ایران پرس، "سالومه زورابیشویلی" رییس جمهوری گرجستان در فرانسه گفت: کشورش متوقف نخواهد شد و به کوبیدن در اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.

"سالومه زورابیشویلی" طی سخنانی در موسسه مطالعات سیاسی پاریس، افزود، گرجستان به تلاش های خود برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد. 

باید گفت: اظهارات اخیر رئیس جمهوری 66 ساله گرجستان نشان دهنده تمایلات شدید وی برای همگرایی با اتحادیه اروپا است.

 کشورهایی که از اروپای شرقی و مرکزی پس از پایان جنگ سرد به اتحادیه اروپا پیوسته اند، در مقایسه با کشورهایی که در نوبت پیوستن به این اتحادیه قرار دارند، وضعیت چندان مطلوب تری ندارند.

 پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا برغم امتیازات زیاد بر روی کاغذ، در عمل نمی تواند وضعیت داخلی گرجستان را متحول سازد. با وجود این به نظر می رسد، رئیس جمهوری گرجستان صرفا" با هدف راضی نگه داشتن مردم این کشور بویژه آن دسته از مخالفان دولت تفلیس که نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری گرجستان را به رسمیت نمی شناسند، به طرح اظهارات احساسی در زمینه پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا اقدام کرده است. 

اظهارات خانم "سالومه زورابیشویلی" درباره در انتظار ماندن پشت درهای بسته اتحادیه اروپا در حالی است که، اکثر مردم نزدیک به چهارمیلیون نفری گرجستان، خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا هستند.

بر اساس نتایج نظرسنجی اجتماعی - که ازسوی موسسه آمریکایی "دموکراتیک ملی" (NDI) در تابستان سال 2018 میلادی انجام شد - بیش از 80 درصد از شهروندان گرجستان از پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا حمایت می کنند.

در واقع، مردم گرجستان تنها حامی آن دسته از سیاستمداران گرجی هستند که برای اروپایی شدن گرجستان تلاش می کنند.

با وجود این تمایلات و گرایش های شدید مردم گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا، به نظر می رسد این کشور فاقد برخی از استانداردهای اروپایی شدن است.

تنش با روسیه و معضل دو منطقه استقلال طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی، از جمله مشکلات گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا و همچنین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- است.

در این ارتباط، "آلکسی پتریاشویلی" وزیر اسبق دولت گرجستان در امور همگرایی یورو - آتلانتیک و اروپا و کارشناس برجسته پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا، پیش تر در یک کنفرانس بین المللی به مناسبت هفته ناتو در شهر تفلیس، گفته بود: "مسیر ورود به ساختارهای یورو آتلانتیک و مطالبه عضویت دراتحادیه اروپا و ناتو توسط برخی نیروهای سیاسی گرجستان در دستور کار قرار دارد و این خواسته اکثریت مردم کشور و جناح های سیاسی و اجتماعی کشور است".

پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا و قراردادها و برنامه ریزی های آن برای سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه ریزی شده است. گرجستان با برخی از استانداردهای ورود به اتحادیه اروپا فاصله زیادی دارد.

با وجود این، برغم اقدام همزمان سه کشور حوزه قفقاز جنوبی برای پیوستن به اتحادیه اروپا، شکی نیست که ، گرجستان از دو کشور دیگر این حوزه یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان پیشی گرفته است.  139/118

نویسنده: محمد علی طالبی خاکیانی

بیشتر بخوانید:

عزم گرجستان برای ورود به اتحادیه اروپا و ناتو