تحلیل؛

ایران پرس: با ادامه جنگ غزه و افزایش اختلافات سیاسی در داخل اسرائیل، میزان مهاجرت صهیونیست‌ها از سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته‌ است؛ موضوعی که برای مقامات رژیم صهیونیستی بسیار رعب‌آور است.

«واللا نیوز» با استناد به مرکز آمار اسرائیل در این زمینه اذعان کرد: بیش از 55 هزار نفر اسرائیلی به طور قطعی از فلسطین اشغالی مهاجرت کرده‌اند که در طول تاریخ رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بوده‌است، این درحالی‌است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2024 به حدود 70 هزار نفر برسد؛ امری که به اعتراف این رسانه‌ها به شدت غیرمنتظره وغیرعادی است.

شدت گرفتن روند مهاجرت از اسرائیل درحالی است که طی سالهای گذشته مقامات رژیم صهیونیستی همزمان با ادامه اشغال اراضی فلسطینیان و شهرک‌سازی، تلاش‌های زیادی را برای جذب یهودیان از اقصی نقاط جهان به فلسطین‌اشغالی به کار بسته‌اند.

به رغم همه تبلیغات و امتیازاتی که اسرائیل برای مهاجران به تلآویوانجام داده‌است به ویژه پس از جنگ غزه و ادامه آن، روند مهاجرت از اسرائیل افزایش یافته‌است . دراین زمینه روزنامه اقتصادی «د‌مارکر» نسخه اقتصادی روزنامه هاآرتص در گزارش مفصلی اذعان کرد: از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر گذشته، موج ورود اسرائیلی‌ها به یونان به شدت افزایش یافته است و هزاران خانواده اسرائیلی اکنون یونان را به عنوان پناهگاه موقت یا دائم خود برگزیده‌اند و در آتن و دیگر شهرهای یونان از جمله کیبسیا و گلیوادا ساکن شده اند.

در واقع پس از آغاز جنگ غزه و ادامه آن توسط رژیم صهیونیستی، مشکلات سیاسی از جمله اختلافات درونی میان اعضای کابینه اسرائیل افزایش یافته است همچنین هزینه های جنگ باعث بحرانی شدن شرایط اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی شده‌است . از سوی دیگر ریسک سرمایه گذاری بالا رفته‌است. آمارها دراین زمینه نشان می‌دهد: اسرائیل از لیست 10 رتبه اول جذب سرمایه سقوط کرده است.

جنگ غزه همچنین برجایگاه تلاویو در جذب سرمایه‌های خارجی اثر گذاشته‌است به طوری که تعداد سفر سرمایه گذاران از حدود هزار و 100 در سال 2022 به کمتر از 200 نفر رسیده است.نتیجه و تبعات منفی ناشی از مهاجرت معکوس در رژیم صهیونیستی تنها به عرصه اقتصادی محدود نمی‌شود، بلکه عرصه‌های نظامی و امنیتی را نیز دربرمی‌گیرد. برای رژیم صهیونیستی که بقای خود را از ابتدا بر نظامی گری و خشونت استوار کرده است،تقویت نیروهای نظامی جوان و تازه نفس برای ارتش اهمیت حیاتی دارد و دراین موج مهاجرت ،عملا بسیاری از نیروهای واجد شرایط مهاجرت کرده و بسیاری نیز حاضر به همکاری نیستند. این موضوع نیز یکی از نگرانی‌های بسیار جدی برای مقامات صهیونیستی است .

وضعیت کنونی نشان می‌دهد شرایط در اسرائیل وخیم است. در حالیکه ادامه جنایات رژیم‌ صهیونیستی علیه فلسطینیان ساکن غزه، فشارهای بین المللی را بر تل اویو افزایش داده است؛ مشکلات اقتصادی ساکنان اسرائیل به دلیل هزینه های جنگ تشدید شده‌است همچنین فشار و سرکوب و اختلافات سیاسی حتی در کابینه تل اویو بالا گرفته است. از سوی دیگر اختلافات سیاسی ناامنی را میان ساکنان اسرائیل افزایش داده است. مجموع این عوامل سبب شده تا بسیاری از نیروهای متخصص مهاجرت کنند و بسیاری نیز در تلاش برای ترک اسرائیل هستند.« کارین هاپر»، روزنامه نگار سابق روزنامه هاآرتص و استاد دانشگاه رایخن که به تازگی از اسرائیل مهاجرت کرده‌است، دراین زمینه نوشت: دیگر هیچ امیدی به بهتر شدن اوضاع در اسرائیل ندارم، دیگر قادر به زندگی در این سرزمین غیردموکراتیک، منفور، نژادپرست و سرکوبگر نیستم.به نظر می رسد مهاجرت معکوس از اسرائیل، یکی دیگر از بزرگ‌ترین شکست‌های رژیم صهیونیستی در وضعیت کنونی است. مقامات صهیونیسم در حالی به جنایت‌های خود علیه فلسطینیان در جنگ غزه ادامه می‌دهند که عملا خود در گردابی از بی‌ثباتی سیاسی، مشکلات اقتصادی، سرکوب و فساد غوطه‌ور هستند و موج مهاجرت کنونی ضربه‌ای جدی به بقا این رژیم است.

نویسنده: آتوسا دینیاریان

112

بیشتر بخوانید:

 افزایش بی‌سابقه مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی فلسطین