ایران پرس- خانواده‌های آواره ساکن باریکه غزه تصور نمی‌کردند که اظهارات رییس عملیات آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) درباره بی‌خانمان شدن آنها، به این سرعت به واقعیت بپیوندد.

به گزارش پایگاه خبری الخلیج آنلاین، «ماتیاس شمالی» رییس عملیات آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) روز 18 آبان (9 نوامبر) در گفت وگو با خبرنگاران در شهر غزه، درباره اقدامات دردناکی که قرار بود آنروا به خاطر بحران شدید مالی درباره آوارگان ساکن غزه انجام دهد، افشاگری کرد و به بیان حقیقت پرداخت.

اقدامات دردناکی که آنروا به آنها اشاره دارد، سختی ها و دشواری های بسیاری را برای ساکنان غزه درپی خواهد داشت؛ زیرا این اقدامات فقط شامل کاهش خدمات درمانی، انسانی و آموزشی این آژانس به آوارگان و یا حتی اخراج ظالمانه صدها تن از کارکنان آنروا نیست. خودداری آنروا از پرداخت کمک هزینه اجاره منازل آوارگان فلسطینی، بی‌خانمانی آنها را به دنبال داشته است.

سرنوشت 1612 خانواده فلسطینی که در تجاوز نظامی سال 2014 رژیم اسرائیل به غزه، خانه های خود را از دست داده اند، پس از تصمیم آنروا به خودداری از پرداخت هزینه اجاره منازلشان به خاطر بحران مالی این آژانس و کاهش کمک های اختصاص یافته به آن در سال های اخیر، در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

 

تصمیم آنروا درباره قطع پرداخت کمک هزینه اجاره منازل خانواده های فلسطینی که در جنگ اخیر غزه متضرر شده اند، سبب شده است تا این خانواده ها نسبت به سرنوشت خود و ناتوانی در پرداخت اجاره بهایشان، دچار نگرانی و ترس شده و در نتیجه برخی از آنها اعتراض و اقامت در داخل دفاتر آنروا در باریکه غزه را به عنوان راه حل، مطرح کنند.

به گفته این خانواده های فلسطینی، تصمیم اخیر آنروا، صدها خانواده فلسطینی را اندوهگین کرده است؛ زیرا سرنوشت مبهمی در انتظار آنهاست.

گزارش ویژه

«محمد الغرباوی» پدر خانواده ای فلسطینی که به خاطر ناتوانی در پرداخت اجاره بها در غزه، خانواده اش باید آواره شوند، در این باره اظهار داشت، هزاران خانواده فلسطینی که در جنگ 2014 غزه متضرر شده اند، شرایط بسیار دشواری را سپری می کنند زیرا رژیم اشغالگر اسرائیل خانه هایشان را به طور کامل ویران کرده و تصمیمات آنروا نیز هر لحظه تهدیدی برای آنهاست.

این شهروند فلسطینی اقدامات صورت گرفته علیه آوارگان فلسطینی را ادامه اجرای  برنامه های اسرائیل و آمریکا برای حذف مساله آنها دانست و تصریح کرد، با پرداخت نشدن اجاره بهای خانه های این آوارگان و تصمیمات ظالمانه و غیرمسوولانه آنروا، خانواده های آواره فلسطینی، باید شب ها را در خیابان ها بگذرانند.

«سعید خله» یکی دیگر از کسانی که در جنگ سال 2014 غزه بی خانمان شده و از کمک آنروا برای پرداخت اجاره بها استفاده می کرده است، تاکید کرد، برای وادار کردن آنروا به تجدید نظر در تصمیم خود، اقدامات قابل ملاحظه ای انجام خواهیم داد.

این شهروند فلسطینی که همراه با خانواده اش نزدیک یکی از مدارس آنروا در غرب شهر غزه سکونت دارد، اظهار داشت، تحصن دائمی مقابل دفاتر و مقرهای آنروا، جلوگیری از ورود کارکنان این آژانس به این اماکن و خروج از آن، اقامت همه خانواده های آسیب دیده در داخل دفاتر و مدارس وابسته به آنروا تا زمان حل مشکلات آنها، از جمله اقداماتی است که از اواخر هفته جاری انجام خواهیم داد.

یادآور می شود که حدود یک هزار و 612 خانواده فلسطینی که در تجاوز نظامی سال 2014 اسرائیل به غزه خانه هایشان را از دست داده اند، هنوز نتوانسته اند خانه جدیدی بسازند و طی چهار سال گذشته در منازل اجاره ای که آنروا اجاره بهای آنها را پرداخت می کرده است، سکونت داشته اند.

خودداری آنروا از پرداخت هزینه اجاره بهای این خانه ها، شرایط دشواری را برای خانواده های فلسطینی ایجاد کرده است.

اقدام واشنگتن در حذف 300 میلیون دلار از مجموع کمک های مالی خود به آنروا در سال 2018، آنروا را به بحران مالی شدیدی دچار کرده است.

بر اساس برآورد سازمان ملل، آنروا برای تداوم خدمات رسانی به آوارگان فلسطینی و تأمین مواد غذایی و دارویی برای آنها، به 217 میلیون دلار نیاز دارد.

چه کسی منجی آوارگان خواهد بود؟

«عدنان ابو حسنه» مشاور تبلیغاتی آنروا در بیانیه ای مطبوعاتی به طور رسمی، توقف پرداخت هزینه اجاره بهای آوارگان فلسطینی ساکن غزه را تایید کرده است.

ابو حسنه پرداخت هزینه اجاره بهای آوارگان ساکن غزه را بخشی از برنامه فوق العاده آنروا دانست و خاطرنشان کرد، آمریکا با لغو حدود 90 میلیون دلار از کمک مالی خود به این برنامه، زمینه حذف آن را فراهم کرده است.

رییس عملیات آنروا نیز روز نهم نوامبر طی اظهاراتی با اشاره به بحران مالی 64 میلیون دلاری این آژانس، گفته بود، آنروا در سال 2019، به حدود 300 – 400 میلیون دلار برای ارائه خدمات خود، نیاز دارد.

به گفته شمالی، اقدام آمریکا در لغو کمک های مالی خود به آنروا، این آژانس را در شرایط سیاسی دشواری قرار داده است.

آمارهای رسمی نشان می دهد، رژیم اسرائیل 2 هزار و 358 باب خانه را در باریکه غزه به طور کامل ویران کرده و 13 هزار 644 خانه نیز به طور جزوی، آسیب دیده اند و دیگر قابل سکونت نیستند.

همچنین 60 مسجد به طور کامل و 109 مسجد دیگر نیز به طور جزوی متضرر شد اند.

تصمیم آنروا برای حذف پرداخت اجاره بهای خانه‌های آوارگان فلسطینی، خشم صدها خانواده فلسطینی ساکن غزه را درپی داشته و سبب تجمع آنها در مقابل دفاتر آنروا شد.

شرکت کنندگان در این تجمع اعتراضی، حذف اجاره بهای آوارگان فلسطینی به بهانه بحران مالی آنروا را محکوم کرده و از وزارت مشاغل عمومی و مسکن فلسطین در غزه خواستند تا بازسازی خانه های ویران شده را اغاز کند.

«ایاد کلوب» سخنگوی رسمی خانواده های فلسطینی که در جنگ 2014 غزه متضرر شده اند، اعتراض فلسطینیان را پیامی به آنروا برای احقاق حقوق عادلانه فلسطینیانی دانست که با تصمیمات ظالمانه این آژانس، نقض شده است.

کلوب در ادامه از تشکیلات خودگردان فلسطین، سازمان ملل و همه سازمان های بین المللی، امدادرسان و مدافع حقوق بشر خواست ضمن حمایت از مساله آوارگان فلسطینی، از برنامه های خطرناکی که برای حذف این مساله طراحی شده اند، حمایت کنند.

«طلال ابو ظریفه» عضو دفتر سیای جبهه آزادیبخش دموکراتیک فلسطین نیز آنروا را مسوول پیامدهای خطرناک ناشی از تصمیم خود درباره هزاران آواره فلسطینی ساکن غزه، مانند حذف هزینه اجاره بها دانست.

ابو ظریفه با تاکید بر این که آنروا برای حذف مساله آوارگان و اعمال فشار بر فلسطینیان، نباید به ابزاری در دستان اسرائیل و غرب تبدیل شود، تاکید کرد، این رویدادها طرحی بزرگ برای حذف مساله آوارگان فلسطینی با همه جزئیات آن در مذاکرات سیاسی آینده است.

ابو ظریفه، کشورهای عربی را نیز به همکاری با اسرائیل و آمریکا برای حذف مساله آوارگان فلسطینی متهم کرد.

یادآور می شود عربستان سعودی چند هفته پیش در اقدامی برای اجرای برنامه‌های آمریکا و اسرائیل با هدف تحت فشار قرار دادن میلیون‌ها آواره فلسطینی و فراهم کردن زمینه حذف مساله آنها، از ورود آوارگان فلسطینی که دارای گذرنامه سعودی بودند، به خاک خود جلوگیری کرده و از تمدید اقامت آوارگانی که در این کشور به سر می برند نیز، خودداری کرد.

مترجم: محب‌احمدی

133/120

بیشتر بخوانید:

همکاری مشترک اسرائیل و آمریکا علیه آنروا و آوارگان فلسطینی/ تحلیل

گزارش: تظاهرات فلسطینیان در محکومیت اقدام امریکا در قطع کمک به آنروا

واکنش جهانی به قطع کمک آمریکا به آنروا/ تحلیل