تحلیل؛

ایران پرس: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اسرائیل خواست تا عملیات نظامی خود در کرانه باختری را متوقف کند.استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که گوترش از آخرین تحولات در کرانه باختری «عمیقاً نگران» است و «به شدت تلفات جانی از جمله کودکان را محکوم می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: گوترش از اسرائیل می‌خواهد به تعهدات مربوطه خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه عمل کند و اقداماتی را برای محافظت از غیرنظامیان و تضمین امنیت آنها اتخاذ کند. او از نیروهای امنیتی می خواهد که حداکثر خویشتن داری را از خود نشان دهند و از نیروی کشنده فقط  به عنوان آخرین راه حفظ جان استفاده کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی عملیات گسترده‌ای را در شمال کرانه باختری از بامداد چهارشنبه آغاز کرده است. حملات نظامیان صهیونیست به سه اردوگاه جنین، نور الشمس و الفارعه در کرانه باختری متمرکز شده است. رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابع آگاه در ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کردند که این حملات علیه کرانه باختری گسترده‌ترین حملات طی ۲۲ سال گذشته به شمار می‌رود. تاکنون ۱۱ فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در شهر جنین و اردوگاه الفارعه واقع در شمال کرانه باختری شهید شده اند. روزنامه «یدیعوت آحارنوت» نوشت که عملیات در شمال کرانه باختری چند روز به طول خواهد انجامید و بالگردها و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز در آن مشارکت خواهد داشت.رادیو رژیم صهیونیستی هم گزارش داد که عملیات در شمال کرانه باختری، بزرگترین عملیات از سال ۲۰۰۲ میلادی در این منطقه خواهد بود.

 این در حالی است که «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خواهان تخلیه موقت کرانه باختری شده است..رژیم صهیونیستی پس از عملیات هفتم اکتبر علاوه بر آغاز جنگ در نوار غزه، حملات وسیعی را در کرانه باختری انجام داده و تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر بازداشت شده‌اند.همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی، شهرک‌نشینان مسلح صهیونیست نیز ضمن افزایش حملات شان به فلسطینی‌ها، بر حجم تخریب و ایجاد محدودیت‌ها برای اهالی کرانه باختری افزوده‌اند.

به نظر می رسد رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در جنگ غزه که اکنون دهمین ماه آن نیز رو به پایان است در صدد است تا با حمله به کرانه باختری و اخراج ساکنان فلسطینی آن به بهانه مقابله با فعالیت گروههای مقاومت در این منطقه شکست خود در جنگ غزه را تا حدی پوشش داده و در عین حال توازن جمعیتی را به نفع شهرک نشینان صهیونیست به هم بزند. با این حال همانند آنچه تاکنون در جریان جنگ غزه رخ داده است ارتش اسرائیل به جای مبارزه مستقیم با گروه های مقاومت فلسطینی،مردم عادی به خصوص کودکان و زنان را هدف قرارداده و غیر  نظامیان را به خاک و خون می کشد.

جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین حمله گسترده نظامیان صهیونیست به کرانه باختری را محکوم کرده وجهاد اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: دشمن در تلاش است تا واقعیت‌های میدانی جدیدی را با هدف تسخیر و الحاق کرانه باختری اشغالی و گسترش حاکمیت خود بر مقدسات ما در جنگی وجودی علیه مردم فلسطین تحمیل کند.در این بیانیه آمده است که لشکرکشی به کرانه باختری اشغالی در چارچوب برنامه‌های دشمن برای تحمیل کنترل بر شهر بیت المقدس و مسجد مبارک الاقصی صورت می‌گیرد.

به رغم اینکه ارتش رژیم صهیونیستی در حمله گسترده به کرانه باختری همانند باریکه غزه ، اهداف غیر نظامی را آماج حملات خود قرار داده اما این بار نیز آمریکا به عنوان متحد استراتژیک اسرائیل چشم خود را بر این یورش غیرانسانی بسته و صرفا خواهان کاهش تلفات شده است. در این راستا یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با تاکید  بر اینکه آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تهدیدات علیه امنیتش حمایت می کند گفت «در عین حال، اسرائیل باید این حمله را به گونه ای انجام دهد که تلفات غیرنظامیان و آسیب به زیرساخت های غیرنظامی حداقل باشد.» بدین ترتیب باید گفت که  واشنگتن این بار نیز همانند جنگ غزه  چراغ سبز آشکاری به تل آویو برای حمله گسترده به غیر نظامیان و تاسیسات عمومی و حتی منازل فلسطینی ها در کرانه باختری داده است.

با این حال علاوه بر سازمان ملل که از زبان دبیر کل آن خواهان توقف یورش نظامی رژیم صهیونیستی به کرانه باختری شده دیگر کشورها و حتی برخی کشورهای اروپایی خواهان توقف این حملات شده اند. در این زمینه حجه لحبیب وزیر خارجه بلژیک بر توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری تاکید کرد و گفت که این رژیم باید به قوانین بین‌المللی پایبند باشد.

علاوه براین ، جوزپ بورل نیز علیه سخنان اخیر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی موضع گیری کرده است. بورل چهارشنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: عملیات بزرگ اسرائیل در کرانه باختری اشغالی نباید پیش‌زمینه گسترش جنگ از غزه و تخریب تمام عیار باشد.وی هشدار داد که اظهارات کاتس «خصوصا در مورد تخلیه ساکنان فلسطینی [از کرانه باختری] موجب دامن زدن به بی‌ثباتی بیشتر می‌شود.»کاتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در توجیه عملیات کنونی این رژیم در کرانه باختری ادعا کرده که باید با تهدیدات موجود در کرانه باختری همانند نوار غزه برخورد کرد.وی در سخنان بی سابقه ای گفته است که  کرانه باختری باید به طور موقت تخلیه شود، این یک جنگ علیه همه چیز است.

بدین ترتیب به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی قصد اقدامات اساسی وبنیادین در کرانه باختری از جمله بیرون راندن فلسطینی ها از منازل و مزارع شان را داشته و هر چند از زبان کاتس این اقدام را موقت خوانده اما با توجه به هدف کلی تل آویو یعنی بیرون راندن اجباری فلسطینی ها از سرزمین خود ، در صورت عدم فشارهای منطقه ای و بین المللی برای جلوگیری از این اقدام غیر قانونی، موج مهاجرت  اجباری جدیدی شکل می گیرد. هدف صهیونیست ها اخراج انبوه فلسطینی ها از کرانه باختری و بیت المقدس و جایگزینی صهیونیست ها به جای آنها است. در حالی که اسرائیل در جنگ 1967 کرانه باختری و قدس شرقی را به اشغال درآورده و طبق قطعنامه های سازمان ملل به خصوص قطعنامه 242 شورای امنیت موظف به تخلیه این این مناطق است. اکنون تل آویو با برخورداری از حمایت های همه جانبه واشنگتن در صدد اخراج ساکنان فلسطینی و در نهایت الحاق رسمی این مناطق به فلسطین اشغالی است.

116