ایران پرس: به گفته تیم مذاکره کننده «احمد مسعود» با دولت طالبان، دو طرف در گفت وگوهای خود در چاریکار ولایت پروان افغانستان با آتش بس تا حصول نتیجه توافق کردند.

«احمد مسعود» تحت عنوان «جبهه مقاومت ملی افغانستان با گروه طالبان در پنجشیر وارد نبرد شده است.

اگرچه گروه طالبان که از یازده ماه پیش مجددا به حاکمیت در افغانستان بازگشته است با کمک هوایی و موشکی ارتش پاکستان موفق به تصرف پنجشیر شد، اما پذیرش گفت وگو با این جبهه از سوی طالبان نشان می دهد که گروه طالبان همچنان احمد مسعود و شبه نظامیانش را مخالفی موثر و تاثیر گذار بر تحولات افغانستان می داند و از طریق گفت وگو درصدد است آنرا در مسیر صلح قرار دهد، اما این به معنای پذیرش مخالفان به مشارکت در قدرت از سوی طالبان نیست.

«علی واحدی» کارشناس افغان در این باره می گوید: "هدف مخالفان از درگیر شدن با طالبان حضور در قدرت با تشکیل دولت فراگیر است که از دیدگاه طالبان موضوعیت ندارد و پذیرفته شده نیست."

تیم های مذاکره کننده احمد مسعود و طالبان در حالی امیدوار به نتیجه هستند که اساسا در مورد محور گفت وگوها اختلاف نظر اساسی دارند. طالبان خواهان کنار گذاشتن سلاح از سوی احمد مسعود است اما وی خواهان تغییر ساختار سیاسی مد نظر طالبان و تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروههای سیاسی است. 

با این حال  تمایل دو طرف به گفت وگو بیانگر نگرانی آنها از پیامدهای ادامه جنگ است که عمدتا متوجه گروه طالبان می‌باشد که به عنوان گروه حاکم می کوشد خود را حاکم و مسلط بر امور افغانستان نشان دهد.

«سید حسین حسینی» کارشناس افغان در این باره می گوید: "طالبان به هیچ عنوان قصد شریک کردن سایر اقوام و گروههای سیاسی در قدرت را ندارد و همچنان نگاه انحصارگرایانه به ان دارد. این در حالی است که چنین سیاستی تجربه شکست خورده در افغانستان حتی در دوره اول حاکمیت طالبان است."

در هر حال، به نظر می رسد بیش از گروه‌های مخالف، طالبان به حصول نتیجه با آنها نیاز دارد و بایستی به گونه ای مواضع خود را در مذاکرات منعطف کند که امکان حصول توافق با گروه‌های مخالف ایجاد شود.

در غیر اینصورت گفت وگوهای بدون حاصل موجب اتلاف وقت و لاینحل ماندن مشکلات مردم افغانستان خواهد شد، زیرا جامعه جهانی طالبان را به عنوان حاکم جدید این کشور شناسایی نکرده و موقعیت این گروه نیز در عرصه سیاسی افغانستان انگونه که طالبان انتظار دارد تثبیت شده نیست.

نویسنده: مجید وقاری

117