نشست خبری احسان خاندوزی صبح روز سه شنبه ۲۸ آذرماه با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه به ۳۹.۲ درصد کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: البته این به معنای کاهش قیمت ها نیست ولی کاهش سرعت افزایش قیمت ها در ۸ ماهه امسال از ۵۵ به ۳۹.۲ درصد نشان دهنده تدابیر کنترل تورم مؤثر بوده است.

خاندوزی مطرح کرد: در بخش صنعت و معدن در شرایطی در ۶ ماهه امسال رشد ۸ درصدی داشتیم که در ۶ ماهه سال قبل نیز رشد ۵.۲ درصدی رقم خورده بود. بنابراین رشدهای امسال در تداوم روند رسد سال گذشته رقم خورده است و رشد مقطعی نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: تورم ماهانه تولیدکننده در مهر ماه ۱.۵ درصد بود که در آبان ماه به ۸ دهم درصد کاهش یافت. در حوزه صنعت هم این شاخص به صفر رسیده است.

 

تلاش دولت برای جذب سرمایه گذاران در حوزه بهینه سازی مصرف

 

وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پرس با اشاره به کاهش درآمدهای ارزی و نفتی در دهه گذشته افزود: با توجه به این موضوع،امکان تقویت ساختارها در اقتصاد ضعیف شد.

خاندوزی تاکید کرد: در دهه گذشته گاهی ناچار به واردات حامل های انرژی شدیم.

وی گفت: سیاست دولت تمرکز بر کاهش ناترازی ها از طریق حل خام فروشی و بهینه سازی مصرف است  که در حوزه انرژی کم هزینه و‌ زودبازده هستند.

خاندوزی با بیان اینکه در تابستان امسال، رشد اقتصادی با نفت به ۷.۱ درصد و بدون احتساب نفت، به ۴.۲ درصد رسیده است، عنوان کرد: همچنین نرخ بیکاری تابستان امسال به کمترین میزان خود در ۴ دهه اخیر یعنی عدد ۷.۹ درصد کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: با توجه با کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، می‌توان اذعان داشت که سیاست‌های دولت برای خروج کشور از دوره رکود موثر بوده و نظری که برخی در خصوص بی کیفیت بودن رشد اقتصای مطرح کرده اند، درست نیست.

 

افزایش حداقل دستمزد 

 

وزیر اقتصاد با اشاره به نظر دولت برای افزایش حداقل دستمزدها گفت: از اظهارات مرتضوی درباره افزایش حداقل دستمزد کارگران سوءبرداشت شده بود. سیاست افزایش حداقل حقوق کارگران یک سیاست درست است، نه دولت و نه وزیر محترم کار قائل نیستند که این سیاست غلط است. افزایش حداقل دستمزد برای طبقات کارگران در شرایط تورمی قطعا درست است، اما این افزایش نباید منجر به تخریب فضای شغلی کارگران باشد. زیرا افزایش بیش از اندازه حداقل دستمزد می‌تواند منجر به شکل‌گیری شغل غیر رسمی شود؛ قطعا خود جامعه کارگری این موارد را در نظر دارند.با این رویکرد دولت هیچ مخالفتی با افزایش دستمزدها ندارد.

وی تاکید کرد: بنابر اطلاع من ادغام هیچ کدام از صندوق‌های بازنشستگی در دستور کار نیست اما اصلاح مدیریت در برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای صندوق کشوری و شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی چندین ماه است که در دستور کاراین وزارت خانه بوده و پیگیری می‌شود.

 

تورم را انکار نمی‌کنیم 

 

سخنگوی اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم بنایی بر انکار واقعیت‌های اقتصادی ندارد؛ یادآورشد: فشاری که تورم در طول ۶ سال اخیر به زندگی مردم وارد کرده است غیرقابل انکار و واقعیت دردناکی است که از اولویت‌های اقتصادی رئیس‌جمهور و دولت است.دولت سیزدهم تلاش کرده که وضعیت رکود تورمی موجود در اقتصاد ایران را از دو جنبه در سیاست‌های خود ترمیم کند.

وی بیان کرد: در بخش رشد اقتصادی با اعمال سیاست‌های موجود توانستیم رشد اقتصادی را به نقاط مثبت برسانیم و بیکاری را کاهش دهیم.در خصوص تورم نیز تلاش شد موتورهای فعال تورم ساز مهار شود. از جمله آن‌ها می‌توان به مهار رشد نقدینگی اشاره کرد.

116

بیشتر بخوانید:

خاندوزی: صنعت بیمه در توسعه بین المللی گام‌های خوبی برداشته است

خاندوزی: جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران به حدود 9 میلیارد یورو رسید

خاندوزی: دولت براي رسيدن به درآمدهای غير نفتی، برنامه ريزی دارد