ایران پرس- وزیر دفاع ارمنستان گفت: کشورش از روسیه، 12 فروند جنگنده سوخو-30 اس.ام خریداری کرده است.

"داوید تونویان" در گفت وگو با خبرنگاران در ایروان گفت: ارمنستان درنظر دارد تا پایان سال 2019 چهار فروند از جنگنده های خریداری شده از روسیه را تحویل بگیرد.

وزیر دفاع ارمنستان افزود، کشورش در حال نوسازی و جایگزین کردن تسلیحات و تجهیزات قدیمی خود با تسلیحات روسی است.

گفتنی است، جنگنده چند منظوره "سوخو-30 اس.ام" جنگنده نسل چهارم  است که سرعت آن تا 2125 کیلومتر در ساعت می رسد و تا ارتفاع 17 هزار متری اوج می گیرد.

این جنگنده می تواند بمب های هدایت شونده و موشک های غیرهدایت شونده تا وزن هشت تن را حمل کند.

 "سوخو-30" برای نبردهای هوایی و پوشش دفاعی نیروی زمینی و تجسس هوایی نیز مناسب است و رقیب "اف-15" آمریکا به حساب می آید.

این اقدام ارمنستان در پی این صورت میگیرد که جمهوری آذربایجان با خریدهای نظامی خود توانست موازنه قوا را به سود خود تغییر دهد. این کشور در طول سال گذشته با قراردادهای نظامی که عمدتا با رژیم صهیونیستی و روسیه امضا شدند توانایی خود را در بخش های پهپادی، توپخانه ای و تهاجمی و دفاعی بهبود ببخشد.

اقدام جمهوری آذربایجان به خرید نظامی و از بین رفتن موازنه قوا بین این کشور و ارمنستان موجب شده است که ایروان به با توجه به مناقشه قره باغ نسبت به نیات آذربایجان نگران باشد. از همین رو ایروان نیز به دنبال خرید تسلیحات نظامی از بازیگران مختلف است تا بتواند موازنه قوا را به سود خود تغییر دهد.

اکنون خرید جنگنده "سوخو 30" به ارمنستان این امکان را می بخشد تا بتواند توانایی تهاجمی خود را در ابعاد مختلفی تقویت کند. در کنار نقش حمایت از نیروهای نظامی، نقش اصلی کسب برتری هوایی را به عهده دارد.

این ویژگی ها به ارمنستان این توانایی را می بخشد تا در نبردی احتمالی کنترل موثری بر میدان هوایی نبرد اعمال کند و از این طریق مانع عملیات نیروی هوایی جمهوری آذربایجان علیه نیروهای زمینی خود شود.

تجربه جنگ های مختلف همچون جنگ خلیج فارس ثابت کرده است که برتری هوایی نقش تعیین کننده ای در پیروزی و پیشروی نیروهای زمینی دارد.

چرا که نیروی زمینی دشمن در صورت فقدان برتری هوایی زمین گیر شده و امکان مقاومت و مانور خود را از دست خواهد داد. همچنان که "جیمز براون" کارشناس نیروی هوایی آمریکا نیز تاکید می کند، "هیچ کشوری با داشتن برتری هوایی در جنگ شکست نخورده است."

با این حال هر دو کشور بایستی توجه کنند که جنگ بدترین گزینه ای است که می توانند انتخاب کنند. در صورت انتخاب جنگ سرمایه های هر دو کشور نابود خواهد شد و مردم دو کشور در این کشمکش نظامی جان و فرصتهای پیشرفت خود را از دست خواهند داد.

از این رو دیپلماسی و رعایت حسن همجواری بهترین و موثرترین راهبرد برای حل بحران میان دو کشور است.  139/117

نویسنده: منوچهر شفیعی

بیشتر بخوانید:

هشدار ارمنستان به اسرائیل درباره راه انداختن مسابقه تسلیحاتی در منطقه

دیدار نخست وزیران ارمنستان و روسیه/تحلیل

درخواست ارمنستان برای توقف فروش سلاح به جمهوری آذربایجان/تحلیل