به گزارش خبرگزاری ایران پرس، در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی، مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیتالله الحرام ایران، صبح امروز (دوشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
بخشهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار به شرح زیر است:
امسال، حج ما حج برائت است بنابر تعالیمی که جناب ابراهیم به ما داده است. البته از اول انقلاب برائت در حج وجود داشته است، جاری شده است، باید هم بماند و باشد لکن حج امسال بالخصوص حج برائت است.
این حوادثی که در غزه پیش میآید و این حادثهی عجیب، عظیم، این آشکار شدن چهرهی خونآشام یک مجموعهی برخاستهی از تمدن غربی، اینها چیزهایی است که توجه به آن، مخصوص امروز و اینروزها نیست، این در تاریخ خواهد ماند.
آنچه که امروز دارد اتفاق میافتد در غزه و فلسطین، این حملات وحشیانه و سگ هار صهیونیست و عناصر خونآشام صهیونیست، از یک طرف، آن مظلومیت و در عین حال مقاومت مردم مسلمان غزه، از یک طرف، هرکدام یک نشانهی عظیم و شاخصی است که در تاریخ میماند. اینها شاخصهای مهمی است که راه را به آیندهی بشریت نشان خواهد داد.
حضرت ابراهیمِ رحیم و رئوف و ودود که برای قوم لوط شفاعت میکند، برای عاصیها طلب مغفرت میکند، برای کفاری که ستیزهگری ندارند معتقد است که به آنها باید نیکی کرد، همین ابراهیم در یک جا هم اینجور محکم میایستد و اظهار برائت میکند: «إِنَّا بُرَآءُ مِنکُمْ» ما برائت داریم از شما «وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ» بین ما و شما دشمنی، دشمنی آشکاری است، ما صریحاً با شما دشمنیم و دشمنی میکنیم. اینها کیاند؟ آن کسانیاند که ستیزهگری میکنند دیگر.
«إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُوا عَلَىٰ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ» آن کسانی که شما را به قتل میرسانند، با شما میجنگند، شما را از خانه و دیارتان بیرون میکنند یا کمک میکنند به کسانی که شما را از خانه و دیار بیرون کردند، با اینها حق ندارید ارتباط برقرار کنید، دوستانه، دست دوستی به اینها بدهید. حق ندارید. یعنی بینتان دشمنی باید باشد.
خب امروز کیست در دنیا که با مسلمانها دشمنی میکند، ستیزهگری میکند، آنها را میکشد؟ زنشان را، مردشان را، فرزندشان را، آنها را از خانه و دیارشان بیرون میکند. آن کیست؟ دشمن صهیونیست در قرآن روشنتر از این توصیف بشود؟ فقط هم دشمن صهیونیست نیست. «وَظَاهَرُوا عَلَىٰ إِخْرَاجِکُمْ» کسانی که کمک میکنند به او. کی کمک میکند؟ اگر کمک آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی قدرت داشت، جرأت داشت که این جور وحشیانه با مردم مسلمان، با زن و مرد، با کودک در آن محیط محدود این جور رفتار بکند؟ نمیشود با این دشمن با روی خوش برخورد کرد. نمیشود با آنها باملایمت رفتار کرد، چه آنی که مباشر قتل است، چه آنی که معاون قتل است، پشتیبان قتل است، چه آنی که خانه را ویران میکند، چه آنی که از ویرانکنندهی خانه پشتیبانی میکند. «وَمَن یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» آیهی قرآن است.
اگر با اینها دست دوستی داد کسی، این ستمگر است، ظالم است. «أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ» این است. نص قرآن، آیات قرآن اینهاست. پس برائت امسال از همیشه بارزتر است. حج امسال حج برائت است.
یک عنصر اساسی حج، مسئلهی وحدت است، مسئلهی یکپارچگی است، مسئلهی یکی دیدن است، مسئلهی ارتباط با آحاد مسلمان است. ارادهی الهی، ارادهی تشریعی الهی بر این قرار گرفته است که آحاد مسلمانها به هم نزدیک بشوند، همدیگر را بشناسند، با هم همفکری کنند، با هم تصمیم بگیرند، خلأ بزرگ امروز ما این است با هم تصمیم بگیرند. یکجا جمع بشوند که این جمع شدن، یک خروجی مطلوبی برای عالم اسلام داشته باشد، بلکه برای بشریت داشته باشد. ما دنبال این هستیم. البته مقدمهاش تفاهم است؛ از ملیتها عبور کردن، از تفرّقهای مذهبی و فرقهای عبور کردن.
امروز فلسطین به پشتیبانی دنیای اسلام احتیاج دارد. بله، جمهوری اسلامی منتظر این و آن نماند و نمیماند، لکن اگر چنانچه دستهای قوی ملتهای مسلمان و دولتهای مسلمان از اطراف بیایند همراهی بکنند، تأثیرش خیلی بیشتر میشود. دیگر این جور این حالت رقتبار مردم فلسطین دیگر ادامه پیدا نمیکند. این وظیفه است. شما که آمادهاید، خدا کاری کند دنیای اسلام آماده بشود.
در حج ذکر یک عنصر بسیار مهم است. از اول تا آخر حج شما نگاه کنید از احرام و مقدمات احرام تا انجام عمره، بعد احرام حج، بعد وقوف و بقیهی اعمال حج، سر تا پا متضمن ذکر و یاد خداست.
این ذکر منشأ زندگی است مهمش این است وقتی ما یاد خدا در دلمان بود و خشیت الهی بر اثر یاد خدا در دل ما سایه افکند این در حرکت زندگی ما، در ارادهی ما، در عزم ما، در تصمیمگیریهای بزرگ ما اثر خواهد گذاشت ملتی که احتیاج دارد به کارهای اساسی و بزرگ آحادش باید با ذکر خدا مأنوس باشد.
اگر ما متذکر باشیم، «وَٱذۡکُرُواْ ٱللَّهَ کَثِیرٗا لَّعَلَّکُمۡ تُفۡلِحُونَ» دنبال ذکر فلاح است فلاح فقط رستگاری معنوی و روحی نیست. فلاح یعنی؛ موفقیت، یعنی نجاح، یعنی در همهی کار، در همهی کارها به هدف و مقصد دست یافتن اینها ناشی از ذکر است.
117