شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه ای را با هدف تقویت همکاری های جهانی برای مقابله با تخریب و قاچاق میراث فرهنگی به عنوان بخشی از منابع مالی گروه های تروریستی به تصویب رساند.

به گزارش ایران پرس به نقل از ایرنا، اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به اتفاق آرا قطعنامه ای را که در آن بر ضروت همکاری های گسترده تر جهانی برای جلوگیری از تخریب و قاچاق میراث فرهنگی از سوی گروه های تروریستی به تصویب رساندند.

در این قطعنامه مقابله با گروه های تروریستی و قطع کمک های مالی به این گروه ها، یکی از راه های جلوگیری از بین رفتن میراث فرهنگی، شناخته شد.

در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل، «جفری فلتمن» معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل در گزارشی به اعضای شورا، تصویب این قطعنامه را ضامنی برای حفظ آثار فرهنگی جوامع مختلف توصیف کرد.

ایرینا بوکووا سرپرست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی این نهاد بین المللی، دفاع از میراث های فرهنگی را بخشی از دفاع و حراست از جان انسان ها دانست و از جامعه جهانی خواست تلاش های خود برای حفاظت از این آثار افزایش دهند.

این قطعنامه سازمان ملل در حالی به تصویب رسید که سال گذشته گروه های تروریستی در عراق و سوریه با غارت و از بین بردن امکان میراث فرهنگی این دو کشور خسارت و جنایات جبران ناپذیری را در این حوزه مرتکب شدند. 

گروه های تروریستی تکفیری در منطقه در راستایی اهداف توسعه طلبانه غرب در خاورمیانه و با حمایت های برخی کشورهای غربی وعربی شکل گرفت.118

بیشتر بخوانید:

تاکید جامعه جهانی بر حفاظت از میراث فرهنگی در برابر جنگ و تروریسم

تاکید بیانیه پایانی کنفرانس میراث فرهنگی و تمدنی ایران و جهان مالایی بر گسترش صلح و رونق جهانی

گشایش کنفرانس بین المللی میراث فرهنگی و تمدنی مشترک ایران و جهان مالایی در مالزی