تحلیل؛
سازمان ملل

ایران پرس: مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد.این قطعنامه جمعه شب با ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید. رژیم صهیونیستی و آمریکا به این قطعنامه رای منفی دادند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل از زمان آغاز درگیری‌ها میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکنون نتوانسته‌اند هیچ قطعنامه‌ای برای برقراری آتش بس فوری به تصویب برسانند.

نکته جالب اینکه تلاش غربی ها برای گنجاندن مفادی در این قطعنامه که متضمن محکومیت مقاومت فلسطین بود با شکست مواجه شد. در این راستا اقدام کانادا برای جلب حمایت از اسرائیل و کارشکنی در تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی درباره درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی شکست خورد. کانادا با حمایت آمریکا اصلاحیه‌ای را برای قطعنامه پیشنهادی اعراب ارائه کرده و خواستار محکومیت آنچه که «حملات ترویستی حماس و گروگان‌گیری» خواند، شده بود.اما این متمم تنها ۸۸ رای موافق کسب کرد و با ۵۵ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع مواجه شد. این اصلاحیه برای آنکه تصویب شود باید دوسوم آرای ۱۹۳ عضو مجمع عمومی را کسب می‌کرد.

تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه اجرای هر چه سریع تر آتش بس در جنگ غزه  در وهله نخست نشان دهنده رویکرد و خواست جامعه جهانی برای پایان دادن هر چه سریع تر به اقدامات جنایتکارانه و ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه است که بیش از سه هفته است تحت شدیدترین بمباران های اسرائیل قرار دارند.حملاتی که تاکنون بیش از 7 هزار نفر شهید  و حدود 20 هزار زخمی و ویرانی بخش اعظم نوارغزه را به همراه داشته است.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت که تصویب قطعنامه مجمع عمومی این نهاد درباره غزه نشان‌دهنده پیروزی عقل سلیم و عدالت است.

نبنزیا گفت: این قطعنامه پیروزی عقل سلیم، عدالت و ملاحظات انسانی است.

در عین حال تصویب قطعنامه مجمع عمومی در باره غزه به معنای نوعی برون رفت از بن بست کنونی در شورای امنیت سازمان ملل در زمینه تصویب قطعنامه ای برای آتش بس در غزه است. شورای امنیت به دلیل ترکیب خاص و اختیارات اعضای دائم پنچ گانه آن یعنی حق وتو تاکنون نتوانسته است به صورت اجماعی قطعنامه ای را در باره جنگ غزه و پایان دادن به آن به دلیل دیدگاه های متعارض طیف غربی اعضای دائم (آمریکا، بریتانیا و فرانسه) و طیف شرقی آن (روسیه و چین) به تصویب برساند.

در این راستا تاکنون پیش‌نویس قطعنامه‌های پیشنهادی از سوی روسیه (دو قطعنامه)، آمریکا و برزیل در شورای امنیت سازمان ملل یا رای نیاورده یا وتو شده است و پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی جدید برزیل بعنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت روی میز دیپلمات‌ها برای بحث و بررسی قرار دارد. پافشاری اعضای غربی شورای امنیت به سرکردگی آمریکا در زمینه عدم آتش بس در جنگ غزه و از سوی دیگر محکومیت مقاومت فلسطین به ویژه حماس موجب مخالفت روسیه وچین با پیش نویس ارائه شده از سوی آمریکا شده و از سوی دیگر واشنگتن نیز با مفاد قطعنامه های پیشنهادی از سوی روسیه به دلیل عدم موافقت با مفاد آن از جمله لزوم آتش بس فوری در جنگ غزه مخالفت کرده است.

در واقع ایالات متحده به عنوان حامی اصلی و بی قید وشرط رژیم صهیونیستی خواهان آن است که هیچ محدودیتی در زمینه اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی ها و گروه های مقاومت مطرح نشود. در این راستا کاخ سفید بامداد شنبه اعلام کرد که هیچ چیزی را به ارتش رژیم صهیونیستی تحمیل نکرده و برای آن خط قرمز تعیین نمی‌کند. جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت: «ما برای اسرائیل خطوط قرمز تعیین نمی‌کنیم. ما به حمایت از نیازهای امنیتی آنها ادامه می‌دهیم.»

آمریکا در عین حال به توجیه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه  پرداخته در حالی که اقدامات حماس برای مقابله با اشغالگران صهیونیست را اقدامات تروریستی قلمداد کرده است. جو بایدن ضمن اذعان به جان باختن عده زیادی از غیرنظامیان فلسطینی گفته است که این تلفات بخشی از هزینه‌های جنگ هستند.این مساله بار دیگر رویکرد دو گانه آمریکا را نشان می دهد. اکنون رژیم صهیونیستی با چراغ سبز و حمایت های سیاسی و نظامی ایالات متحده وبا پشت گرمی به مخالفت واشنگتن با هر گونه قطعنامه ای که در مسیر اقدامات جنایتکارانه این رژیم علیه فلسطینی ها مانع یا محدودیت به وجود آورد هم چنان به کشتار بی رحمانه مردم غزه ادامه می دهد.

نویسنده: سید رضا میرطاهر

116

بیشتر بخوانید:

تصویب قطعنامه مجمع‌عمومی سازمان ملل در حمایت از غزه و حماس 

 ابراز تأسف قطر از عملکرد شورای امنیت درباره غزه

 انتقاد شدید دبیر کل سازمان ملل از اشغالگری اسرائیل