مشروح اخبار فرهنگی، هنری و ورزشی

پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت آغاز سال تحصیلی

محمد فرهادی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1396-1395 پیام تبریک خطاب به تمامی دانشگاهیان صادر کرد.

در متن پیام وزیر آمده است: وزارت علوم براساس برنامه ریزی دولت تدبیر و امید و میثاق این وزارتخانه با مجلس در جهت ارتقای کیفیت، دانشگاه های پاسخگو، بین المللی کردن دانشگاه ها و سایر برنامه ها گام های مؤثری برداشته و توفیقات فراوانی را کسب کرده است. کشور ما با تولید 1/82درصد علم جهانی در حال حاضر و کسب رتبه 16 توانسته است تقریباً 2 برابر نسبت جمعیت خود در خدمت تولید علم جهانی باشد.

وی حضور تعدادی از دانشگاه های ایران در رتبه بندی های معتبر جهانی و تعداد قابل توجهی از استادان در زمره برترین های علمی جهان را مؤید این نکته که تلاش های جامعه علمی و دانشگاهی ایران به ثمر نشسته و عرصه علم و فناوری دنیا امروز دستاوردهای علمی ما را باور و به نتایج پژوهش های ما چشم دوخته است، دانست.

وی اساتید و دانشجویان را به غنیمت دانستن فرصت فراهم شده دعوت کرده و خواسته است تا با تلاش ، دین خود را به ملت بزرگوار و نظام جمهوری اسلامی ایران ادا کنند.

وزیر تصریح کرده است که وزارت علوم هم خود را متعهد می داند که از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات دانشجویان و دانشگاهیان دریغ نورزد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عازم تهران شد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران که به منظور شرکت در اولین اکسپوی فرهنگی بین الملل جاده ابریشم به چین سفر کرده است، شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) عازم تهران شد.

اکسپوی فرهنگی جاده ابریشم از روز سه شنبه (30 شهریور) به مدت دو روز در شهر «دون خوانگ» در شمال غرب کشور چین برپا بود که بسیاری از مقام های عالیرتبه فرهنگی، وزیران فرهنگ و گردشگری و همچنین کارشناسانی از کشورهای مختلف قرار گرفته در حاشیه راه ابریشم در آن حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان که به همین منظور روز دوشنبه هفته جاری وارد این شهر شده بود، پس از عزیمت به ارومچی در استان مسلمان نشین سین کیانگ چین، دقایقی پیش این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.

وی در مدت برگزاری اکسپوی فرهنگی جاده ابریشم، چند دیدار با همتایانش داشت که محور بیشتر ملاقات ها در ارتباط با همکاری های مشترک فرهنگی و هنری بود.

جنتی همچنین یکی از سخنرانان اصلی اولین روز اکسپوی فرهنگی بین المللی جاده ابریشم بود که در سخنان خود به نیاز دنیا برای مقابله با افراط گرایی و تندروی برای رسیدن به صلح و آرامش تاکید کرد.

«دون خوانگ»، میزبان اولین اکسپوی فرهنگی بین المللی جاده ابریشم شهری تاریخی در چین است که منطقه مرزی بین سه استان مسلمان نشین گانسو ، چینگ های و سین کیانگ را در بر می گیرد.

 

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش:

مراکز اسکان فرهنگیان در تابستان حدود چهار میلیون نفر را میزبانی کرد

مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: سه میلیون و 810 هزار نفر از 25 خرداد تا 15 شهریور ماه در مراکز اسکان آموزش و پرورش پذیرش شده و از امکانات این مراکز استفاده کردند.

فرشید سیاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: به عبارت دیگر در ایام تابستان امسال هفت میلیون و 842 هزار نفر روز در قالب 772 هزار و 389 خانوار در مراکز فرهنگیان پذیرش شده اند.

وی اضافه کرد: در این ایام، 527 پایگاه پذیرش، 26 هزار و 61 کلاس درس در سه هزار و 272 مدرسه پذیرای فرهنگیان بودند و هشت هزار و 393 نفر کادر اجرایی عهده دار پذیرش، اسکان و پذیرایی از مهمانان فرهنگی بودند.

مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: از آنجا که باید مدارس برای آغاز بازگشایی مدارس آماده می شد، از 15 شهریورماه پذیرش مسافر در مراکز اسکان انجام نشد و اکنون تمامی مدارس برای حضور دانش آموزان در کلاس های درس آماده و تحویل مدیران شده است.

سیاری اضافه کرد: بررسی فرایند اسکان تابستانی فرهنگیان توسط ناظران مستقر در مراکز نشان از احساس رضایت و خرسندی همکاران فرهنگی نسبت به سال های قبل بوده است.

 

قائم مقام بنیاد شهید:

هنرمندان آوازه شهدای مظلوم منا را به گوش جهانیان برسانند

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تشکر از کاروان پارالمپیک فرمودند «آوازه شهیدان مظلوم منا را در فضای جهان پخش کردید»، هنرمندان نیز باید آوازه شهدای منا را به گوش جهانیان برسانند تا این فاجعه به فراموشی سپرده نشود.

«محسن انصاری» شامگاه پنجشنبه با حضور در مراسم اختتامیه بیت عتیق (خیزش تمدنی اسلام - معراج) بزرگداشت شهدای منا که در حوزه هنری برگزار شد، با درود به ارواح پاک شهیدان و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل با توجه به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس سخنان خود را با محوریت دستاوردهای دوران دفاع مقدس آغاز کرد.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین دستاورد دوران دفاع مقدس بازتولید فرهنگ ایثار و شهادت است، اظهارداشت: شهدای ما با خلق حماسه های بزرگ و اهدای خون های شریف خود فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت، ظلم ستیزی و استکبارستیزی را بازتولید کردند.

انصاری با اشاره به یکی از مطالب یک روزنامه صهیونیستی اظهار داشت: در این روزنامه تأکید شده بود که باید تلاش کنیم استراتژی ها، تاکتیک ها و متون کتاب های درسی ایرانیان را که با فرهنگ شهادت طلبی ممزوج شده تغییر دهیم که این موضوع هشداری است که در این زمینه مراقب باشیم تا مسیر انقلاب اسلامی و شهدا انحراف پیدا نکند.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: رهبر معظم انقلاب اخیراً فرمودند «من نسبت به آینده نگرانی ندارم و خوش بین هستم» این مطلب حاکی از این است که روح انقلابی گری و جهاد کبیر در عرصه فکری فرهنگی و رسانه ای شکل گرفته و روح شهدای دفاع مقدس در جوانان امروز متبلور شده است.

 

رییس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین ؛

کاروان های اربعین چهره اسلام ناب محمدی را نمایان می کنند

رییس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین گفت: هیچ اقدام تبلیغاتی نمی توانست چون کاروان های اربعین چهره اسلام ناب محمدی را نمایان کند.

حجت الاسلام حمید احمدی روز پنجشنبه در اولین همایش دانشجویی فعالان اربعین با اعلام این مطلب افزود: اربعین امروز تبدیل به اجتماع بزرگ فرهنگی در جهان شده است و این امر به برکت خون شهدا است.

وی گفت: اکنون که شاهد فتنه های زیادی در مخدوش کردن جلوه و چهره اسلام توسط دنیای استکبار و دست نشانده های آنان در منطقه هستیم ، بشدت نیازمند اجتماع های نورانی مانند اربعین می باشیم.

رییس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین خاطر نشان کرد: اربعین پدیده ای فراملی و فراقومیتی است و منشا اقتدار معنوی امت اسلامی به شمار می رود.

احمدی با تاکید بر این که زائرین باید سه اصل مهم، تکریم مردم عراق به عنوان میزبان اصلی، تقویت مرجعیت دینی در عراق و احترام به حاکمیت دولت عراق را در مراسم اربعین رعایت کنند، افزود، سال گذشته 11 کمیته تخصصی برای مراسم اربعین شکل گرفت که این رقم امسال به 14 کمیته افزایش یافته است.

در ادامه این مراسم مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: امیدواریم در راهپیمایی های کاروان های اربعین حسینی شاهد حفظ مصالح ملی و مذهبی بوده تا خدشه ای ایجاد نشود و سال به سال پرشورتر برگزار شود.

فضل الله ایرجی کجوری اظهار داشت : باید کاروان ها تذکرات و توصیه های کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق را جدی بگیرند.

 

«اعتراض وارد نیست» نامزد بهترین مستند جشنواره کلکته

فیلم مستند «اعتراض وارد نیست» به کارگردانی مشترک محمدرضا و فرناز جورابچیان نامزد دریافت جایزه بهترین مستند از نگاه هیات داوران جشنواره نِز کلکته شد.

مستند «اعتراض وارد نیست» توسط فرناز و محمد رضا جورابچیان در مدت سه سال ساخته شده و بهمن کیارستمی تدوین آن را بر عهده داشته است.

این مستند زندگی پنج مهاجر افغانستانی در ایران را به تصویر می کشد که به شکلی کاملا اتفاقی در زمین تنیس های شمال تهران مشغول به کار می شوند. توپ جمع می کنند و در اوقات بیکاری تنیس بازی می کنند. تنیس یاد می گیرند و در آن پیشرفت می کنند، اما هر چقدر در این رشته پیشرفت می کنند جامعه پذیرای آنها نیست و به چشم غریبه به آنها نگاه می شود.

در ادامه این مستند زندگی این پنج مهاجر افغانستانی به برزخ سختی کشیده می شود و آنها از ترس بازداشت و بازگردانده شدن به کشورشان از آرزوی تنیس باز شدن و شرکت در مسابقات تنیس می گذرند و برای آنها چاره ای جز ماندن در شرایط اقامت غیر قانونی و یا رفتن به سوی آینده ای نامعلوم در غرب نمی گذارد.

در حالی که سیل مهاجرت غیر قانونی به اروپا معضل کنونی عصر معاصر به شمار می رود، این فیلم بیننده را با بخشی مهم و اغلب نادیده گرفته شده از معضلات این مهاجران در خاورمیانه رو به رو می کند.

این مستند در روز 29 سپتامبر در مرکز فرهنگی نیوویوید در بخش سینمای مهاجرت در شهر هارلم در کشور هلند هم به نمایش در می آید.

جشنواره فیلم نِز از 25 تا 27 سپتامبر در شهر کلکته هند برگزار می شود.

 

تفاهم افزایش همکاری های دانشگاهی ایران و روسیه در مذاکرات مسکو

در دیدار وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و آلکسی لاپاتین همتای روسی وی راههای گسترش همکاری های دانشگاهی و علمی و فناوری دو کشور بررسی و برای پیگیری مذاکرات در این زمینه تفاهم شد.

در این دیدار احمدی رئیس هیات ایرانی با مهم خواندن توافق های به دست آمده در این زمینه بین دو کشور، گفت: ارتقای سطح همکاری های علمی و فناوری با روسیه از اولویت های ایران می باشد و با وجود روابط خوب در سایر حوزه ها، هنوز در این عرصه به سطح تعامل مطلوب دست نیافته ایم.

احمدی همچنین به فعالیت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست رییس جمهوری اشاره کرد و افزود: این سطح از مدیریت علم و فناوری نشان از باور و اعتقاد به توسعه هر چه بیشتر این حوزه در ایران است.

لاپاتین معاون تحقیقات و فناوری وزارت علوم و آموزش روسیه نیز با استقبال از زمینه های مطرح در سخنان همتای ایرانی خود برای افزایش روابط دو کشور در حوزه های مرتبط، گفت: آماده اجرای همکاری های علمی و فناوری برای اساتید و دانشجویان در دوره های تحصیلات تکمیلی هستیم و یک مدل موفق با کشور هند نیز اجرا می کنیم.

لاپاتین در ادامه از ایجاد سامانه آموزش زبان روسی برای فارسی زبانان خبر داد و گفت: این پایگاه اینترنتی با استقبال خوبی مواجه شده است، به گونه ای که براساس گزارش ها میانگین روزانه 2500 نفر از آن بازدید می کنند.

همچنین در این نشست که خسرو پیری مدیرکل امور فناوری وزارت علوم، احمد غلامی رایزن علمی ایران در کشور روسیه و حسن خوش قلب مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز حضور داشتند، زمینه های همکاری دو کشور در دیگر بخش های دانشگاهی و علمی و فناوری بررسی شد.

کنفرانس چهار روزه انجمن بین المللی موسسات و پارک های علم و فناوری (ASP) با حضور هیات هایی از 340 پارک علمی و فناوری از 176 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران دیروز در مسکو پایان یافت.

 

یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز در ۲۰۱۶ به ایران رسید

رمان «بیوه» اثر فیونا بارتن با ترجمه پگاه ملکیان توسط نشر میلکان که یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های نیویورک تایمز روانه بازار کتاب شد.

«بیوه» نه‌تنها یک رمان مهیج و پلیسی، بلکه تریلری روان‌شناختانه است، که موفق شد خیلی زود از پرفروش‌ترین‌های سال 2016 شود. برخی این رمان را ادامه «دختر گمشده» و «دختری در قطار» می‌دانند.

ماجرای همیشگیِ عشق و شکست، این‌بار با همراهیِ افکاری سرگردان، به داستانی معمایی منجر شده است.

«بیوه» با روایتی مدرن، سراغ موضوعی کلاسیک می‌رود تا این‌بار، وحشت و خون را از میان درد و ترومای زنانه بیرون بکشد.

رمانی که برخلاف دیگر داستان‌های این ژانر، روی پای زنی ایستاده و با او پیش می‌رود؛ در‌حالی‌که تا پیش از این، مردان  ایفاگر چنین نقش‌هایی در این رمان‌ها بوده‌اند.

بارتن توانسته نبض زندگی و افکار جامعه‌ امروز را دریابد و زنان را از کنج و حاشیه‌ به بطن داستان بیاورد؛ «بیوه» از این نظر اثری مدرن است.

 بارتن در این کتاب، نبض نوین جامعه‌ جهانی و مسائلی را که دنیای مدرن با آن سروکار دارد، یافته و گام‌به‌گام ما را به درون جامعه ای می‌برد که در آن، نه‌تنها زنان پوسته‌ خجالتی خود را رها کرده و به دلِ آب‌وآتشِ اجتماع زده‌اند، بلکه به نقش تأثیرگذار رسانهها ـ دیگر عامل این زبان جهانی ـ بر جامعه نیز تأکید میکند.

 

توسط کتاب نیستان

رمان «بدرود سعادت زمین» منتشر شد

رمان «بدرود سعادت زمین» اثری است از دیوید جی کامپتون، نویسنده انگلیسی‌تبار که در فضای ادبیات با خلق داستان‌های علمی و تخیلی شناخته شده؛ آثار مشهوری چون «کاترین موتنهوی همیشگی» و «سینتاجوی» که دستمایه خلق آثاری سینمایی نیز شده‌اند.

این نویسنده که پیش از این اثری از وی به فارسی ترجمه نشده است، به کوشش علی فامیان با این رمان به مخاطبان فارسی زبان معرفی شده و رمزگشایی از جهان داستانی او برای مخاطبان ایرانی مهیا می‌شود.

این رمان با سفری بدون بازگشت آغاز می‌شود. سفر جمعی از محکومین به مرگ در زمین که برای باقیمانده زندگی، به سیاره مریخ تبعید می‌شوند تا زیستن بدون بازگشتی را در این سیاره تجربه کنند.

 داستان درست از همین مسئله شروع می‌شود؛ گروهی که در پایان راه زندگی خود در کره زمین قرار دارند با حضور در این سفر پیشتاز کشف راز و شیوه زندگی در مریخ می‌شوند و در واقع تقلای آنها برای زیستن و زندگی است که به مخاطب این رمان دید تازه‌ای درباره فلسفه حیات می‌بخشد.

فصل شکار خرگوش (تنها موجود زنده مریخ که بیشتر به موش می‌ماند) و فصل مشاهده معجزه توسط تعدادی از ساکنان مریخ از جمله خواندنی‌ترین بخش‌های کتاب به شمار می‌آید.

این کتاب را باید روایتی تازه و بدیع از سفر به درون واقعی انسان زمینی و محاکات او برای خلق بستر زیستی بکر و تازه‌ای بدانیم. تلاشس که نویسنده سعی کرده با نمایش آن عنوان کند، برترین راه برای اصلاح ساختار زیستی بشر، نه تنها توجه به افق‌های زیستی دوردست نیست بلکه اصلاح وضعیت زیستی موجود است که می‌تواند برای او کارسازتر باشد و البته در این راه استعاره‌ای از مشکلات پیش روی چنین تصمیمی را نیز روایت می‌کند.

انتشارات کتاب نیستان رمان «بدرود سعادت زمین» را در 328 صفحه و با قیمت 13000 تومان منتشر کرده است.

 

به دنبال پیروزی برابر برزیل؛

صعود یک پله ای ایران در فهرست تیم های برتر فوتسال جهان

تیم ملی فوتسال ایران به دنبال پیروزی برابر برزیل در رقابت های جام جهانی کلمبیا، با یک پله صعود در مکان پنجم برترین تیم های فوتسال جهان قرار گرفت.

تیم ملی فوتسال ایران بامداد پنجشنبه در مرحله یک هشتم پایانی جام جهانی 2016 کلمبیا، دست به کار بزرگی زد و برای نخستین بار در طول تاریخ از سد برزیل (مدافع عنوان قهرمانی) گذشت و گام به مرحله یک چهارم پایانی گذاشت.

ملی پوشان فوتسال ایران در این دیدار در ضربات پنالتی با نتیجه 7 بر 6 از سد تیم برزیل، مدعی نخست قهرمانی جام جهانی گذشتند و به جمع هشتم تیم برتر این رقابت ها پیوستند.

فهرست برترین تیم های فوتسال جهان عصر پنجشنبه منتشر شد و تیم ملی فوتسال ایران با کسب 1610 امتیاز به همراه تیم ملی آرژانتین در جایگاه پنجم جهان ایستاد و تیم برزیل به دلیل حذف از جام جهانی به جایگاه دوم جدول رده بندی سقوط کرد.

 

زیدان:

نگران رونالدو نیستم

سرمربی تیم رئال مادرید گفت که بعد از مصدومیت رونالدو هیچ دلیلی برای نگرانی وی ندارد و تاکنون از پیشرفت وی رضایت دارد.

زین الدین زیدان سرمربی رئال مادرید تاکید کرد که بدنبال تساوی یک بر یک دیشب (چهارشنبه شب) برابر ویارئال و گل نزدن رونالدو در این دیدار، نگران نیست.

رونالدو به علت آسیب دیدگی زانو در مسابقات جام ملت های اروپا (یورو) 2016 ، دیدار سوپر جام اروپا برابر سویا و دو مسابقه اول لالیگا را از دست داد.

ولی با این وجود و گل نزدن دیشب رونالدو برابر ویارئال و از دست امتیاز رئال برای اولین بار در فصل جاری، زیدان نگران این مهاجم 31 ساله نیست.

وی در این باره گفت: رونالدو مانند همیشه بازیکن مهمی در دیدار برابر ویارئال بود.

وی افزود: من نگران گل نزدن او نیستم. مهم این است که او به زمین بازی رفت. من زمانی نگران می شوم که که او نتواند بازی کند.

وی افزود: مهم ترین چیز برای او بازگشت به فرم ایده آل است، چون او همیشه گل خواهد زد. رونالدو همیشه مشتاق این است که نامش در فهرست گلزنان باشد.

 

کردستان قهرمان مسابقات قهرمانی قایقرانی آبهای خروشان شد

مسابقات کشوری قایقرانی آبهای خروشان که به میزبانی شهرستان سروآباد برگزار شده بود روز پنجشنبه با قهرمانی تیم کردستان به پایان رسید.

این مسابقات یک روزه با حضور 10 تیم برتر از سراسر کشور در رودخانه سیروان به طول 2 کیلومتر حد فاصل روستای رزاب و روستای دورود از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد برگزار شد.

در پایان این رقابت ها و در رده تیمی، تیم های کردستان، کرمانشاه و گیلان به ترتیب عناوین اول تا سوم این مسابقات را از آن خود کردند.

مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان کردستان در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه این مسابقات، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مسابقات آزاد قایقرانی آبهای خروشان با همکاری مسئولان شهرستان سروآباد امروز پنجشنبه با موفقیت و با کیفیت بسیار بالایی در حاشیه رودخانه سیروان این شهرستان برگزار شد.

حامد جولایی ادامه داد: نفرات برتر این مسابقات به اردوی تیم ملی قایقرانی کشوری اعزام خواهند شد.