اتاق ایران شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان (KNU) با مشارکت موسسه تاریخ و مطالعات منطقه ای این دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، مراسم افتتاح اتاق ایران شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان با حضور «ابوذر طوقانی رایزن» فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در قرقیزستان، «نظرقول ایشِکِه‌یِف» معاون زبان دولتی و مسائل اجتماعی دانشگاه ملی قرقیزستان برگزار شد.

نماینده بنیاد سعدی با ابراز خرسندی از ایجاد اتاق ایران شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان گفت، تجهیز و آماده سازی این اتاق با حمایت بنیاد سعدی و همکاری موسسه تاریخ و مطالعات منطقه ای دانشگاه ملی قرقیزستان برای تقویت و توسعه روابط فرهنگی برای شناخت و نزدیکی بیشتر دو ملت و توسعه و رفاه مشترک با توجه به سابقه طولانی فرهنگ و زندگی مشترک ایران و قرقیزستان انجام شده است.

«نظرقول ایشِکِه‌یِف» معاون زبان دولتی و مسائل اجتماعی دانشگاه ملی قرقیزستان نیز گفت، دانشمندان و شاعران مشهور ایرانی  مانند عمر خیام و فردوسی در حفظ و بسط زبان فارسی تاثیرگذار بوده اند و علی رغم پذیرفتن دین اسلام از سوی ایرانیان، زبان فارسی حفظ شد. 

وی همچنین افزود: امیدوارم این اتاق زبان فارسی که امروز افتتاح شد برای جوانان ما تأثیرگذار باشد. چون عصر حاضر دوره جهانی شدن است، انسان نیاز به یادگیری زبان‌های مختلف دارد و دانشجویان دانشگاه ما زبان‌های مختلف دنیا را یاد می‌گیرند که بین آنها زبان فارسی هم هست. امیدوارم دانشجویانی که زبان فارسی یاد می‌گیرند با فرهنگ و تمدن ایران نزدیکتر آشنا شوند و زبان فارسی را به خوبی یاد گرفته و در آینده پنجره‌ای برای توسعه روابط دو کشور باشند.

/114