شورای امنیت سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کردند بحران یمن راه حل نظامی ندارد.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه از طرف های درگیر در یمن خواستند تا به مذاکرات زیر نظر سازمان ملل برای توافق بر سر آتش بس گسترده ای که می تواند به آتش بس دائمی تبدیل شود، ادامه دهند.

اعضای شورای امنیت با اعلام اینکه توافقنامه آتش بس گسترده می تواند فرصتی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع مطابق با شرایط مورد توافق را فراهم می کند، طرف های یمنی را به ادامه مذاکرات دوجانبه و بدون هرگونه پیش شرط زیر نظر سازمان ملل فراخواندند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید 2 ماهه این آتش بس دوم اوت به پایان رسید که مجددا تمدید شد.

در بخش دیگری از این بیانیه ضمن هشدار به خطرهای بحران انسانی در یمن و ادامه خطر قحطی، کشورهای عضو شورای امنیت خواستار تامین مالی طرح واکنش بشردوستانه سازمان ملل شدند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.125