ایران پرس- مشاور نخست وزیر و رییس نهاد دولتی مسایل دینی گرجستان خواستار همکاری با کشورهای منطقه از جمله ایران در مبارزه با افراطی گری دینی شد.

"زازا  واشاکمادزه " روز چهارشنبه در همایش بین‌المللی "نقش معارف دینی در مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری" که با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت  ایران در گرجستان، اداره مسلمانان این کشور و دبیرخانه دائمی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری در تفلیس برگزار شد، گفت: گرجستان آمادگی برای همکاری و فعالیت مشترک با کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با افراطی گری دینی را دارد.

همایش بین‌المللی "نقش معارف دینی در مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری" همزمان با "روز جهانی عاری از خشونت و افراط گری" برگزار شد.

این همایش به منظور توسعه همکاری های علمی بین‌ادیانی به منظور اتحاد و یکپارچگی برابر گسترش اندیشه های افراطی و نفی خشونت و افراطی گری که در زمره مبانی و اصول مشترک ادیان توحیدی برگزار شد.

اهمیت این درخواست در جایی مشخص می‌شود که سابقه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در نظر گرفته شود.

جمهوری اسلامی ایران در مرکز منطقه ای قرار دارد که به صورت ویژه از دهه 90 میلادی در معرض شکل گیری گروههای افراط گرا بوده است.

با این حال ایران نه تنها توانسته است امنیت داخلی لازم در برابر تروریسم را فراهم کند، بلکه موفق شده است در سطح منطقه نیز به سدی محکم در برابر تروریسم تبدیل شود.

همچنین جمهوری اسلامی ایران همواره در کشورهای همسایه از جریانهایی پشیبانی کرده است که هدف آنها ایجاد ثبات و آرامش در کشورهای منطقه بوده است.

همچنانکه در طول سالهای گذشته محور مقاومت توانست در عراق، سوریه و لبنان جریان های تروریستی از جمله گروه تروریستی تکفیری داعش را شکست دهد.

از این رو تجربه جمهوری اسلامی ایران در قفقاز و آسیای مرکزی نیز میتواند در زمینه های جلوگیری از رشد افراطی گری، مقابله با جریان های تروریستی و همچنین حل مناقشاتی که میتواند زمینه افراطی گرایی را فراهم کند موثر باشد.

تجربه مبارزه با تروریسم در جهان ثابت کرده است که این امر نیازمند همکاری های چندجانبه در نقاط مختلف جهان است.

چرا که فعالیتهای تروریستی و افراط گرایی، دارای شبکه های متعدد مالی، فکری و پشتیبانی تسلیحاتی و انسانی هستند که مدیریت آنها از چندین منطقه مختلف جهان صورت می‌گیرد.

از این رو مبارزه با این جریان در یک کشور نمی تواند زمینه کنترل این روند را فراهم کند. همچنانکه بحران در سوریه و عراق موجب جذب نیروهای افراط گرای ساکن در اروپا و آسیای مرکزی به سمت این دو کشور و تشدید این بحران شد.118

نویسنده: منوچهر شفیعی

بیشتر بخوانید:

دیدار معاون وزیر خارجه گرجستان با ظریف

گسترش همکاری‌های دوجانبه، محور دیدار معاونان وزیران امور خارجه ایران و گرجستان

لاریجانی بر توسعه روابط میان ایران و گرجستان تاکید کرد