میشل تمر، رئیس جمهور موقت برزیل به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور، رسماً سوگند یاد کرد.

آتوسا دینیاریان- تمر، ضمن تعهد برای تلاش جهت نجات اقتصاد برزیل از رکود تاکید کرد: اکنون پس از استیضاح دیلما روسف، زمان آن رسیده است که این کشور متحد شود.

وی در اولین سخنرانی عمومی خود پس از سوگند گفت: برزیل نیاز دارد تا ثبات سیاسی لازم را برای سرمایه گذاران خارجی تامین کند.

رئیس جمهور جدید برزیل درحالی سوگند یاد کرد که معترضان، علیه وی به خیابان‌ها آمده بودند.

این اعتراضات که علیه تمر و در حمایت از دیلما روسف، رئیس جمهور سابق این کشور برگزار شد، با ورود نیروهای پلیس برزیل به خشونت کشیده شد.

در همین حال وکیل رییس جمهور برکنار شده برزیل، از دیوان عالی این کشور، رسیدگی مجدد پرونده موکلش را خواستار شده است.

61 سناتور برزیلی، چند روز قبل به اتهام دستکاری در حساب های دولتی به عزل دیلما روسف، رای دادند.

دیلما روسف، نخستین رئیس جمهوری زن برزیل بود که در انتخابات ریاست جمهوری 2014 این کشور برای دومین بار به عنوان رئیس جمهوری برزیل انتخاب شد، اما به دلیل ناکارآیی سیاست های اقتصادی و ماجرای رسوایی مالی گسترده گروه نفتی دولتی پتروبراس با بحران سیاسی مواجه شد.

شرکت نفتی پتروبراس، متهم به تامین هزینه های مالی کارزار انتخاباتی دیلما روسف در سال 2014 میلادی است، گفته می شود، هزینه های مالی کارزار انتخاباتی روسف در سال 2010 را نیز همین شرکت تامین کرده، اما روسف هرگونه ارتباط با این رسوایی را رد کرده است.

این جدال، مدت ها است در برزیل ادامه دارد.

فرایند طولانی محاکمه سیاسی روسف، ماه ها است که دولت برزیل را فلج کرده و حتی برگزاری مسابقات المپیک را نیز تحت الشعاع خود قرار داد.

این فرایند همچنین تلاش ها برای مقابله با روند نزول اقتصادی برزیل، بزرگ ترین اقتصاد آمریکای لاتین را نیز مخدوش کرده است.

افت قیمت نفت، ناسامانی های اقتصادی را در این کشور افزایش داده و سبب افزایش فقر و بیکاری شده است.

برخی از تحلیل گران معتقدند؛ موضوع فساد، موضوعی ریشه ای در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای این منطقه است که اکنون در راستای رسیدن به اهداف سیاسی از آن بهره برداری شده است.

به گفته آن ها، میشل تمر که به عنوان رئیس حزب جنبش دموکراتیک برزیل، شریک دولت ائتلافی روسف بوده و در ۱۳ سال گذشته در دولت حضور داشته است نیز، پرونده ای مشابه روسف دارد.

چپ گرایان در برزیل مانند دیگر کشورهای آمریکای لاتین، دخالت های خارجی را از عوامل اصلی بی ثباتی کنونی در کشورشان می دانند.

آنها چنین اتفاقی را ناشی از دخالت و سیاست های آمریکا در منطقه می دانند.

به گفته آنها آمریکا در طول تاریخ، آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود به شمار می آورده است از این رو، این منطقه اهمیت ویژه ای برای دولت آمریکا دارد.

چپ گرایان، هدف آمریکا از حمایت از برکناری دیلما روسف را مقابله با خواست ملت ها برای داشتن آزادی و استقلال می دانند.

شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی در برزیل به گونه ای است که کنار رفتن روسف از قدرت و جانشینی تمر نیز نمی تواند ضعف‌ها، مشکلات اقتصادی و شکاف عمیق در جامعه برزیل، را ترمیم کند.

به نظر می رسد، برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و پارلمانی، راه حل بهتری برای پایان دادن به بحران سیاسی برزیل بود، اما اکنون با قدرت گرفتن تمر باید منتظر تحولات سیاسی در این کشور ماند.