ایران پرس: «یحیی ابراهیم السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در حالی توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسید که حتی تا آخرین لحظه نیز با این رژیم جنگ کرد تا اسطوره فلسطینی ها لقب بگیرد.

رژیم صهیونیستی در یکی دیگر از جنایت‌های خود علیه غزه، یحیی سنوار رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را به شهادت رسانده است. یحیی سنوار بعد از ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، جایگزین وی شده بود.

سنوار همه عمر ۶۲ ساله خود را صرف مبارزه با رژیم اشغالگر قدس کرد. سنوار ۲۳ سال از زندگی خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذراند. خانه‌اش در جنگ ۲۰۱۲ بمباران شد و در سال ۲۰۱۵ نیز در فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت. سنوار از مدتها پیش در صدر فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار داشت و اخیرا که وی به ریاست دفتر سیاسی حماس انتخاب شد، انگیزه اسرائیل برای ترور وی افزایش یافت.

آژانس‌های امنیتی اسرائیل او را طراح برنامه‌ریزی و اجرای حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ می‌دانند. بعد از عملیات «طوفان الاقصی» نام سنوار بارها توسط تعدادی از مقام‌های ارشد رژیم اسرائیل از جمله «یوآو گالانت» وزیر دفاع اعلام شد.

رژیم صهیونیستی با دروغ های متعدد سعی کرده بود از سنوار اعتبارزدایی کند از جمله اینکه مدعی شده بود: "سنوار در تونل ها پنهان شده و مردم غزه را قربانی می کند، سنوار اسرای صهیونیست را گروگان گرفته است و یا اینکه سنوار به مصر فرار کرده است."

اشتباه استراتژیک صهیونیست‌ها در انتشار عکس و فیلم چگونگی شهادت سنوار سبب رسوایی صهیونیست‌ها و تاریخی شدن سنوار شده است.

تصاویری از به شهادت رساندن یحیی سنوار که با لباس رزم در میدان نبرد حضور داشته است و حتی تا لحظه آخر هم با رژیم اسرائیل جنگید، نشان داد که سنوار قهرمان مبارزه با رژیم صهیونیستی بود.

یک خبرنگار آمریکایی با انتشار فیلم لحظات آخر مبارزه یحیی سنوار نوشت: "اسرائیل با انتشار تصاویری از آخرین لحظات یحیی سنوار اشتباه کرد. او با پوشیدن یک چفیه و به شدت مجروح شده، چوبی را به سمت پهپاد فیلمبرداری از او پرتاب کرد که آخرین اقدام در مخالفت با رژیم صهیونیستی بود. در مرگ او به یک اسطوره تبدیل شد."

در حالی که صهیونیست‌ها از شهادت سنوار در شور و شعف هستند و ادعا می‌کنند که حماس نابود شده است، اما تاریخ ثابت می کند که نه حماس و نه هیچ یک از گروه‌های مقاومت با شهادت رهبرانشان نه تنها از بین نخواهند رفت بلکه حتی قوی تر خواهند شد. 

در همین راستا، «مصطفی برغوثی» دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین با اشاره به رشادت های یحیی السنوار تاکید کرد:،"معلوم شد که السنوار در تونل ها مخفی نمی شد بلکه این نتانیاهو است که در تونل ها مخفی می شد. یحیی السنوار حتی در آخرین لحظه زندگی خود، اسرائیل و نتانیاهو را رسوا کرد."

 

واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی به شهادت «یحیی السنوار»

دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین افزود: "مگر ترور احمد یاسین، رنتیسی، هنیه و نصرالله مقاومت را متوقف کرد که شهادت السنوار مقاومت را متوقف کند؟ مشکل اسرائیلی‌ها این است که فهمی از موضوع شهادت ندارند و نمی‌دانند نهایت آرزوی هر فرمانده‌ای شهادت است."

«باسم نعیم» یکی از مقامات ارشد حماس نیز گفت: "از دست ‌دادن افراد محبوب، به‌ویژه شخصیتی مثل یحیی السنوار بسیار دردناک است اما چیزی که ما از آن مطمئن هستیم، این است که در نهایت پیروزیم."

نویسنده: سیدرضی عمادی

117