تحلیل؛

ایران پرس: ژنرال «چارلز براون جونیور» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینکه جنگ‌ها همیشه با یک توافق دیپلماتیک به پایان می‌رسند، تاکید کرد: هیچ راه حل نظامی برای درگیری اوکراین وجود ندارد.

براون در پاسخ به این پرسش که آیا جنگ در اوکراین با بازپس‌گیری همه آنچه که اوکراین می‌خواهد از روسیه پس بگیرد، به پایان خواهد رسید؟، گفت: هیچ درگیری نظامی به طور کامل با ابزار نظامی حل و فصل نخواهد شد بلکه در نهایت یک راه‌حل دیپلماتیک به پایان درگیری خواهد انجامید.وی با بیان اینکه من نمی‌توانم آینده را پیش‌بینی کنم، افزود: اما فکر می‌کنم واشنگتن می‌تواند با ادامه حمایت از اوکراین و ارسال تسلیحات و مهمات مورد نیاز کی‌یف در به پایان رسیدن این جنگ نقش ایفا کند.

تازه ترین موضع واشنگتن در قبال جنگ اوکراین که از زبان رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور بیان شده نشانگر این مساله است که ایالات متحده به عنوان بزرگترین و مهمترین حامی اوکراین در جنگ با روسیه نیز به این جمع بندی رسیده است که جنگ اوکراین راه حل نظامی نداشته و در نهایت باید از طریق دیپلماتیک پایان یابد. این امر به ویژه با توجه به ناکامی های اوکراین در ضد حملات ارتش این کشور علیه مواضع نیروهای روسیه در استان های شرق و جنوب شرق اوکراین و تلفات بسیار سنگین و خسارات تجهیزاتی بسیار سنگین معنا پیدا می کند.«آلکسی آرستویچ»معاون سابق رئیس جمهور اوکراین گفته که اوکراین در جریان جنگ با روسیه ۳۰۰ هزار نظامی خود را از دست داده است.

 

 

به رغم امیدهای زیادی که ناتو و آمریکا به این ضد حملات برای شکست نیروهای روسی و عقب نشینی آنها از اراضی اوکراین داشتند اما در عمل  روسها با اتخاذ تاکتیک ها و تجهیزات مناسب توانستند با این ضد حملات مقابله نموده و حتی برخی اراضی جدید را نیز تصرف نمایند. اکنون ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور غربگرای اوکراین با این واقعیت و نیز این مساله که به دلیل جنگ غزه توجه غربی ها و در راس آنها آمریکا معطوف به منازعه بین رژیم صهیونیستی و گروه های مقاومت فلسطینی شده مواجه شده است.

به رغم انتقادها و گله های زلنسکی اما ظاهرا گوش شنوایی برای درخواست های وی برای تداوم و حتی افزایش کمکهای نظامی و تسلیحاتی از جانب غرب به اوکراین وجود ندارد. به رغم اینکه ژنرال براون در سخنان خود وعده تداوم ارسال تسلیحات و مهمات مورد نیاز اوکراین را داده اما با توجه به افزایش مخالفت ها در داخل آمریکا به ویژه از سوی جمهوری خواهان ، ادامه کمکهای واشنگتن به کی یف به روال سابق در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 

 

نکته مهمی که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به آن اذعان کرده ماهیت ابزاری اوکراین برای واشنگتن در راستای تقابل با روسیه به ویژه در صحنه اروپا است. «چارلز براون جونیور» با تاکید بر اینکه حمایت واشنگتن از کی‌یف برای ما اهمیت دارد، گفت: کمک به اوکراین با در نظر گرفتن اهداف بلندمدت واشنگتن در دستیابی به برتری در مقابل مسکو تعریف می‌شود. دولت بایدن بر این گمان است که پیروزی مسکو در جنگ اوکراین با حفظ مناطق متصرفی به مفهوم گسترش هر چه بیشتر نفوذ و قدرت منطقه ای و بین المللی روسیه بوده وتوازن نظامی و معادلات امنیتی و نظامی و سیاسی در اروپا به ضرر آمریکا و ناتو تغییر خواهد داد.لذا به رغم فشارهای ظاهری به کی یف برای پذیرش آتش بس و  امضای توافق صلح با روسیه اما در عمل خواهان تداوم جنگ اوکراین هستند.

مساله دیگری که باید در زمینه تلاش آمریکا برای تداوم جنگ اوکراین و تشدید تقابل روسیه با اروپا خاطر نشان شود منافع اقتصادی و تجاری حاصل از تغییر الگوهای انرژی اروپا با کاهش و حتی قطع واردات گازی از روسیه و از سوی دیگر گسترش واردات روزافزون گاز مایع طبیعی از آمریکا است. در این زمینه بر اساس داده‌های سازمان آمار اروپا (یورواستات)، شرکت‌های آمریکایی از هنگام جنگ  اوکراین، گاز مایع طبیعی را دو برابر قیمت قبل و به ارزش تقریبی ۶۶.۷ میلیارد یورو به کشورهای  اتحادیه اروپا فروخته‌اند.البته مسکو اعلام کرد که با وجود برخی تحریم ها، اروپایی‌ها همچنان به خرید نفت و گاز روسیه از طریق واسطه‌ها، اما با قیمت بالاتر، ادامه می‌دهند. در واقع واشنگتن امیدوار است که با تداوم روابط گازی جدید دو سوی اقیانوس اطلس، اروپایی ها به مشتری دائمی و اصلی گاز مایع طبیعی آمریکا تبدیل شوند. 

نویسنده: سید رضا میرطاهر

116

بیشتر بخوانید:

جنگ‌افروزی آمریکا با پول اروپایی‌ها

پوتین: آمریکا و متحدانش، ذینفعان اصلی بی‌ثباتی در جهان هستند

سود کارخانه‌های تسلیحاتی آمریکا از جنگ اوکراین چقدر است؟

اذعان زلنسکی به عقب نشینی در جنگ اوکراین بدون کمک های غرب