به گزارش خبرگزاری ایران پرس، سی و هشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاریهای اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک با تاکید بر مساله فلسطین» صبح امروز (پنجشنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد.
متن سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین «حمید شهریاری» دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این کنفرانس به شرح زیر است:
تبریک عرض میکنم اعیاد سعیده ولادت پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و ولادت امام جعفر صادق علیه السلام را به همهی میهمانان عزیز و حضار محترم در 38مین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی. همچنین تشکر میکنم از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان که دعوت ما را پذیرفتند. خیر مقدم عرض میکنیم به تمامی علما و فرهیختگان حاضر به خصوص مهمانانی که از خارج از کشور و خارج از تهران دعوت ما را پذیرفتند و قدم رنجه فرمودند.
سی و هشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی با موضوع همکاریهای اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک با تأکید بر مسأله فلسطین- به هدف پیگیری دیپلماسی تقریب و گفتمان امت واحده، برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی آغاز میگردد. از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران کمال تشکر را داریم که در سفر خود به کشور عراق به این مفهوم بنیادین اشاره کردند و آن را به عنوان مطالبهای اساسی یادآور شدند. این اندیشه عمیق که بنیانگذار ج.ا. ایران حضرت امام خمینی -قدس سره-پایهگذار آن بودند شایسته توجهی جدی و ویژه است.
هدف اصلی بنیادین ما در کنفرانسهای وحدت در چهار دوره اخیر این بوده که جوامع اسلامی به سمت این مفهوم قرانی آرمانی حرکت کنند، و آن را به منصه ظهور رسانند. تا مرزهای کشورهای اسلامی کمرنگ شود، پول واحد اسلامی رواج یابد و مجلس واحدی که بتواند قوانین و مقررات مشترک و اجماعی را به تصویب برساند، در این اتحادیه فعال گردد.
در این برهه حساس تاریخی که جهان درگیر دو جنگ مخاطرهآمیز و خانمانسوز است بر امور ذیل تأکید میکنیم:
- قران کریم یگانه راهنمای وحیانی حفاظتشده برای بشریت است. صلح و دوستی با مسلمانان و همپیمانان،، و مقاومت در برابر طاغوت و ظلم مستکبران از آموزههای حیاتبخش آنست. سه ارزش مشترک در جامعه انسانی یعنی کرامت انسان، عدالت و امنیت از جمله اهداف مشترک اسلامی برای توسعه پایدار در منطقه است. کرامت انسانی، عطیهای الهی است که به طور یکسان و بدون ملاحظه افکار و عقائد هر انسانی از آن جهت که انسان است از ناحیه خداوند به بشر اعطا گردیده است. مجموعهای از خصوصیات این کرامت انسانی که اندیشهورزی و خداجویی در رأس آنهاست بشر را از بقیه موجودات عالم متمایز میکند. همچنین حق زیستن و حق دسترسی به آب و غذا و مسکن از بدیهیترین حقوقی است که با اعطای کرامت به انسان متبلور گشته
- هر نوع تعرض به این حقوق مصداق بارز ظلم است. و عدالت دستوری عقلی و الهی است برای این که بشر بتواند دولتی پایدار تأسیس کند که در آن حقوق تمامی انسانها به طور یکسان فارق از وابستگیهای قومی، مذهبی و دینی محترم شمرده شده و زمینهای برای تعاملات منصفانه اجتماعی بدست دهد. زیادهخواهان و مستکبران عالم همواره با ابزارهای زر و زور و تزویر بر آن هستند که حقوق دیگران را به نفع خود مصادره کنند و برای دستیابی به منافع بیشتر از هیچ ظلمی دریغ ندارند طوری که اینک در غزه و سرزمینهای اشغالی دستشان به خون بیگناهان، کودکان، زنان و سالخوردگان آلوده گشت و بازخوانی تاریخ تلخ گفته ملکوتیان «اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء» را به خاطر آورد. توبیخ الهی شامل حال آنانی گردید که همانند بنی اسرائیل علیرغم این که پیمان بسته بودند که خون بیگناهان را نریزند و کسی را از خانهاش بیرون نکنند ولی نقض عهد کردند و
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ// ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ ...
این وعده الهی در قران است که شما بنی اسرائیل علیرغم تعهد قبلی، دستتان را به خون بیگناهان آلوده کردید و بسیاری را از خانه و کاشانه خود آواره کردید. خداوند به شما وعده داده که جزای این کار شما در دنیا خزی، خواری و رسوایی و در آخرت شدیدترین عذاب الهی است و بدانید که خداوند از کرده شما غافل نیست.فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٨٥﴾
و ما امروز این وعده الهی یعنی این خذلان رژیم غاصب صهیونیستی را مشاهده میکنیم. در حوزه نظامی با شکستی بدون دستآورد، در حوزه سیاسی با اختلاف درونی، در حوزه اجتماعی با تظاهرات علیه جنگ در خیابانها، در حوزه فرهنگی با از دست دادن وجاهت جهانی و ترک گردشگران و در حوزه اقتصادی با بیاعتباری و توقف سرمایهگذاری خارجی به وضوح این ذلت خسارت و خذلان نزد همه آشکار و مشاهده گردید.
- امنیت جهانی در گرو پیشگیری از زیادهخواهی و منفعتطلبی مستکبران عالم است. کشورهای اسلامی منطقه و همسایگان ما بدانند که اهداف توسعه پایدار نیازمند امنیت جهانی و منطقهای است و این امر بدون همکاریهای اسلامی برای دستیابی به این ارزش مشترک امکانپذیر نیست. ما میتوانیم با همکاریهای منطقهای از جنایات جنگی که در غزه واقع شد و در کرانه باختری و فلسطین اشغالی و لبنان در حال وقوع است پیشگیری کنیم و توقف این جنایات را در میدان عمل رقم بزنیم. تأمین امنیت منطقه در گرو وحدت عملی کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم غاصب و در تأمین امنیت برای مردم فلسطین است. ایجاد تمدن نوین اسلامی در گرو تأمین امنیت منطقه با استفاده از عقلانیت حاکمان کشورهای غرب آسیاست.
همچنین جنگ روسیه واوکراین را نه تقابل اروپا با روسیه بلکه تقابل ناتو به سرکردگی امریکا با روسیه میدانیم و به اتحادیه اروپا توصیه میکنیم که منافع خود را به منافع امریکا گره نزند و بازخوانی منافع مشترک با روسیه را در دستور کار قرار دهد. استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و انگلیس تمایلی به تقویت اتحادیه اروپا ندارند و منافع خود را در فروپاشی اتحادیه اروپا و سقوط ارزش یورو در این منطقه میدانند. اروپا باید با هوشیاری از این دام خطرناک جهانی بدر رود.
- مایه امید است که جهان اسلام رو به صلح عادلانه نهاده و تلاش میکند گفتمان ستیزهجویی را از منطقه حذف کند. ما از توقف جنگهای بیحاصل در یمن و سوریه استقبال کردیم و از بازگشایی سفارت کشورهای عربی در سوریه اظهار خشنودی میکنیم. گفتگو را یگانه راه برای دستیابی به صلحی پایدار در منطقه میدانیم و از این که کشورهای پیشتاز اسلامی همچون پادشاهی سعودی و ترکیه ایجاد پلهایی بین مذاهب اسلامی را در مکه و استانبول در دستور کار خود قرار دادند و ارزشهای مشترک را بدور از تکفیر و افراطیگری دنبال میکنند استقبال میکنیم. و این دو دولت کریم را به توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران دعوت میکنیم. و از این که فراملیگرایی با محوریت افراطیگری قومی و مذهبی را به حاشیه میرانند تشکر میکنیم. این حرکت میتواند الگویی برای دیگر کشورهای واگرای منطقه شده و این تنبه را ایجاد کرده که هرگز دولتهای بیگانه نمیتوانند تأمین کننده صلح پایدار در منطقه باشند. این حرکت دوجانبه به سوی یکدیگر، نویدبخش صلحی پایدار و همکاری بادوام در منطقه است. امیدواریم همکاری کشورهای گسترش یابد و به همافزایی در حوزه دانش و فناوری، امنیت منطقهای، قدرت سیاسی و مبادلات سودمند اقتصادی و فرهنگی منجر گردد. و همگرایی رسانهای جای واگرایی تبلیغات مذهبی را بگیرد. و زمینه مساعدی برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی بدست دهد.
- تأسیس امارت اسلامی افغانستان فرصتی تکرارناپذیر برای خدمتی عادلانه و صادقانه به همه اقوام و مذاهب مختلف برای طالبان بدست داده است. امیدواریم امارت اسلامی افغانستان با رعایت حقوق همه شهروندان و ایجاد فرصتهای برابر برای آنها، اتهام قومیتگرایی و تبعیض را از خود بزداید. تعصبات قومی و زبانی، جز بازگشت خسارات سابق و درگیری و نزاع ملی، پیامد دیگری در بر نخواهد داشت. در کنار آن، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده برای دستیابی امارت اسلامی افغانستان به همهجانبهگرایی اعلام میکند.
- مدارس اسلامی و مؤسسات آموزشی و تعلیمی در سراسر جهان اسلام به خصوص در کشور پاکستان را دعوت میکنیم که تعلیمات افراطیگری و تکفیرگرایی را از درون خود بزدایند و اینک که کشورهای اسلامی بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شدهاند. طلابی تربیت کنند که نوک تیز پیکان و قلم خود را متوجه مستکبران عالم و طواغیب زمان بگیرند و از ایجاد تفرقه و تنازع درون جهان اسلام که دامی از سوی دشمنان جهان اسلام است، پرهیز و محبت و رحمت را در بین مسلمانان ترویج کنند .وعده الهی به مغفرت و اجر عظیم در گرو دوستی با مسلمانان از همه اقوام و ملل و مذاهب اسلامی است.
نصرت الهی به حول و قوه الهی نزدیک است. و اخری تحبونها نصرٌ من الله و فتحٌ قریب و بشر المؤمنین. و السلام علکیم و رحمت الله و برکاته
117