تهران- ایران پرس: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایجاد تحول و چرخش سیاست‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد دریا و تسهیل فضای کسب و کار فعالان دریایی در دستور کار است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، علی اکبر صفایی امروز سه شنبه در چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی  (ICOPMAS 2022) با بیان اینکه ایران با مرزها و سواحل طولانی در حوزه دریا یکی از کشورهای دریاپایه به شمار می‌رود، عنوان کرد: وجود بیش از 234 بندر در سواحل کشور، وجود 846 سازه دریایی، ظرفیت بندری 400 میلیون تنی و دارا بودن ناوگان بزرگ در تراز بین المللی از بعد تناژ،  حاکی از دریاپایه بودن ایران در بین کشورهای دنیا است.

صفایی ادامه داد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا، باعث شده است مسئولان نظام به ویژه دولت محترم و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تدوین سیاست های کلان اقتصاد دریا که تحول و چرخش بزرگ در سیاست های کلان کشور خواهد بود که می تواند بستر مناسب ایجاد کند و سهم GDP دریا را با افزایش چشمگیری مواجه کند و این سیاستگذاری جدید نه تنها افق جدیدی برای کشور بلکه برای کشورهای همسایه و منطقه ایجاد می کند.

وی در مورد موضوعات مربوط به حوزه دریایی کشور نیز، عنوان کرد: راهبردهای دیگری ذیل سیاست های اقتصاد دریا در رابطه با توانمندی بخش های فعال دریایی و تسهیل فضای کسب و کار برای تمامی فعالان حوزه دریا اعم از مهندسان و مشاوران فراهم شده است که در دستورکار وزارت راه قرار دارد تا تمامی فعالیت‌های حوزه دریا، تسهیل شود. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به راهبردهای وزارت راه درباره فعالیت های دریایی چه در ظرفیت دولت صاحب پرچم، ظرفیت دولت صاحب ساحل و نیز ظرفیت دولت صاحب بندر، خاطرنشان کرد: با وجود بیش از 50 کنوانسیون و مقرره بین المللی و قانون تاسیس سازمان بنادر و دریانوردی، همواره در تلاش هستیم تا شاهد ارتقای ایمنی، حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریانوردی در حوزه آب های کشور باشیم.

صفایی افزود: حضور قدرتمند نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران نه تنها امنیت خلیج فارس بلکه آب های آزاد و مقابله با دزدی دریایی را به همراه داشته است.

«ون کاپلن» دبیرکل انجمن جهانی زیرساخت‌های حمل ‌و نقل آبی(PIANC) نیز در پیام ویدیویی به چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با اشاره به سازگاری کسب‌وکارها، دولت‌ها و مردم با فرهنگ‌ آنلاین و موفقیت آمیز بودن و صرفه اقتصادی جلسات آنلاین در دنیای پس از کووید ۱۹، تاکید کرد: هم کووید و هم واقعیت ژئوپلیتیک ما را به این نتیجه سوق داد که اگرچه این کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین راه سازماندهی تولید و حمل و نقل است، اما در صورت بروز حوادث، فاقد انعطاف پذیری و افزونگی است. 

وی افزود: همه ما در مقام طراحان، مهندسان، دانشمندان و سازندگان، به دنبال هدف تبدیل جهان به مکانی بهتر هستیم و باید زیرساخت ها را با شرایط در حال تغییر تطبیق دهیم.

چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS2023) با هدف ارتقای دانش مهندسی دریا و سازه‌های دریایی و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی به مدت 2 روز در تهران امروز ۱۹ اردیبهشت آغاز شد و تا  فردا ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد.

112