تحلیل:

ایران پرس: موج راستگرایی افراطی به اتریش رسید و «حزب آزادی اتریش» (FPO) برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم موفق به اکثریت نسبی کرسی‌های پارلمان این کشور شد. 

 

«حزب آزادی اتریش» (FPO) با گرایش‌های راست افراطی با ۲۸.۹ درصد آرا در صدر قرار گرفت. پس از آن، «حزب مردم اتریش» به رهبری «کارل نهامر» صدراعظم محافظه‌کار این کشور ۲۶.۳ درصد و «حزب سوسیال دموکرات» نیز ۲۱ درصد آرا را به دست آورده‌اند. حزب سبزها با 8 درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفت. 

حزب سبزها در پنج ساله گذشته شریک ائتلافی حزب حاکم «مردم» بوده است. این حزب در انتخابات سال 2019 چهارده  درصد آرا را به دست آورد.

پیروزی حزب آزادی در اتریش نه شگفتی که نگرانی ایجاد کرده است. در انتخابات پارلمان اروپا احزاب راست افراطی اکثریت نسبی را به دست آوردند. اکنون راستگرایان گام به گام در حال فتح پارلمان کشورهای اروپایی هستند. گسترش گرایشهای راست افراطی خطر بزرگی برای روند همگرایی اروپایی است. به همین دلیل احزاب راست میانه اروپا سعی می کنند با نزدیک کردن برنامه های خود به شعارهای راست افراطی به خصوص تشدید سیاستهای مهاجر ستیزانه از ریزش آرایشان جلوگیری کنند.

حزب آزادی اتریش خواستار اخراج همه مهاجرانی است که به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند. این حزب همچنین از وضع مقررات بسیار سختگیرانه برای پذیرش مهاجران به طور قانونی دفاع می‌کند. 

«هربرت کیکل» رهبر حزب آزادی بارها از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو که پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین وضع شدند، انتقاد کرده است. او همچنین معتقد است که باید «مهاجرت برعکس» را برای آن دسته از مهاجران که نتوانسته‌اند ارزش‌های جامعه میزبان را بپذیرند در دستور کار قرار داد.

تحولات در اروپا نشان می دهد چنانچه حزب راست آزادی موفق به تشکیل دولت اتریش بشود، نقش این کشور در اتحادیه بسیار متفاوت خواهد بود و بروکسل با دردسر جدیدی مانند «ویکتور اوربان» نخست وزیر راستگرای مجارستان روبرو خواهد شد.

کیکل در اظهارنظرهای متعددی گفته است که نخست وزیر مجارستان یک الگو برایش به شمار می‌رود و همیشه در کنارش باقی می‌ماند. البته حزب راست آزادی مسیر دشواری برای تشکیل دولت دارد.

هربرت کیکل رهبر حزب آزادی برای تشکیل دولت مجبور به پیدا کردن شریک ائتلافی است. این در حالی است که هیچ حزبی تاکنون برای تشکیل دولت برای ائتلاف با حزب آزادی اعلام آمادگی نکرده است.

 بر اساس قانون اساسی و عرف سیاسی اتریش رئیس جمهور رهبر بزرگترین حزب را مامور تشکیل دولت می کند.

«الکساندر ون در بلن» رئیس جمهور اتریش پیش از انتخابات از حزب آزادی به دلیل انتقاد از اتحادیه اروپا و همچنین محکوم نکردن حمله روسیه به اوکراین ابراز نگرانی کرده بود.

او همچنین گفته بود که ممکن است اجازه ندهد کیکل به عنوان صدر اعظم معرفی شود، چرا که قانون اساسی او را ملزم نمی‌کند که از حزب پیروز بخواهد دولت تشکیل دهد. بر اساس همین موضع گیری رئیس جمهوری اتریش احتمال اینکه بار دیگر کارل نهامر، صدراعظم اتریش و رهبر حزب محافظه‌کار مردم مسئول تشکیل دولت شود بسیار زیاد است. حتی اگر زمینه برای حزب آزادی برای تشکیل دولت فراهم نشود از خطر گرایشهای راست افراطی در اروپا به خصوص درباره مسئله تشدید سیاستهای مهاجرستیزانه و مخالفت با حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه کم نخواهد شد.

نویسنده: مرتضی مکی

117