تحلیل:

ایران پرس: یکی از گروههای مهمی که در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه مورد هدف قرار گرفته اند، دانشگاهیان و دانش‌آموزان فلسطینی هستند.

224 روز از نسل‌کشی رژیم اشغالگر قدس در غزه می‌گذرد. جنگی که از 15 مهر 1403 - 7 اکتبر 2023 آغاز شد، فاجعه‌بارترین تراژدی بشر پس از جنگ جهانی دوم لقب گرفته و تاکنون 115 هزار شهید و مجروح و 10 هزار مفقودی به جا گذاشته است که 70 درصد آنها زنان و کودکان بی دفاع هستند. 

از گروه‌های مهمی که در این جنگ خونین مورد هدف قرار گرفته‌اند، دانش‌آموزان و دانشگاهیان فلسطینی هستند. دانش‌آموزان نه تنها فرصت آموزش را از دست داده‌اند بلکه تقریباً یک پنجم از شهدای غزه را تشکیل می‌دهند. 

وزارت آموزش و پرورش فلسطین اعلام کرد که از آغاز جنگ در غزه در هفتم اکتبر گذشته تا اوایل آوریل، شش هزار و ۵۰ دانش‌آموز فلسطینی در این باریکه در حملات ارتش اشغالگر صهیونیستی به شهادت رسیدند. این وزارتخانه همچنین تاکید کرد که ۴۰۸ مدرسه نیز از آغاز جنگ بمباران و تخریب شده است. در همین حال، دانش‌آموزان از این جهت که والدین‌شان را هم از دست داده‌اند در زمره قربانیان مهم این نسل‌کشی محسوب می‌شوند.

دانشگاهیان نیز بخش دیگری از جامعه علمی فلسطینی هستند که در نسل‌کشی اخیر هدف قرار گرفته و از قربانیان مهم محسوب می‌شوند. در همین راستا، دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه روز پنجشنبه اعلام کرد که رژیم اشغالگر اسرائیل بیش از صد دانشمند و استاد دانشگاه را در جریان جنگ نسل کشی در نوار غزه به شهادت رسانده است.

 این دفتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام پیام روشنی از سوی اشغالگران است که هدف آن حذف کامل دانشمندان و محققان بخش آموزشی و تخریب کامل بیش از 103 دانشگاه و مدرسه و تخریب جزئی 311 دانشگاه و مدرسه است.

هدف رژیم اشغالگر قدس این است که با هدف قرار دادن دانش‌ آموزان و دانشگاهیان عملاً هم نسل آینده را به نوعی تحت تاثیر قرار دهد و مانع رشد مقاومت در نسل آینده شود و هم ظرفیت علمی در باریکه غزه را از بین ببرد. از این رو ، ضمن اینکه به شهادت رساندن کودکان و دانشگاهیان یک جنایت محسوب می‌شود، هدف قرار دادن بخش آموزشی نیز جنایتی علیه علم و آموزش است. 

نکته حائز اهمیت این است که قدرت‌های جهانی تاکنون جنایت صهیونیست‌ها علیه دانش‌آموزان و دانشگاهیان بی‌گناه را محکوم نکرده و واکنشی نشان ندادند. این در حالی است که خیزش دانشجویان و دانشگاهیان در آمریکا و اروپا علیه نسل کشی در غزه یکی از اتفاقات مهم مردمی است که بر این جنگ تاثیر گذاشته و همچنین انتقاد شیدی از حمایت و حتی انفعال و سکوت کشورهای غربی در قبال این جنایت است.

با تداوم سکوت قدرت‌های جهانی، مدیر دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه درباره کشتار صدها هزار نفر از مردم فلسطین به دست ارتش جنایتکار و نازی صهیونیستی در صورت ادامه این تجاوزات وحشیانه هشدار داده و تاکید کرد: از همه کشورهای آزاده جهان و همه سازمان‌های بین‌المللی و جهانی خواست تا برای توقف جنگ نسل‌کشی که هر روز قربانیان بیشتری در غزه می‌گیرد اشغالگران را تحت فشار قرار دهند.

نویسنده: سیدرضی عمادی

117

بیشتر بخوانید:

افزایش نگرانی‌ها درباره تشدید وخامت اوضاع انسانی در غزه