ایران پرس - «نجیب رزاق» نخست وزیر مالزی با حضور در دادسرای کوالالامپور پایتخت این کشور در 25 مورد تفهیم اتهام شد.

21 اتهام از اتهامات رزاق در رابطه با پولشویی است و چهار مورد دیگر به استفاده نامشروع از قدرت مربوط می‌شود.

وی متهم است در دوره ریاست خود بر دولت مالزی برای ارتکاب این جرایم صدها میلیون دلار دریافت کرده است. نخست وزیر سابق مالزی پیش از این به سوءاستفاده از قدرت و خیانت در امانت متهم شده بود.

دادستانی مالزی نجیب رزاق را به اختلاس 681 میلیون دلار از اموال عمومی صندوق سرمایه گذاری دولتی متهم کرده است؛ صندوقی که به ابتکار رزاق تاسیس شده بود.

گزارش: محاکمه نجیب رزاق در دادگاه عالی مالزی

نخست وزیر سابق مالزی تمامی موارد اتهامی را رد کرده و خود را بی‌گناه می داند.

 با پیروزی ائتلاف امید به رهبری «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی عربستان در ماه می 2018، پیگیری پرونده اتهام فساد مالی نجیب رزاق در دستور کار قرار گرفت.

عمده اتهام فساد مالی نجیب رزاق به همکاری با عربستان مربوط می شود که دریافت کمک مالی از این کشور برای مبارزات انتخاباتی مالزی بخشی از آن محسوب می شود.

به همین دلیل، «ماهاتیر محمد» نخست وزیرمالزی با اشاره به اذعان دریافت کمک مالی از عربستان توسط «نجیب رزاق» گفته بود با توجه به عدم انکار این مسئله از سوی این کشور، دخالت ریاض در امور داخلی مالزی امری قطعی است.

اهداف و فعالیت های شوم عربستان در مالزی

این گمانه وجود دارد که پرداخت صدها میلیون دلار از سوی عربستان به نخست وزیر سابق مالزی، ارائه رشوه درقبال جلب موافقت وی برای تاسیس مراکزی در این کشور از سوی ریاض بوده که تحت پوشش فعالیت های فرهنگی، به ترویج تفکرات افراطی و کمک به گروه های تروریستی محلی اهتمام داشته است.

بدنبال روشن شدن اهداف شوم عربستان از تاسیس مراکز فرهنگی درمالزی برای دولت ماهاتیر محمد، مقامات کوالالامپور چندی پیش تصمیمات قاطعی درقطع برخی همکاری ها با ریاض اتخاذ کردند.

پس از آنکه وزارت دفاع مالزی در بیانیه ای از توقف فعالیت پروژه موسوم به مرکز صلح ملک سلمان (پادشاه عربستان) که در دوره نخست وزیری «نجیب رزاق» درکوالالامپور فعال شده بود، خبر داد: ماه گذشته ماهاتیر محمد هم بر لزوم متوقف شدن هر گونه همکاری با عربستان در جنگ یمن تاکید کرد.

این دیدگاه وجود دارد که تصمیم دولت مالزی برای توقف برخی همکاری ها با عربستان به خصوص درباره فعالیت پروژه موسوم به مرکز صلح و مشارکت در جنگ یمن، اقدام هوشمندانه ماهاتیر محمد در مقابله با سناریوهایی خصمانه ریاض درترویج تفکرات افراطی و وهابی در مراکز فرهنگی خود دردیگرکشورها با هدف تربیت و جذب افراد برای اقدامات تروریستی است.

«دنیس ایگنانتیوس» سفیرسابق مالزی در شیلی و آرژانتین با تاکید بر خطرناک بودن تفکرات وهابی برای این کشور جنوب شرق آسیا و هزینه یکصد میلیارد دلاری عربستان برای ترویج وهابیت می گوید: "مالزی باید با بمب ساعتی وهابیت که با پول عربستان کوک میشود؛ مقابله کند."

پیروزی ائتلاف امید در مالزی و برنامه ماهاتیر محمد برای توقف اقدامات شوم عربستان در آن کشور در پوشش فعالیت های فرهنگی و همچنین خارج از شدن از مشارکت در جنگ یمن، شکست دیگری برای سیاست های جنجالی وخصمانه ریاض در منطقه بود.

با توجه به ابزار مالی عربستان برای تطمیع مقامات برخی کشورهای منطقه برای موافقت با تاسیس مراکزی که هدف اصلی آن ترویج اندیشه های وهابی و افراطی در پوشش فعالیت فرهنگی است این زنگ هشدار برای عمران خان نخست وزیر پاکستان که به تازگی به ریاض سفر کرد،به صدا در آمده است.

تصویب بسته کمک ده میلیارد دلاری عربستان به پاکستان در جریان دیدار عمران خان با مقامات عربستان، این نگرانی را ایجاد کرده که حزب حاکم تحریک انصاف هم همانند دولت های پیشین اسلام آباد با مسئله کمک های مالی دردام بازی خطرناک ریاض برای گسترش گروه های افراطی و مدارس مروج تفکرات وهابی، گرفتار بشود.

 نویسنده: محمدرضا عسگری

بیشتر بخوانید:

مالزی؛ نجیب رزاق در دادگاه+ ویدئو