در سایه تشدید تنش‌ها میان مسکو و تفلیس، تظاهرات گسترده ضد روسی در گرجستان همچنان ادامه دارد. 

به گزارش ایران پرس، هزاران نفر روز یکشنبه برای چهارمین روز متوالی ضد روسیه و مقامات گرجستان در خیابان های تفلیس پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان اقدام «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای لغو پروازهای میان این کشور و گرجستان را غیرقابل قبول خواندند.

پیشتر معترضان درخواست سازمان‌دهندگان اعتراضات در تفلیس را برای توقف تظاهرات تا شنبه شب رد و اعلام کرده بودند قصد ندارند تظاهرات را ترک کنند و به خانه هایشان بازگردند.

روز پنجشنبه حضور «سرگئی گاوریلوف» نماینده دومای روسیه در جایگاه ریاست مجلس گرجستان طی نشست مجمع نمایندگان پارلمان کشورهای  ارتدوکس در تفلیس با اعتراضات و درگیری شدید بین مخالفان دولت و پلیس  در این کشور روبه رو شد و این اقدام «ایراکلی کوباخیدزه» Irakli Kobakhidze رییس مجلس گرجستان را مجبور به استعفا کرد.

رسانه های گرجستان از زخمی شدن صدها شهروند گرجی در درگیری با نیروهای پلیس خبرداده و اعلام کردند، وضعیت برخی از مجروحین وخیم است.

«سالومه زورابیشویلی» Salome Zourabichvili رییس جمهوری گرجستان نیز همزمان با تظاهرات مردمی در این کشور در سخنانی روسیه را دشمن و اشغالگر خواند و گفت، این کشور در حال گسترش ناآرامی در گرجستان است.

«دیمیتری مدودف» نخست وزیر روسیه با رد ادعای رییس جمهوری گرجستان گفت، مسکو این اظهارات را تلاشی عمدی برای تشدید تنش میان دو کشور تلقی میکند.

حزب اپوزسیون جمهوریخواه گرجستان اعلام کرده است، تظاهرات ضد روسی تا استعفای وزیر کشور، آزادی معترضان بازداشت‌ شده و مذاکره در خصوص برگزاری یک انتخابات پارلمانی زودهنگام ادامه خواهد داشت.

ارتش روسیه در سال 2008 در حمایت از منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی در گرجستان مداخله نظامی کرد. تنش ها از آن زمان میان تفلیس و مسکو تشدید شده است.

116

بیشتر بخوانید:

تلاش رئیس جمهوری جدید گرجستان برای تخریب رابطه با روسیه / تحلیل

گرجستان: شرایط برای برقراری روابط میان تفلیس و مسکو فراهم نیست