ایران پرس- نخست وزیر هند بار دیگر از هندوها خواست به بهانه کشتار گاو و یا خوردن گوشت آن توسط مسلمانان، امنیت این کشور را به خطر نیاندازند.

«نارندرا مودی» در نشست سران احزاب هند در دهلی نو، همچنین از دولت های ایالتی خواست با کسانی که به بهانه کشتار گاو و یا خوردن گوشت آن، ناامنی ایجاد می کنند، برخورد کنند.

پیشتر نیز نخست وزیر هند در این خصوص به هندوهای افراطی هشدار داده بود.

تاکید مجدد نارندرا مودی براین موضع خود پس از حکم اخیر دادگاه عالی هند در لغو ممنوعیت تجارت و ذبح گاو قابل توجه و تامل است و نشان می دهد که نخست وزیر هند نیز از این حکم حمایت می کند.

پس از سال 2014 که حزب ملی گرای هندوئیسم «بی جی پی» به قدرت رسید احزب و گروههای تندرو هندو همچون «آر اس اس» از قدرت بیشتری برای اجرای برنامه های خود برای تبدیل هند به جامعه یک دست هندو آغاز کردند.

حمله به مسلمانان و سایر اقلیتها به بهانه های مختلف همچون کشتن گاو و یا نگهداری و خوردن گوشت آن و همچنین تلاش برای تغییر دین مسلمانان از جمله برنامه های هندوهای افراطی در سالهای اخیر بوده که با اعتراض جامعه مسلمانان هند روبرو شده است.

این در حالی است که نارندرا مودی نخست وزیر هند در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود با اجرای برنامه های اصولی، ضمن جلوگیری از هر گونه فرقه گرایی در هند به تقویت وحدت ملی در این کشور کمک کند.

وی معتقد است، در هند مدرن فرقه گرایی و تبعیض جایی ندارد، اما با توجه به اینکه حزب حاکم «بهاراتیاجاناتا» شاخه میانه رو حزب تندرو و افراطی «آر اس اس» تلقی می شود، هندوهای افراطی حضور این حزب در قدرت را فرصت مناسبی برای اعمال فشار بر مسلمانان و سایر اقلیتها برای ترک هند تلقی می کنند.

این در حالی است که مسلمانان در هند ریشه دارند و این کشور را سرزمین آبا و اجدادی خود می دانند و نقش تعیین کننده ای در استقلال و پیشرفتهای مختلف علمی و نظامی و صنعتی این کشور داشته اند.

به همین دلیل مسلمانان همواره در برابر آزار و اذیت هندوهای تندرو سکوت و خویشتنداری کرده اند تا اسیبی به وحدت ملی هند وارد نشود.

با این حال از دولت نارندرا مودی که همواره شعار حل مشکلات جامعه هند را می دهد انتظار دارند، به شعارهای خود در این باره عمل کند و با برخورد قاطع و جدی با هندوهای افراطی مانع از خشونت انان ضد مسلمانان شوند.

«آنجالی آروندکار» استاد هندی دانشگاه کالیفرنیا در این باره می گوید:

"من در اعتراض ها ضد هندوهای افراطی شرکت کردم چون  دیگر کسی به کشته شدن یک مسلمان در هند اهمیتی نمی‌دهد. حضور هزاران نفر از جمله افراد مسن، پدران و مادران به همراه فرزندان خود و همچنین هنرپیشه‌های بالیوود (سینمای هند) در این اعتراض ها نشان می دهد که جامعه هند از خشونت هندوهای افراطی ضد مسلمانان حمایت نمی کند."

دولت ملی گرای هندو «بی جی پی» که خیز بلندی را برای تبدیل کردن این کشور به قدرت مهم و تاثیر گذار در سطح منطقه برداشته است به خوبی می داند که هرگونه فرقه گرایی و بحران آفرینی می تواند، ضمن به خطر انداختن وحدت ملی وجهه هند را نیز تخریب کند و مانع از اجرای برنامه های دولت هند بخصوص در بخش جذب سرمایه های خارجی شود. 

«دیریک اوبراین» یکی از مخالفان حزب «بی جی پی» در پارلمان هند با بی اعتبار خواندن اعلامیه منع خوردن گوشت گاو از سوی هندوهای افراطی گفت:

"بسیاری در هندوستان  گوشت گاو مصرف می کنند و نباید حقوق افراد دیگر و وجهه هند را با این ممنوعیت نادیده گرفت. این کارقانونی نیست ونباید آزادی مردم را نادیده گرفت." 

در هر حال، مردم هند همواره در کنارهم از هر مذهب، نژاد و قومی به طور مسالمت آمیز زندگی کرده اند و دولت دهلی نو  نباید اجازه بدهد اقلیتی تندرو به بهانه های مختلف آرامش مردم این کشور را بر هم بزنند.116/110

بیشتر بخوانید:

لغو ممنوعیت تجارت و ذبح گاو در هند از طرف دادگاه عالی این کشور

دادگاه عالی هند و لغو ممنوعیت تجارت و ذبح گاو در این کشور / تحلیل