ایران پرس- سارایوو: سی امین سالگرد گرامیداشت شهدای یگان شهید رسول حیدری در شهر کاچونی واقع در بوسنی مرکزی در کنار سنگ یادبود شهید رسول و سایر شهدای بوسنیایی توسط همرزمان این شهید در گردان ۳۱۳ تیپ هفتم مسلمانان زنیتسا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، در این مراسم اعضای سابق یگان شهید رسول ، برخی از افراد برجسته و فرماندهان زمان جنگ و غلامرضا قلیچ خان سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین حضور داشتند.
سناد شلیویچ رئیس انجمن یگان شهید رسول ضمن خوشامدگویی به حاضرین در مراسم گفت: ما در فضای عمومی فرمانده خود را جنرال خطاب نمی‌کنیم بلکه او را انسان گرا و انساندوست معرفی می کنیم کسی که خود را فدای مردم می کند . ما همیشه اسم شهید رسول را با احترام خطاب می کنیم و از این فرصت استفاده می کنم تا به همه ی خانواده او سلام و درود بفرستم.
غلامرضا قلیچ خان سفیر کشورمان نیر در این مراسم گفت: گردان شهید رسول و مجاهدان آن یکی از واحدهای نظامی بود که در آن جنگ نابرابر به وظیفه خود عمل کرد و نقش مهمی برای زنده ماندن بوسنی ایفا کرد.
وی افزود: جنگ خاموش شده ولی هنوز تمام نشده و پشت پرده ادامه دارد. باید بیدار و هوشیار و آماده باشید کشور شما هم برای حفظ صلح و آرامش و هم برای پیشرفت ، توسعه و رفاه به شما و مخصوصاً به جوانان خود نیاز دارد نسل دهه ۱۹۹۰ کشور را از نابودی نجات داد و امروز نسل جوان است که از این امانت حفاظت کند. تاکید می کنم که بدانید ایران همیشه حامی و دوست شما بوده و خواهد بود ولی این شما هستید که کشور خود را حفظ می کنید و می سازید.

بعد از شهادت رسول حیدری در ۱۹ خرداد ۱۳۷۲ به دست کروات های افراطی واحدی به نام این شهید در سپاه هفتم لشکر سوم ارتش بوسنی و هرزگوین تشکیل و به خاطر ارتباط اعضای آن با شهید رسول حیدری و نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ به نام شهید رسول مزین شد.

112