ایران پرس: «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و «سرگئی لاوروف» همتای روس وی در پکن مواضع دو کشور را در مورد مسائلی مانند اوکراین، افغانستان و وضعیت شبه جزیره کره هماهنگ کردند.

با این حال آنچه در این میان برای روسیه اهمیت دارد حمایت‌های چین از مواضع مسکو در قبال اوکراین است، زیرا آمریکا و سایر محافل غربی درصددند به هر شکل ممکن با عضویت اوکراین در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نه تنها این سازمان همسایه روسیه شود بلکه بیش از پیش این کشور را در محاصره نظامی خود قرار دهند.

به همین دلیل مسکو بارها در مورد پیامدهای تهدیدات امنیت ملی خود به آمریکا و غرب هشدار داده است. با این حال اتحاد آمریکا و اروپا در برابر روسیه که از بازوی نظامی ناتو هم بهره می برند موجب شده است روسیه نیازمند حمایت‌های چین از موضع مسکو در مورد اوکراین باشد، زیرا غرب با ایجاد جنجال رسانه ای و روانی مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین موقعیت نظامیش را در حوزه پیرامونی روسیه محکم می کند.

از اینرو محافل غربی این شرایط را فرصت مناسبی برای راستی آزمایی روابط راهبردی پکن و مسکو در برابر غرب می دانند. 

«استفان گیدی» کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید: "اگر چه چین از نظر تاریخی از وارد شدن به هر اتحاد رسمی اجتناب کرده است اما نمی توان روابط نظامی چین و روسیه را در نتیجه منافع ملی دو کشور نادیده گرفت."

رفتار چین در برابر حضور نظامی غرب بخصوص آمریکا در حوزه منافع مشترک پکن و مسکو از آن جهت می تواند واشنگتن و متحدانش را به اشتباه بیاندازد که چین با رفتار محافظه کارانه اش در عمل نشان داده تا تبدیل شدن به قدرت جهانی قصدی برای برخورد و رویارویی نظامی با غرب را ندارد.

این در حالی است که این برداشت نمی تواند دربرگیرنده همه منافع و اشتراک دیدگاه‌های مسکو و پکن باشد.

«علی اکبر جوکار» کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید: "آنچه بیشتر مواضع سیاسی روسیه و چین را در ماه‌های اخیر به هم نزدیک کرده دیدگاه مشترک آنها در مورد نظام بین الملل در مخالفت با نظم آمریکایی و غربی است. حضور نظامی و امنیتی امریکا در حوزه منافع حیاتی چین و روسیه بیش از پیش موجب تقویت روابط راهبردی دو کشور می‌شود."

در هر حال، اگر چه محافل غربی در مورد حمایت‌های واقعی چین از روسیه در مواقع ضروری چندان امیدوار نیستند با این حال به نظر می رسد دو کشور متناسب با شرایط بین المللی و محاصره شدن از سوی آمریکا که تا حوزه آبهای پیرامونی چین را نیز در بر می گیرد، بیش از پیش ضرورت اتخاذ موضع مشترک در برابر تهدیدات غرب را احساس می کنند.

موضع مشترکی که می تواند تا حدی آمریکا را وادار به اتخاذ سیاستهای احتیاطی در برابر  پکن و مسکو کند.

نویسنده: مجید وقاری

117