رئیس مرکزملی سینمای گرجستان در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان، با اشاره به ظرفیت‌های سینمایی و اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور، گفت: تفلیس از تولید آثار مشترک سینمایی با تهران استقبال می‌کند.

به گزارش ایران پرس، «زوراب ماگالاشویلی» و «حمید مصطفوی» در این دیدار در خصوص توسعه همکاری‌های سینمایی، فراهم کردن مقدمات برگزاری جشنواره فیلم‌های ایران در گرجستان و دیگر مسائل پیرامون حوزه سینما گفت‌ و گو کردند.

رایزن فرهنگی کشورمان در تفلیس درسخنانی، اشتراکات فرهنگی، هنری و تاریخی بین دو کشور ایران و گرجستان را زمینه‌‌ساز تعامل و همکاری‌های مشترک برای برگزاری جشنواره‌های فیلم و تولید مشترک فیلم دانست و افزود:‌ سینمای ایران طی دهه‌های گذشته با تولید فیلم‌های با کیفیت توانسته جایگاه تثبیت شده‌ای در دنیای هنر در مقایسه با دیگر هنرهای ایرانی پیدا کند.

مصطفوی با تشریح دستاوردهای سینمای ایران، اظهارد داشت: رایزنی فرهنگی ایران درنظر دارد با همکاری مرکزملی سینمای گرجستان و بنیاد سینمایی فارابی، جشنواره فیلم‌های ایرانی در گرجستان برگزار کند.

وی ابراز امیدواری کرد، برگزاری این جشنواره و حضور مسئولان سینمایی و هنرمندان ایرانی، فضای همکاری جدیدی را میان سینماگران، هنرمندان و مراکز سینمایی دو کشور برای شناخت بیشتردوملت فراهم آورد.

تولید مشترک در حوزه‌های مختلف با مراکز سینمایی ایران براساس اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس مرکز ملی سینمای گرجستان نیز با تشریح فعالیت‌های این مرکز، گفت: حمایت از صنعت فیلم، تعیین راهبردهای بلندمدت توسعه حوزه سینما، ارتقای آموزش سینمایی، برگزاری جشنواره‌های فیلم و توسعه صادرات فیلم در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند مبنای همکاری‌های مشترک باشد.

«زوراب ماگالاشویلی» ادامه داد: سینما پدیده‌‌ای است که از جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و زیبا شناسی تأثیرعمیقی برمردم می‌‌گذارد و نقش بسزایی در تحکیم روابط فرهنگی و انسانی بین ملت‌ها دارد.

آمادگی مرکز ملی سینمای گرجستان را برای برگزاری جشنواره‌ فیلم‌های ایرانی

وی با تأکید بر توسعه همکاری‌های مشترک، آمادگی مرکز ملی سینمای گرجستان را برای برگزاری جشنواره‌ فیلم‌های ایرانی در هفته آخر آبان یا هفته اول آذرماه سال جاری اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های سینمایی و اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو کشور، علاقه‌مند به تولید آثار مشترک و همکاری درحوزه‌های مختلف با مراکز سینمایی جمهوری اسلامی ایران هستیم.

روابط فرهنگی ایران و گرجستان در یک نگاه

روابط فرهنگی ایران و گرجستان در یک نگاه، اگر چه به صورت رابطه رسمی دیپلماتیک بین دو کشور در قرن بیستم در 15 می 1992 برقرار شد، اما سابقه روابط ایران و گرجستان به هزاران سال می‌رسد.

گرجستان توسط سفارت خود در تهران نمایندگی می‌شود و ایران را نیز سفارت آن در تفلیس نمایندگی می‌کند. همچنین ایران شریک تجاری مهمی برای گرجستان می‌باشد. ایران و گرجستان هر چند در دوره هایی دارای تاریخ گسترده ای در قالب های یکسان سیاسی بوده اند اما بعد از جدایی قفقاز از ایران و سپس تسلط تزارها و کمونیست ها دو منطقه دارای تحولاتی نوین بوده اند.

در این بین با استقلال جمهوری گرجستان در دهه 1990 روابط فرهنگی دو کشور با تحولاتی نوین روبرو بوده است. هر چند روابط دو کشور محدود به بیست سال اخیر نیست و سابقه هزاران ساله داشته و نمی توان برای شروع روابط ایران و گرجستان نقطه آغازی را ترسیم کرد، ولی جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک به شیوه و سبک جدید فی مابین دو کشور را با گرجستان آغاز کرد.

در این بین پیوندها و اشتراکات فرهنگی ایرانیان و گرجیان تا اندازه ای است که می توان ادعا کرد جدایی فرهنگی بین دو ملت امکان پذیر نیست.

به گواه تاریخ نگاران و اساتید دانشگاهها برگی از تاریخ گرجستان را نمی توان ورق زد که نامی از ایران در آن نباشد. علیرغم این که گرجستان از نظر جغرافیایی در حوزه کشورهای اروپایی قرار گرفته و جزو شورای اتحادیه اروپا می باشد ولی مردم این خطه دارای روحیه گرم شرقی می باشند.

روابط دوسویه ایران و گرجستان 

در حال حاضر ایران و گرجستان با توجه به سابقه دیرینه تاریخی در سطح بسیار خوبی از روابط فرهنگی قرار دارند. یکی از ویژگی های این روابط دو سویه بودن آن است.

در سالهای اخیر جوایز متعدد و متنوعی از سوی دو دولت و مراکز فرهنگی دو کشور به محققین، مترجمین و هنرمندان دو کشور در زمینه های مختلف اعطاء شده است که این امر نشانگر سطح بالای روابط فرهنگی فی مابین می باشد.

اعطاء چهار جایزه جهانی کتاب سال ایران به چهار ایرانشناس و اسلام شناس گرجی و از سویی اعطاء جایزه ادبی صبا به مترجمین ایرانی و نیز تخصیص جوایز هنری به هنرمندان ایرانی در جشنواره های مختلف نمونه هایی از این دست می باشد.

در سال گذشته نیز طی قراردادی که بین موسسه فرهنگی اکو و وزارت فرهنگ گرجستان به امضاء رسید که شاهد عضویت افتخاری کشور گرجستان در کشورهای عضو اکوی فرهنگی بودیم.112/135

بیشتر بخوانید : 

آغاز ساخت فیلم سینمایی مشترک با همکاری ایران و جمهوری آذربایجان/ ویدئو

درخشش سینمای ایران در جشنواره فیلم‌های شرقی ژنو