:

در جهان امروز، فقدان اخلاق نه فقط در جوامع غیر دینی، مصیبت آفرین است؛ بلکه خشونت های زشت و ننگینی نیز که به نام دین در منطقه انجام می شود، جدایی پوسته دین از حقیقت اخلاقی آن را نشان می دهد.

در چنین شرایطی انتظار می رود که دست کم در ایران، اندیشه بزرگانی چون فارابی، خواجه نصیر، امام خمینی(ره) و شهید مطهری، الگوی سیاست ورزی باشد؛ بزرگانی که سیاست را نهادی در خدمت فضایل اخلاقی و تلفیقی از اخلاق، شریعت و عدالت می دانستند.

امام خمینی (ره) در تأسیس جمهوری اسلامی، به حکومت پیامبراکرم (ص) در مدینه نظر داشت که با گفت و گوی اخلاقی و استدلالی به قدرت دست یافت و آن گاه بر مشارکت و رضایت جمعی شهروندان تکیه کرد.

وزیر در این یاد داشت افزوده است: با این همه و با وجود پیوند استوار سیاست و اخلاق در نظریه حکومتی امام (ره)، متأسفانه ایران کنونی ، شاهد رواج بی سابقه بی اخلاقی های سیاسی است. آنچه بر ناگواری این روند می افزاید، نهادینه شدن حملات بی سابقه علیه دولت برای کاهش حقوق و آزادی های مشروع مردم و افزایش نگاه قیّم مآبانه به آنان است.

پیامد این همه بی اخلاقی در فضای سیاسی، جدایی «ارزش» های انسانی از «روش» های دستیابی به قدرت است؛ آن هم در کشوری که با اتکا به نظریه حکومتی خود می توانست و می تواند نمونه اخلاقی ترین جامعه سیاسی در جهان شناخته شود.

وی درپایان تصریح خاطر نشان کرده است: ایران امروز، صحنه حضور جریانات سیاسی گوناگونی است که شاید هر یک قادر باشند برای تحقق رضایتمندی مردم، پاسخ هایی ارایه کنند. چالش این جریان ها با یکدیگر اگر از مدار اخلاق بیرون افتد، علاوه بر ولنگاری سیاسی، تخریب فرهنگ عمومی را در پی خواهد داشت؛ دردی که علاج آن، نظم بخشی به عناصر سیاسی درون نظام بر مدار اخلاق و احترام به رای و رضایت شهروندان است.

 

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی:

تعامل با هنرمندان و گروه های نمایشی اولویت است

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر حمایت دولت از تئاتر کشور، تعامل با هنرمندان و گروه های نمایشی را اولویت اصلی این اداره در دولت یازدهم برشمرد.

مهدی شفیعی گفت: در سال های اخیر وضعیت اعتباری در همه بخش های فرهنگی چندان پاسخگوی نیازهای فعالان این حوزه ها نبود، با وجود این شرایط تئاتر سخت تر است و بارها گفته ام که در حوزه تئاتر در یکی دو سال اخیر وضعیت اعتباری اندک بوده است و تناسبی با مطالبات و برنامه های طراحی شده ندارد.

وی افزود: دو دهه پیش از این، تقریباً گروه نمایش یا کارگردانی که کار را روی صحنه می برد از قبال دستمزد و هزینه ها خیال راحت داشت و جوانب حاشیه ای کمتر مطرح بود اما امروز و در دوران گذار با توجه به افزایش ظرفیت تولید و همچنین تعداد تماشاخانه هایی که بر این ظرفیت افزوده شده است دیگر اعتبارات دولتی کفاف حمایت حداکثری از همه تولیدات را نمی دهد.

به گفته شفیعی، بر این اساس یک گروه نمایش باید به جوانب دیگر از جمله درآمد مالی از خلال افزایش مخاطبان هم فکر کند. بر این اصل متناسب با افزایش ظرفیت تولید، علاوه بر زیرساخت ها باید به ابزار جذب مخاطب و درآمدهای ناشی از بلیت فروشی - ضمن صیانت از شأن فرهنگی - هم توانمند و مجهز می شدیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: در حوزه آموزش عالی فقط به رشته هایی که به نوعی مطالعات تئاتری است توجه شده و از حوزه های تخصصی تئاتر مثل تبلیغات، تولید تئاتر، ظرفیت های تکنولوژیک و ... غفلت شده در حالیکه باید به همه اینها به صورت تخصصی تر توجه می شد.

 

قدردانی مجلس از زحمات خبرنگاران پارلمانی

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود از زحمات خبرنگاران پارلمانی قدردانی کرد.

' بهروز نعمتی' در مطلبی با اشاره به برخورد فیزیکی یکی از نمایندگان مجلس با خبرنگار روزنامه ایران، افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه به عنوان چشم بینا و گوش شنوای جامعه و نمایندگان وجدان بیدار ملت شریف ایران، همیشه در انجام این رسالت خطیر متحمل زحمات فراوان و رنج هایی بوده اند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بر خود وظیفه می دانم از این قشر زحمتکش و مظلوم بویژه خبرنگاران حوزه مجلس که رسالتی سخت و حساس بابت انعکاس صحیح و شفاف اخبار مجلس شورای اسلامی دارند و به عنوان پل ارتباطی امین، میان مردم شریف ایران و نمایندگان آنها در صحن پارلمان هستند، خاضعانه تشکر کرده و از زحمات بی دریغ این دوستان قدردانی نمایم.

 

سخنگوی شورای نگهبان:

برخورد فیزیکی نماینده مجلس با یک خبرنگار  توجیه ناپذیر است

عباسعلی کدخدایی یکشنبه شب در مطلبی در صفحه شخصی خود با اشاره به برخورد فیزیکی یک نماینده مجلس شورای اسلامی با یک خبرنگار افزود: در خبرها آمده بود که یک نماینده مجلس با خبرنگار یکی از خبرگزاری ها برخورد فیزیکی داشته است.

صرف نظر از این که دلایل این برخورد چه بوده و حق با چه کسی است، اصل این رفتار به هیچ وجه توجیه پذیر نیست و باید کرامت و شخصیت همه افراد، بویژه خبرنگاران عزیز رعایت شود.

کدخدایی در ادامه می نویسد: باید بدانیم که حمایت از این قشر، حمایت از آزادی و نقد دلسوزانه است؛ اگر هم اشتباه احتمالی سرزده است، با قول احسن (وجادلهم بالتی هی احسن) اصلاح کنیم که گفته اند:

دلائل قوی باید و معنوی    نه رگ های گردن به حجت قوی

در خبرها امده است که یکی از نمایندگان استان های غرب کشور در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در راهروی مجلس با خبرنگار روزنامه ایران، درگیری فیزیکی پیدا کرد.

 

دبیرشورای فرهنگ عمومی:

 4،5 میلیون دانشجو مجرد هستند

دبیرشورای فرهنگ عمومی گفت: هم اینک چهار و نیم میلیون نفر از دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ایران مجرد هستند.

حجت الاسلام حسین شاهمرادی عصریکشنبه در نهمین دوره همایش اندیشه های آسمانی در جمع فعالان کانون های فرهنگی مساجد درمشهد افزود: آمارهای ازدواج و طلاق رضایت بخش نیست.

وی ادامه داد: سن ازدواج افزایش یافته و افزون بر11میلیون جوان مجرد در ایران وجود دارند که حدود 4.5 میلیون نفر آنها دانشجو هستند.

دبیرشورای فرهنگ عمومی سخت کردن شرایط ازدواج و چشم هم چشمی های درون خانوادگی از مهمترین دلایل کاهش ازدواج ذکر و بیان کرد: صدا و سیما، رسانه ها، ماهواره ها و فضاهای مجازی نیز سبب تغییر سبک زندگی شده اند.

وی گفت : در این میان کانون های مساجد از مهمترین مراکزی هستند که می توانند زمینه خودسازی جوانان، خانواده ها و جامعه را فراهم کنند.

12هزارکانون فرهنگی هنری مساجد در روستاها و10هزار کانون در شهرهای کشور فعال است.

 

مرکز تحقیقات مشترک آب ایران و استرالیا راه اندازی می شود

مسئولان دانشگاه صنعتی شریف و گروهی از دانشمندان استرالیایی در زمینه ایجاد مرکز تحقیقات مشترک آب میان دو کشور ایران و استرالیا مذاکره و توافق کردند.

یک تیم 7 نفره از دانشگاه ملبورن متشکل از متخصصان و دانشمندان استرالیایی برای بررسی زمینه های همکاری با دانشگاه صنعتی شریف با محوریت حل مسائل مربوط به بحران آب به ایران سفر کرد.

نشست مشترک دانشمندان استرالیایی با رئیس و استادان دانشگاه صنعتی شریف، ظهر امروز هفتم شهریورماه در محل معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد.

پس از معرفی فعالیت های دانشگاه صنعتی شریف توسط دکتر محمود فتوحی رئیس این دانشگاه، طرفین به مذاکره در مورد همکاری مشترک ایران و استرالیا در حوزه آب و تأسیس مرکز تحقیقات مشترک آب میان دو کشور پرداختند و زمینه های همکاری بیشتر را مورد بررسی قرار دادند.

از آنجا که بازدید از دریاچه ارومیه در برنامه های پیش بینی شده هیات دانشگاهی استرالیا در سفر به ایران است، در ادامه این جلسه، کارگاهی برای معرفی دریاچه ارومیه برگزار شد.

 

چاپ دوم کتاب نویسنده برنده نوبل روانه کتابفروشی‌ها شد

چاپ دوم کتاب «بهای نابرابری» به قلم پروفسور ژوزف استیگلیتز (برنده جایزه نوبل اقتصاد) که به همت اسماعیل رئیسی (استاد دانشگاه‌های شیراز) ترجمه شده از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

کتاب «بهای نابرابری» (THE PRICE OF INEQUALITY) اثر نویسنده نامدار پروفسور ژوزف استیگلیتز، معاون سابق بانک جهانی و دارنده جایزه نوبل 2001 در اقتصاد است.

او که فارغ التحصیل MIT و استاد دانشگاه کلمبیا است را تئوریسین در سایه جنبش 99 درصدی ها (جنبش اشغال وال استریت) می دانند. استعاره 1 درصدی ها و 99 در صدی ها را نخستین  بار او در مقاله ای که برای مجله Vanity Fair نگاشت بر سر زبانها انداخت، و این تعبیر پس از آن به سرعت جهانی شد.

نویسنده کتاب که یکی از چهار اقتصاددان برتر جهان به شمار می آید در این کتاب با شبکه ای از مبانی منطقی و استدلال مبانی نظام لیبرال سرمایه داری بین المللی و در راس آن آمریکا را با قدرت هر چه تمام تر به چالش کشیده است. مطالب کتاب با انبوهی از اعداد، ارقام و مستندات که بالغ بر 100 صفحه است به گونه ای مستند می شود که هر خواننده ای را به تامل وامی دارد.

کتاب «بهای نابرابری» در 10 فصل تدوین شده است.

 

چاپ دوم رمان زایو؛ نابودی اسرائیل

رمان «زایو» به قلم مصطفی رضایی که به مسئله نابودی اسرائیل اشاره کرده و اثری آینده نگارانه است از سوی نشر کتابستان معرفت به چاپ دوم رسید.

رمان «زایو» به قلم مصطفی رضایی از سوی انتشارات کتابستان به چاپ دوم رسید.

«زایو» عنوان رمانی است که با رویکردی آینده نگارانه چهره ایران در آینده‌ای نسبتاً دور را روایت می‌کند. ایران 1420 هجری شمسی.

زمانی که کشوری به نام اسرائیل از روی نقشه‌های بین‌المللی حذف شده و جمهوری اسلامی ایران یکی از ابرقدرت‌های دنیاست.

رمان «زایو» از تازه‌ترین تولیدات انتشارات کتابستان معرفت از معدود آثار علمی تخیلی است که در قامت ادبیات ایران و در قالب رمانی آخرالزمانی نوشته شده است. داستان این رمان که در تهران سال 1420 می‌گذرد تلاشی است برای نمایش نابودی رژیم صهیونیستی.

پایه این رمان بیانات رهبر معظم انقلاب است که فرموده بودند رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید. این رمان در نمایشگاه کتاب تهران به خوانندگان معرفی شد و اکنون چاپ اول آن به پایان رسیده و به چاپ دوم رسیده است.

 

دن گاسپار:

 بازیکنان تیم ملی ایران خریدنی نیستند

مربی دروازه بانان تیم ملی فوتبال ایران، گفت: بازیکنان تیم ایران خریدنی نیستند و سرود کشورشان را با پول عوض نمی کنند.

«دن گاسپار» در حاشیه تمرین عصر روز یکشنبه تیم ملی ایران که برای دیدار پنجشنبه با قطر آماده می شود، عنوان کرد: پنج سال است که در تیم ملی ایران مربیگری می کنم و اعتقاد دارم که دروازه بانان فعلی، بهترین انتخاب های سال های اخیر هستند.

وی در مورد بدون تیم ماندن علیرضا حقیقی که دروازه بان اصلی تیم ایران محسوب می شود، توضیح داد: این مساله لطمه ای به آمادگی او وارد نمی کند. وی و دیگر دروازه بانان تیم ملی عملکرد خوبی دارند و مورد اطمینان کادر فنی هستند.

وی با تاکید براینکه قطری ها با پول چیزهای زیادی را در داخل و بیرون زمین خریداری کرده اند، ادامه داد: برخی مسائل چون عشق و علاقه ای که بازیکنان تیم ایران نسبت به کشور و پیراهن مقدس تیم ملی دارند، قابل خریداری نیست.

مربی تیم ایران افزود: وقتی سرود ایران پخش می شود، تمامی بازیکنان این سرود را هماهنگ تکرار می کنند و هیچگاه آنرا با پول عوض نخواهند کرد. ملی پوشان ایران، پیروزی های خود را با مردم تقسیم می کنند و در شکست ها نیز همه با هم غمگین می شوند.

 

سردرگمی فدراسیون کاراته و سکوت نامزدها

فدراسیون کاراته درحالی روزهای سردرگمی را در راستای برگزاری مجمع انتخاباتی خود سپری می کند که نامزدهای مطرح احراز پست ریاست این فدراسیون تازه المپیکی شده، سکوت را در سرلوحه کار خود قرار داده اند.

مجمع انتخاباتی فدراسیون کاراته قرار بود روز یازدهم مردادماه برگزار شود تا این فدراسیون ها پس از ماه ها اداره شدن از سوی سرپرست، صاحب رئیس شود.

درست یک روز قبل از برگزاری مجمع، وزارت ورزش و جوانان به دلیل آنچه که رفع برخی شائبه ها در خصوص شرایط چند نامزد اعلام شد، مجمع را لغو و به زمان دیگری موکول کرد.

در حالی که انتظار می رود با حضور رسمی این رشته رزمی قدیمی و پرمدال در بازی های المپیک 2020 توکیو، فدراسیون کاراته ایران سروسامان پیدا کند، وزارت ورزش و جوانان همچنان تصمیم خود را در اعلام زمان برگزاری مجمع رسانه ای نکرده است.

با این حال کشورهای صاحب قدرت در کاراته جهان از هم اکنون برنامه ریزی و هدف گذاری خود را برای حضور موفق در المپیک توکیو آغاز کرده اند، اما فدراسیون ایران همچنان در سردرگمی قرار دارد.

 

سری آ ایتالیا؛

آ.اس رم پیروزی مقابل کالیاری را از دست داد

تیم فوتبال آ.اس رم ایتالیا پیروزی خارج از خانه مقابل کالیاری را در دقایق پایانی با تساوی 2 بر 2 عوض کرد.

در ادامه هفته دوم فوتبال سری آ ایتالیا، بامداد دوشنبه هفت دیدار برگزار شد که در مهمترین آنها، کالیاری و آ.اس رم به تساوی 2 بر 2 رضایت دادند.

رم تا دقیقه 88 با حساب دو بر یک از میزبان پیش بود و خود را آماده کسب پیروزی می کرد، اما «مارکو سائو» با ضربه خود کار را به تساوی کشاند.

با این نتیجه، آ.اس رم چهار امتیازی شد و دو امتیاز ارزشمند را از دست داد و کالیاری نیز نخستین امتیاز این فصل خود را کسب کرد.

 

لالیگای اسپانیا؛

سه امتیاز بارسلونا از جهنم سن مامس

تیم فوتبال بارسلونا در دیداری دشوار موفق شد در ورزشگاه «سن مامس» مقابل میزبان خود، اتلتیکوبیلبائو به برتری ارزشمند یک بر صفر دست یابد.

بارسلونا که مدافع عنوان قهرمانی لالیگا محسوب می شود، یکشنبه شب در هفته دوم فصل جدید لیگ باشگاه های اسپانیا در حضور 45 هزار تماشاگر ورزشگاه «سن مامس» که به جهنم ایالت باسک مشهور است مقابل اتلتیکو بیلبائو به برتری یک بر دست یافت.

«ایوان راکیتیچ» هافبک اهل کرواسی بارسلونا تنها گل این دیدار را در نیمه نخست و روی ارسال زیبای «آردا توران» به ثمر رساند.

هرچند بازیکنان بیلبائو در نیمه دوم تلاش زیادی برای جبران نتیجه انجام دادند، اما بارسلونا با حفظ توپ و دفاع تیمی اجازه گلزنی میزبان را نداد.

در اواخر این دیدار، «لوییس سوارز» مهاجم اروگوئه ای بارسلونا که فصل گذشته عنوان بهترین گلزن لالیگا را کسب کرده بود در دقیقه 93 نتوانست دروازه خالی اتلتیکوبیلبائو را باز کند.

بارسلونا با کسب این پیروزی 6 امتیازی شد و در رتبه دوم جدول رده بندی قرار گرفت و بیلبائو نیز بدون امتیاز باقی ماند.